Diumenge 12, maig 2024
21.1 C
Sant Gervasi
21.1 C
Sarrià
Publicitat

La nova normalitat postcovid 19 que volem al nostre barri

Tenim una oportunitat excepcional de promoure els canvis necessaris per construir una ciutat segura, saludable i, sobretot, resilient

Publicat el 6.5.2020 19:04

El Racó del Veïnat

Plataforma Sarrià Respira, membre de la Plataforma Bici Augusta

Aquests dies estem tornant a trepitjar els carrers per fer esport i passejar, i és habitual sentir els nostres infants que després de tants dies confinats s’estranyen i ens pregunten sobre els canvis. No només pregunten per les màscares i pels comerços tancats, sinó també perquè noten un aire més net, els sons de la natura i el verd obrint-se pas on abans només es veia gris, se sentien els cotxes i es respirava contaminació.

Publicitat

Sabem que la crisi sanitària està relacionada amb la crisi climàtica i els efectes de la contaminació atmosfèrica. Els estudis mostren com la contaminació correlaciona fortament amb la severitat dels efectes de la COVID-19, especialment amb els nivells de NOx, que a Barcelona i al barri superaven de mitjana els nivells que recomana la UE de 40 mg/ m³, i que són el doble del valor que l’OMS recomana per a infants i població vulnerable. Amb la parada d’activitat que ha suposat el confinament, s’ha reduït en fins a un 50% respecte a les emissions de fa un any, i per tant s’ha situat en nivells que ens permetran salvar vides si l’aconseguíssim mantenir.

Publicitat

A més, sabem que a Barcelona es destina un 60% de l’espai públic al vehicle motoritzat. Canviar aquesta distribució, no només reduiria la contaminació atmosfèrica i acústica, sinó que també milloraria la connectivitat i la mobilitat de les persones de forma segura i saludable. En el barri que té major densitat de població escolar, hospitals i residències de gent gran de tota la ciutat, aquesta situació és encara més peremptòria. Recuperar els carrers per a les persones, ens permetrà a tots viure millor la ciutat. Tal com ja estem experimentant en aquestes primeres fases de desconfinament, ho volem fer amb aire net i carrers pacificats.

També sabem que, en la nova normalitat, seran necessàries mesures per millorar la higiene i la distància física entre persones, i això limitarà les aglomeracions a llocs públics incloent-hi el transport públic. Si la mobilitat privada es concentra en el cotxe se saturaran els carrers, ja que no hi ha prou capacitat per absorbir tota la gent que fins ara es movia en transport públic, i per tant seria negatiu tant en termes de contaminació com d’eficiència. La bicicleta pot absorbir 5 vegades més moviment de persones que els vehicles, i ho fa de manera igualitària i sostenible. Ampliar de forma substancial la xarxa de carrils bici és, per tant, més necessari que mai, i hauria de ser prioritari adaptar els eixos viaris per donar garanties de seguretat als ciclistes i altres modes de micromobilitat.

Des de la Plataforma Sarrià Respira fa temps que reclamem fer del barri una de les zones pioneres en el nostre país amb la Zona Urbana d’Atmosfera Protegida (ZUAP), que ha de permetre anar més enllà de les mesures de pacificació d’alguns carrers (i.e. Major de Sarrià) o les “superilles”, i promoure un barri més accessible, actiu, sostenible i verd millorant la qualitat de vida i el gaudi de les persones, a més de reduir l’exposició als contaminants. També defensem propostes concretes de pacificació com el carril bici a la Via Augusta, i ampliar aquest tipus d’accions a altres carrers.

En aquest sentit, ens alegra la iniciativa d’urbanisme tàctic que vol aplicar l’Ajuntament de Barcelona, entre els quals hi ha un petit tram de carril bici a la Via Augusta, tot i que el considerem insuficient, ja que només afecta un 0,5% de la xarxa viària destinada a la mobilitat rodada, quan hi ha ciutats com Milà, París, Bogotà, Oakland que han modificat fins a un 10% dels seus carrers. Cal que el tram s’entengui fins a plaça Borràs i per què no, també a Passeig Bonanova i Capità Arenas, que són eixos importants per la connectivitat del nostre barri/districte amb la resta de la ciutat.

Garantir aquesta nova mobilitat activa en detriment del cotxe és una qüestió de salut pública de primer ordre. Cal fer-ho a Sarrià i a tota la ciutat, facilitar les connexions dins i entre els barris, amb carrils bici, ampliant voreres, pacificant i enverdint els carrers i connectant també els espais verds, perquè reorganitzar l’espai públic en clau de qualitat de l’aire i la salut de les persones, va també de la mà de naturalitzar la ciutat. Ara tenim una oportunitat excepcional de promoure els canvis necessaris per construir una ciutat segura, saludable i, sobretot, resilient.

Publicitat

Subscriu-t'hi

Dona suport al periodisme cooperatiu i de proximitat



PDF per 35€ l'any
PDF + PAPER per 50 € l'any

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.