Reportatge
Carme Rocamora (@carmerocasegui)
Si algú sap com han estat aquests dies de crisi als barris i com es preveu el futur són les persones que s’organitzen a través de les associacions de veïns. El Jardí ha fet a totes elles una sèrie de preguntes, i aquí estan les respostes de les que han contestat:
Com he viscut aquests dies?
BARNAVASI: Des de la segona setmana hem mantingut una activitat continuada amb comunicacions freqüents, quasi diàries, oferint informació sobre la situació que estàvem travessant i resolent les qüestions que ens plantejaven els comerços. Més endavant, hem ofert informació de com i quan es podien obrir els comerços i ofertes sobre el material de seguretat necessari per obrir els comerços i facilitant models dels cartells per a les botigues, així com informant sobre les ajudes i subvencions provinents de les administracions.
AV SARRIÀ: Hem mantingut la seu tancada i la junta s’ha reunit diverses vegades per videoconferència. La primera setmana de juny esperem treure un nou butlletí. Hem atès les peticions per WhatsApp i correu electrònic.
AV FARRÓ: Des de primers d’abril que els membres de la junta ens hem anat trobant telemàticament. Hem estat al cas de les afectacions que la pandèmia han pogut afectar tant a veïns com a comerços del barri, majoritàriament mitjançant les xarxes socials i el correu electrònic. També hem intentat mantenir l’activitat, tot i que no com estava programada. Hem hagut d’anul·lar reunions, trobades i activitats diverses, i també hem participat en reunions telemàtiques que han estat programades durant aquests darrers dos mesos.
AV LAFORJA: L’AV ha seguit les recomanacions i mesures del Govern català d’acord amb els informes mèdics. Es va enviar una circular a tots els socis i simpatitzants posant al seu abast la comunicació telemàtica. S’han rebut moltes queixes de l’incompliment per part de les persones en l’àmbit del manteniment de les distàncies físiques i l’incompliment de les franges horàries al barri de Laforja, així com la brutícia (mascaretes i guants tirats a terra) i el desmesurat ús dels Jardins de Can Ferrer (únic obert fins el 20-5-2020).
Quina anàlisi feu dels vostres barris durant la pandèmia?
BARNAVASI: Com a veïnat en general, el comportament ha estat molt assenyat, la gent majoritàriament no ha sortit de casa, els comerços no de primera necessitat han tancat tots. Ara és quan, pot ser hi ha més incompliment de les normatives: la gent està al carrer a tota hora, però, hem de dir al respecte, que aquesta circumstància ha beneficiat al comerç generalista de proximitat, ja que permet l’accés als establiments a tota hora.
AV SARRIÀ: Podríem dir que el comportament veïnal ha sigut bàsicament correcte, i que els sectors que més han patit han sigut tots, degut al tancament. Han estat molts els actes de suport veïnal i solidaritat, i els balcons han estat plens d’activitats diverses. La gent gran ha patit més la malaltia a nivell salut i anímic però el programa Radars ha intentat pal·liar l’estat anímic dels que en són beneficiaris. El comerç d’aliment del barri i el mercat han vist més afluència de públic i els lliuraments a domicili han estat clau. La resta de comerç no podran recuperar els ingressos perduts i s’haurà de pensar com ajudar- los perquè no tanquin.
AV FARRÓ: El veïnat IMPECABLE. Ha estat emocionant veure el compromís de la gent a l’hora de complir amb les normes establertes, especialment els dies del confinament. La resposta des dels balcons a l’hora dels aplaudiments, les coneixences que s’han fet entre veïns, un exemple molt bonic el grup de veïns de Mitre-Pàdua-Berna que malgrat tenir el tall de la Ronda al mig el veïnat es podia parlar de la vorera Putxet a la vorera Farró. O el civisme al fer les cues davant de les botigues, respectant distàncies i sense aldarulls destacables. La problemàtica ha començat a aparèixer quan s’ha començat a canviar de fase, especialment pel garbuix d’informacions. El sector que més ha patit? El comercial. Excepte les botigues d’alimentació, que han sigut les úniques que hem tingut obertes, la resta han estat les més perjudicades. Sobretot la restauració: al Farró hi ha molts pocs bars o restaurants que puguin tenir terrassa i la gran majoria encara no han pogut obrir.
AV LAFORJA: En el barri de Laforja s’ha copsat molta irresponsabilitat: gossos sense lligar, veïns sense respectar cap protecció, gent gran patint la intrusió de les bicicletes i patins de criatures i gent adulta.
