Societat
Carme Rocamora
Bones notícies per Sant Gervasi. El curs vinent l’Escola Projecte passarà a ser de titularitat pública, deixant enrere així una etapa de gestió concertada i encetant una nova era del projecte educatiu, que ara serà integrat a la xarxa pública, un fet que es materialitza després de dos anys de converses amb la Generalitat i que és un desig del centre des de la seva creació.
Escola Projecte passarà a ser escola pública arran de la llei del Govern aprovada l’any 2019, que dona cobertura legal al canvi de titularitats dels centres educatius i facilita crear places públiques allà on hi ha demanda. L’Escola Projecte ha anunciat aquest canvi mitjançant una circular a les famílies aquest dimecres, un dia abans que el conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, donés tots els detalls en una roda de premsa convocada al mateix centre, situat a l’avinguda Tibidabo.
Institut Escola Projecte
Cambray ha destacat que s’incrementa l’oferta de places públiques al districte de Barcelona “on l’escola pública té menys pes”, revertint així un dèficit crònic. En total, són 340 places més des de P3 a 4rt d’ESO, en un districte on només un 12% de l’alumnat dels 3 als 16 anys està escolaritzat a la pública, quan al conjunt de la ciutat el percentatge és del 46%, lluny del 70% que es registra a tot Catalunya.
Durant els propers anys a l’Escola Projecte, que agafarà el nom d’Institut Escola Projecte, s’hi faran obres en períodes no lectius per adequar-se als requeriments del sistema públic, en unes reformes que costaran 634.800 euros, finançats el 50% pel departament d’Educació i l’altra meitat per l’Ajuntament de Barcelona.
El tinent d’alcaldia d’Educació a la ciutat, Jordi Martí, ha ressaltat que “avui no es ve a salvar una escola, sinó que una escola es vol sumar al projecte públic escolar del país”, i ha desitjat que el pas de l’Escola Projecte estimuli altres centres a fer el mateix. Des del curs 2020-2021 sis centres de Barcelona han fet el canvi de concertada a pública.
La cofundadora de l’Escola Projecte, Anna Molas, ha assegurat que amb el pas del centre de concertat a públic hi ha un “enriquiment mutu” i s’ha mostrat molt satisfeta perquè sempre s’han caracteritzat per ser una “escola oberta.”
Mantenir i actualitzar
En el missatge enviat a les famílies del centre, l’Escola Projecte explica que els fa molta il·lusió aquesta nova etapa de l’escola, “ja que garanteix la continuïtat” del projecte educatiu, ara integrat a la xarxa pública, “fent realitat un dels objectius que, com a escola concertada” portaven a terme: oferir un servei educatiu de qualitat.
En el mateix escrit l’escola assegura que el Consell Escolar del centre, on hi ha la representació de l’equip docent, les famílies, l’alumnat i l’administració, vetllarà per mantenir i actualitzar el projecte educatiu i les seves singularitats, “amb el consens de la comunitat educativa”.
Així mateix, recorden com l’any 1980 va néixer l’Escola Projecte amb diferents finalitats, com són oferir un model d’educació personalitzada, la integració d’alumnes afectats d’hemofília o la voluntat de formar part del que actualment es denomina el servei públic d’educació, entre altres: “Des d’aquell moment sempre hi ha hagut el desig de formar part de la xarxa pública, i això s’ha traduït en el dia a dia del nostre centre de diverses formes: fent adscripció amb centres públics de continuïtat, participant en xarxes de millora educativa, col·laborant amb entitats del barri, participant en projectes d’innovació i renovació pedagògica…” En resum, mantenint una postura activa i implicada com a centre amb l’objectiu de millora com a comunitat d’aprenentatge i, sempre, amb la participació de les famílies i l’alumnat.
Més enllà d’aquest canvi, l’escola assegura que manté el seu projecte educatiu, principalment mantenint la continuïtat del personal -una trentena de professionals- de l’escola: “Continuïtat és el que millor definirà aquesta nova etapa de la nostra escola”.