Societat
ACN
L’Ajuntament de Barcelona ha presentat aquest setmana una campanya publicitària amb el lema ‘Compra a prop’ per fomentar el comerç de proximitat i la restauració del barri entre els veïns, i així començar a mitigar la crisi provocada pel coronavirus. La campanya, que té un cost d’uns 200.000 euros, es posa en marxa aquest dijous amb banderoles, anuncis i a les xarxes socials.
“L’acte de solidaritat més gran que pot fer avui un veí amb l’economia local de la ciutat és prendre un cafè al bar de sota casa, anar a un restaurant del barri o comprar en una botiga del districte”, ha apuntat el primer tinent d’alcaldia, Jaume Collboni.
El director del Gremi de Restauració de Barcelona, Roger Pallarols, assenyala que “fem una valoració molt positiva d’aquesta acció de comunicació de l’Ajuntament de Barcelona per reactivar el consum local, que és més imprescindible que mai”, assegurant que “va en la línia adequada” que reclamava el sector del comerç i la restauració.
Pla de xoc de 46 mesures per un valor de 21,85 MEUR
La campanya publicitària ‘Compra a prop. Som comerç’ és només una de les 46 mesures del pla de xoc que el consistori barceloní vol posar en marxa el teixit comercial, els mercats i la restauració, greument afectats per la crisi provocada per la pandèmia de covid-19. En conjunt, el govern municipal preveu destinar fins a 21,85 milions d’euros (MEUR) a aquest paquet d’actuacions, que inclou mesures com la reducció del 75% de la taxa de terrasses fins a finals d’any, ajuts per a incentivar la rebaixa de lloguers comercials, subvencions de 300 euros als autònoms o l’ajornament dels lloguers per a aquells comerços situats en locals la propietat dels quals és municipal.
Aquest pla de xoc de 46 mesures –que es portarà al plenari municipal aquest divendres- consta de mesures a curt termini (fins al juny), mig termini (de juliol a finals d’any) i de llarg termini (primer semestre del 2021). Inclou des de subvencions, ajudes i finançament fins a formació, assessoria, promoció, eines de desenvolupament o canvis normatius i administratius. “Hem parlat molt amb el sector i també amb l’oposició. Coneixem bé la situació –que en alguns casos és crítica- i també hem de veure quines oportunitats tenim per accelerar alguns canvis que ja abans de la pandèmia eren necessaris”, ha constatat Collboni, que ha parlat de la digitalització o les compres en línia.
De fet, fins i tot ja està previst un reforç de la campanya de Nadal, amb més il·luminació al centre de Barcelona i els eixos comercials, i un 30% més de pressupost que l’any passat. L’Ajuntament també obre la porta a ajudar, de manera excepcional i més enllà de la política general de subvencions, aquells eixos comercials que no puguin assumir enguany la seva part del cost de llums.
Un 25% més d’atur i un 72% menys de contractes a comerç i restauració
Segons dades de l’Ajuntament de Barcelona, els mesos de tancament forçat i els dubtes sobre la recuperació han provocat una caiguda de la contractació i una pujada de l’atur en el comerç al detall i també a la restauració. Respecte al maig del 2019, la contractació laboral ha baixat un 71,6%, mentre que l’atur registrat ha augmentat un 25%. A banda, l’hostaleria i el comerç han sigut dos dels sectors més afectats pels ERTO. Dels 26.593 expedients que s’han tramitat a la ciutat de Barcelona, 6.181 han sigut a l’hostaleria i 5.801 al comerç a l’engròs i al detall, amb 52.177 i 35.328 treballadors afectats respectivament (d’un total de 210.426).