Com ha estat l’acompanyament de l’administració?
BARNAVASI: La veritat és que hem mantingut reunions freqüents amb l’Ajuntament, sobretot amb el Districte i també, encara que menys freqüents, amb la Direcció General de Comerç de la Generalitat de Catalunya.
AV SARRIÀ: La tècnica de barri estava en contacte amb nosaltres per telèfon per informar-nos del que succeïa al barri i hem fet algunes reunions telemàtiques.
AV FARRÓ: Entenem que la prioritat ha estat la salut i les necessitats socials. De fet ens vam oferir al Districte per fer difusió de la informació que ens volguessin fer arribar. Fins a 2 d’abril rebem: 4 correus des de Serveis Socials amb diverses informacions, cartells i campanyes; 4 des de Districte/Decidim.Barcelona: Carta Regidor, projecte Radars, anul·lació Diada Sant Jordi. Durant abril/maig un parell o tres de correus amb cartells per fer difusió. A finals d’abril hi ha la trobada d’entitats regidor i consellers i arran d’aquesta reunió les entitats del Farró proposem trobar-nos amb la directora de serveis i la tècnica de barri, cosa que finalment fem el dia 13 de maig.
AV LAFORJA: S’han enviat escrits de queixes. Les respostes han estat burocràtiques, però sense eficàcia en el sentit de la vigilància. Molt poca presència de les autoritats de seguretat.
Quina petició feu a la gent del barri?
BARNAVASI: Només que entengui que sense comerç de proximitat no hi ha vida al barri i que us trobàvem a faltar.
AV SARRIÀ: Que compleixin la normativa sanitària, i que continuï la solidaritat i acompanyament als que ho necessitin.
AV FARRÓ: Paciència. Seguir com fins ara i que no es perdi el que hem après d’aquesta situació que ens està tocant viure: a estar pendents del benestar dels qui ens envolten, a cuidar-nos entre tots i totes, a alegrar-nos de les fites aconseguides. I fer barri. Amb les veïnes i els comerços del nostre petit territori.
AV LAFORJA: Menys irresponsabilitat i més sentit de col·lectivitat.
I a les administracions?
BARNAVASI: Que compleixin amb rapidesa, que els ajuts que prometen arribin de veritat. Només amb la col·laboració i complicitat entre el comerç i les administracions podrem refer l’excel·lent comerç de proximitat barceloní.
AV SARRIÀ: Que compleixin amb el seu deure i que tinguin una mica de mà esquerra amb les sancions. Que defensin les inversions pactades al barri.
AV FARRÓ: Que mirin de donar suport al petit comerç, que és el sector que ha sortit més perjudicat per tot plegat.
AV LAFORJA: A l’Ajuntament menys despeses inútils i no prioritàries en la situació de pandèmia. Menys fotos mediàtiques i personalistes dels polítics que manen.
Quines propostes feu de cara al futur?
BARNAVASI: Nomes una: treballar conjuntament per tornar a reeixir.
AV SARRIÀ: Valen les dues respostes anteriors. Trobem positiu haver fet les trobades amb l’administració via telemàtica i creiem que sense obviar les presencials poden continuar sent un complement per la gent que no pot venir in situ. Estem començant a treballar el Pla de futur de Sarrià 2020-2030 i ben aviat tindreu noticies.
AV FARRÓ: Una de les coses que ens ha ensenyat aquesta pandèmia és que els nostres carrers estan fets per als veïns: era un gust baixar al carrer i veure les plataformes invertides ocupades principalment per vianants, ciclistes i algun patí. I els pocs cotxes que circulaven, respectaven l’ocupació de la via pels vianants: no se sentien clàxons i tots compartíem l’espai sense nervis ni crits. Hauriem de trobar la manera de fer que això continués. Una altra seria donar espais a les bicicletes. Per dins del Farró ho tenim fàcil: els nostres carrers són o plataformes o zona 30. Però un cop en surts, no tens com circular amb la bici, el nostre perímetre hauria de tenir carril bici: la Riera de Cassoles, Balmes, Mitre… i Via Augusta. Seria una gran cosa tenir un carril bici que anés de la Diagonal a Sarrià, i poder pujar cap a la muntanya, o baixar cap a mar. I ja posats, mirar de fer accessibles tots els locals comercials del nostre barri.
AV LAFORJA: Solucions d’equipaments, de neteja i convivència.