16.1 C
Sant Gervasi
| Divendres 05 de juny de 2020 |

Menjar sense sal però amb tot el gust

Avui en dia ingerim molt més sodi del que és recomanable. Un 80% es troba en aliments que són rics en sal de manera natural.

Cuina i Nutrició

Anna Vilarrassa

La sal és un dels condiments més utilitzats a la cuina, ja que potencia el sabor dels aliments que cuinem. Tot i que també és el primer que es retira de la dieta de les persones amb hipertensió arterial. 

La hipertensió arterial és un problema bastant habitual entre les persones grans. Sol ser una situació crònica i constitueix un factor de risc cardiovascular important. També es recomana controlar el consum de sal en cas d’insuficiència renal o de patir problemes cardiovasculars.

Quins són els aliments que aporten més sal? Què hem de vigilar per seguir una dieta baixa en sal? I el més important, com podem cuinar amb sabor però sense sal? 

Quantitats diàries recomanades

El sodi és un element important. Aporta sabor als nostres plats i també el necessita el nostre organisme per dur a terme algunes de les seves funcions habituals.

Publicitat

El problema és que avui en dia ingerim molt més sodi del que és recomanable. Bastant més que els 5 grams de sal diaris que recomana la OMS. I que equivalen a una culleradeta de postres de sal.

On s’amaga tota aquesta sal?

El primer que hem de saber és que només un 20 % del total de la sal que ingerim al dia prové de la sal que fem servir a la cuina. El 80 % restant la trobem en aliments que són rics en sal de manera natural i en d’altres que porten sal afegida en el procés de producció. 

Per tant, haurem de posar una especial atenció en tots aquests aliments:

Conserves de peix i peix fumat

Olives, embotits, salsa de soja

Formatges 

Xips i fruita seca salada

Tot tipus de plats preparats: pizzes, salses, sopes, pans de motlle…

Galetes o cereals d’esmorzar

Com reduïm la sal a la cuina?

De fet, només hi ha una manera de reduir la sal a la cuina: no fer-ne servir. I no afegir-ne posteriorment, quan amanim els plats que hem cuinat. Així doncs, com podem alegrar un plat cuinat sense sal? 

El primer que podem fer és amanir bé tots els plats per potenciar-ne el sabor. L’oli d’oliva de primera premsada en fred és molt saborós i tot sol ja millorarà molt el sabor dels plats.

Però a més podem fem servir herbes aromàtiques (menta, julivert, alfàbrega, orenga, anet…) o espècies (comí, pebres, cúrcuma…) per fer vinagretes amb vinagres suaus o suc de llimona. Així tenim més varietat de sabors.

Les espècies i herbes aromàtiques també les podem fer servir per cuinar plats com ara guisats de llegums, carns o peixos, ja sigui a la cassola o al forn. O afegir a l’últim moment una picada de fruita seca i all.

Les salses per acompanyar la pasta o l’arròs també és millor que les fem a casa. Un bon sofregit amb ceba, all i pastanaga és una base excel·lent per potenciar-ne el gust. En podem fer una bona quantitat amb tomàquet ben madur i guardar-la en conserva o al congelador.

Fes-te subscriptor

Et vols comprometre amb el periodisme de proximitat, rigorós i cooperatiu? Fes-te subscriptor per només 5€ al mes i passa a formar part de la comunitat El Jardí

Publicitat
Publicitat

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.