Societat
Sergi Alemany
- ERC es mostra convençuda que aconseguirà garantir el suport del PSC al carril bici de la Via Augusta
Llum verda. El carril bici de la Via Augusta entre Ganduxer, a les Tres Torres, i el carrer Dolors Monserdà, a Sarrià, es mantindrà tal com es va executar en l’anterior mandat municipal d’Ada Colau. Ho ha confirmat la primera tinenta d’alcaldia de l’Ajuntament, Laia Bonet, durant la Comissió d’Urbanisme celebrada aquest dimarts a la tarda al consistori barceloní, arran d’un prec presentat per ERC que reclamava mantenir l’actual traçat del carril bici.
“Ens vam comprometre a avaluar el carril bici, i això és el que hem fet”, ha defensat Bonet, que ha justificat l’auditoria de 15.000 euros encarregada per l’Ajuntament tot just acabada l’obra, dient que “havia generat controvèrsia” al districte de Sarrià-Sant Gervasi. Un cop fet l’estudi, encarregat a l’Assessoria d’Infraestructures i Mobilitat, el consistori assegura que el carril bici de la Via Augusta no només no ha generat conflictes de convivència amb les parades d’autobús ni els camions de recollida d’escombraries, sinó que s’ha reduït en gairebé un 27% el trànsit de cotxes en aquesta via.
Per contra, els carrers de l’entorn (Ganduxer, General Mitre, Vergós i els passeigs de la Bonanova i de Reina Elisenda) han viscut un increment del trànsit al voltant d’un 4% de mitjana, segons detalla l’informe.
Es redueix el trànsit i l’ús del carril bici és “notable”
“La decisió és mantenir el carril bici de la Via Augusta tal com es va posar en funcionament a l’estiu”, ha reiterat Bonet, que alhora és la màxima responsable d’Urbanisme al consistori de Jaume Collboni. Bonet també ha justificat la decisió perquè l’estudi ha confirmat que el carril bici s’utilitza de “manera notable”, i especialment entre menors d’edat que fan desplaçaments d’anada i tornada a l’escola optant per una mobilitat sostenible.
Sobre l’increment de retencions del trànsit en hores punta a l’entrada a la ciutat pels Túnels de Vallvidrera, Bonet ha dit que l’Ajuntament té identificades “un seguit de mesures” a aplicar. El que preocupa més, ha dit, és mantenir la velocitat comercial de les línies d’autobús que passen per la Via Augusta. “Models de mobilitat sostenible com la bicicleta han de ser compatibles amb el transport públic, que és la nostra prioritat, i no l’han de perjudicar de manera directa ni indirecta”, ha dit la tinenta d’alcaldia.
En aquest sentit, Bonet ha anunciat que es faran un seguit de canvis en la durada d’alguns semàfors del tram estudiat i es farà una “petita obra” a la cruïlla amb la ronda General Mitre per donar més fluïdesa als vehicles que s’incorporen des de la Via Augusta.
Detalls de l’informe tècnic un cop acabat: un 13% de carrils bici de la ciutat tenen menys trànsit
Segons s’observa en l’Informe tècnic sobre l’avaluació del funcionament de la Via Augusta i entorns encarregat per l’Ajuntament, l’evolució del volum de desplaçaments registrats en bicicleta s’ajusta al comportament típic de la mobilitat en dia feiner, amb una marcada punta de mobilitat entre les 8-9 h del matí. El període de tarda també disposa de la seva punta de desplaçaments que, si bé no és tan accentuada com al matí, és més llarga en el temps. El volum de bicicletes que registren els diferents punts de mesura situats al llarg de tota la Via Augusta són diferents en funció del tram, oscil·lant en valors entre 200 i 1.700 desplaçaments al dia.
El tractament de dades posa de manifest que tant els desplaçaments en sentit pujada (muntanya) com els desplaçaments en sentit baixada (mar) presenten la mateixa tipologia de corba, és a dir, no hi ha asimetria en el comportament dels usuaris. La mostra estadística de tots els valors registrats pels diferents punts de mesura de la ciutat permet efectuar una comparativa entre el volum de bicicletes detectat en el tram carril bici de Via Augusta objecte d’estudi i els carrils bici de la resta de la ciutat.
En aquest sentit, es determina que un 13% dels carril bici de la ciutat registren un trànsit menor que el tram qüestionat de carril bici de Via Augusta entre Ganduxer i Dolors Monserdà, un 14% similar, i un 72% se situen amb una mitjana de més trànsit de bicicletes. Tenint en compte que és un tram de carril bici de recent obertura, l’informe apunta que caldrà esperar que amb el pas de temps incrementi la seva afluència.
L’estudi, que no fa cap referència a la qualitat de l’aire ni a la contaminació acústica de la Via Augusta, apunta com a indisciplina més observada en les hores punta la circulació de motocicletes pel carril bici.