Dimecres 24, abril 2024
8.4 C
Sant Gervasi
8.3 C
Sarrià
Publicitat

Nadal responsable és consumir responsablement en aquesta època

Hem d’estar ben atents sobre la mena de consum que realitzem, persuadits per la màquina capitalista

Carme Rocamora
Carme Rocamora
El primer dia de classe a la UAB em van preguntar perquè volia ser periodista. Suposo que per aquell ideal d’intentar donar veu a aquells que els hi han tret, o bé perquè són ignorats, o bé perquè no se’ls sent prou. He tingut la sort de practicar-ho, amb més o menys destresa, aprenent a mitjans com La Vanguardia, Europa Press o ElNacional.cat. Actualment, treballo com a redactora de política a Nació. I continuo aprenent dia a dia a El Jardí, el diari que m’ha mostrat que cadascuna de les coses que passen als barris, per petita que sigui, mereix ser explicada.

Publicat el [wpdts-custom start="post-created" format="j.n.Y G:i"]

Economies Alternatives

Ruth Mellado – Sarrià – Sant Gervasi Coopera

El Nadal, o les festes d’hivern, són l’època de l’any de més consum i d’incitació al consum, juntament amb les rebaixes, tot i que aquestes cada vegada és dissolen més al calendari perquè són més freqüents. És l’època, doncs, que assumim que serem acribillats per anuncis amb estereotips de dones, de joguines, d’estils de vida, de roba…de tot el què cal consumir i ens diran una vegada més com cal consumir-ho i a on. No trobarem a les pauses publicitàries incentius per visitar als mercats d’intercanvi o per fer-se soci de les cooperatives energètiques…per tant hem d’estar ben atents sobre la mena de consum que realitzem, persuadits per la màquina capitalista.

Publicitat

El consum responsable planteja la necessitat de consumir, o no, com a primera reflexió. Sovint no cal, es pot reaprofitar allò que es necessita o pot ser deixat o donat, o hi ha d’altres maneres d’aconseguir-ho sense la necessitat de fer efectiu el consum. Si realment no hi ha altra manera, la segona reflexió és si cal que sigui nou o bé si es pot comprar de segona mà o intercanviar. Quan cap d’aquestes opcions és viable, el consum, sembla inevitable. La compra doncs pot seguir sent més responsable si és de comerç de proximitat o d’una cooperativa.

Publicitat

En alimentació, el consum d’aliments agroecològics suposa respectar el medi ambient, la cultura tradicional del conreu de la pròpia terra i menjar sa i saludable, lliure de pesticides i químics. L’agroecologia promou una activitat agroalimentària sustentada en l’ecologia i qualitat dels aliments, socialment justa i econòmicament viable. El  menjar ecològic, però, només és transformador des del punt de vista mediambiental perquè si el seu consum prové de les grans superfícies, el model que sustenta és el de les grans indústries alimentàries que empobreixen els petits productors. En aquesta nova moda verda en la qual s’hi han sumat les grans superfícies, el producte ecològic és cada vegada més comú i la diferència rau en l’espai de compra. Al nostre districte tenim experiències que són una oportunitat i un gran exemple i per això les hem agrupades per sectors en la Guia de consum d’ESS vam presentar a la Casa Orlandai. Conèixer-les i consumir al barri és també una manera de practicar el consum responsable i seguir transformant la societat des de l’Economia Social i Solidària.

Publicitat

Subscriu-t'hi

Dona suport al periodisme cooperatiu i de proximitat



PDF per 35€ l'any
PDF + PAPER per 50 € l'any

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.