11.4 C
Sant Gervasi
| Diumenge 17 de gener de 2021 |

Veïns suspenen la gestió de la participació ciutadana a Sarrià – Sant Gervasi

Les anomalies indignen el veïnat i les associacions, que consideren vergonyosa la gestió adverteixen que la pandèmia no pot servir d'excusa per limitar la participació

Carme Rocamora
Cadascuna de les coses que passen als barris, per petita que sigui, mereix ser explicada

Política

Carme Rocamora

Passaven les 19.45 hores quan la regidora presidenta del Districte, Eva Parera, mig de broma mig seriosament, mirava a un dels tècnics que estava en un punt alt de la sala de plens de la Seu del Districte i li deia: “Estic a punt de pujar on estàs tu i tirar-me”. Aquesta declaració dita rient però també amb cert nerviosisme demostrava l’acumulació de despropòsits que s’havien anat produint al llarg de la tarda del dijous, quan se celebrava el Consell Ciutadà i el Consell Plenari de Sarrià – Sant Gervasi.

Ja se sap que l’últim Consell Plenari de l’any és dels més llargs, perquè hi ha un Consell Ciutadà previ, on en aquest cas es van debatre entre altres qüestions el PAM i el PAD. I si a sobre li sumes problemes tècnics derivats del nou món telemàtic, la situació es pot convertir en insostenible.

Durant la celebració de consells de barri i audiències públiques al llarg del mes de novembre el veïnat i entitats ja havien manifestat diverses queixes pel funcionament d’aquests espais: sovint es perd la connexió, els veïns han d’entrar les preguntes amb 24 hores d’antelació en lloc de poder-les fer en directe com era habitual, etc. I la sessió del dijous, va ser la gota que va fer vessar el got. El Consell Ciutadà estava convocat a les 17.30 hores. Aquest espai sempre ha estat obert per a tot el veïnat, però no va ser així en aquesta ocasió. Malgrat que l’Ajuntament defineix en la seva pàgina web el Consell Ciutadà com “el màxim òrgan consultiu i de participació del Districte”, on hi formen part representants d’entitats, i ciutadans a títol individual, contra tot pronòstic, a les 17.30, no es podia seguir cap Consell Ciutadà si no havies rebut una invitació prèvia: no existia cap link, cap via per poder-hi accedir.

La retransmissió no es va dur a terme en obert, malgrat que s’hi van discutir temes de vital importància com són el Pla d’Actuació del Districte pel següent període o bé els Pressupostos. Així doncs, la sessió es va dur a terme mitjançant la plataforma Jitsi, i hi estaven connectats els consellers, regidors, i alguns representants de plataformes veïnals. Alguns, que no tots. Aquest diari, que sempre ha assistit a aquest òrgan, no va obtenir en cap moment per part de l’Ajuntament el link per poder-se connectar en aquesta sessió. Finalment El Jardí va poder seguir el Consell Ciutadà passada una hora del seu inici, però això sí, gràcies a què un veí va enviar el link de la sessió a la present redactora. No va ser l’únic cas, i tal i com hem pogut saber, i és que altres membres de plataformes també es van connectar perquè altres veïns van enviar-los el link de la sessió. Un descontrol absolut. Després d’aquestes anomalies, El Jardí va preguntar a Districte, i va obtenir per resposta que s’està en un moment molt complicat, amb molta gent treballant a casa, fet que dificulta la gestió.

Sigui com sigui, aquesta sessió, que estava prevista entre les 17.30 i les 18.00 hores no va començar fins passades les 18.00 -hora en què havia de començar el Consell Plenari-, “per problemes tècnics molt importants”, va dir Parera. Mentrestant el Twitter del Districte anunciava desitjos i no fets, i deia que el Consell Plenari començaria en 10 minuts (a les 18.52) però va començar a les 19.35, una hora i mitja més tard del previst i acabant passades les 22.30 hores de la nit.

Les queixes del veïnat van començar a manifestar-se tant a les xarxes socials com en altres espais.

La presidenta de l’Associació de Veïns de Sarrià, Eva Ceano, va anar més enllà i va adreçar un escrit als responsables del Districte per alertar-los que estan “acabant amb la participació de la ciutadania”. En l’escrit els recorda com a l’inici del mandat es van traslladar els precs i preguntes de veïns previs al Consell Plenari al final d’aquest -de vegades, a hores tempestives- i lamenta que ara també se’ls ha tret l’espai de debat de la ciutadania al Consell Ciutadà: “Cada cop participen menys entitats i la ciutadania ha quasi desaparegut”.

“El fet que estem fent servir nous modes de comunicació amb els seus avantatges i inconvenients, no és excusa per no potenciar la participació, ni per minimitzar-la” assegura Ceano, que també considera que la nova forma de fer, consistent en deixar la participació ciutadana al final de les convocatòries dels òrgans, “no és el camí” perquè la gent del districte se senti part d’aquesta activitat.

“Demanem que en la propera junta de portaveus, repenseu la forma en què esteu portant la participació i intenteu integrar de nou la ciutadania als òrgans de participació i de Govern”, afegeix la líder de l’AV sarrianenca.

Per la seva banda, el president de l’Associació de Veïns de Les Tres Torres, Lluís Tusell, va recordar que fa mesos que les empreses de tot el país teletreballen mentre el Districte “és incapaç, 8 mesos després, de garantir la participació ciutadana online”.

ERC va proposar fer el Plenari a un equipament amb prou aforament

Una de les principals persones del Plenari que es va queixar d’aquestes anomalies va ser la portaveu d’Esquerra Republicana, Mercè Amat, què en la seva intervenció en el torn de resposta a l’informe del regidor, va ser contundent i va recordar que ja han passat més de set mesos de pandèmia i que aquest era el quart plenari que se celebrava de forma telemàtica: “Hi ha zooms amb 400 persones que funcionen i aquí continuem amb Youtubes sense capacitat de rèplica”, va insistir Amat, que va remarcar la participació es dóna quan hi ha bidireccionalitat, un element que no creu que ara es respecti.

https://twitter.com/ERC_SSTG/status/1340616009703714816?s=20

 

Precisament un mes enrere, al novembre, Amat havia presentat un prec al Govern municipal demanant que habilités un equipament municipal amb suficient aforament per desenvolupar les sessions dels Consells Plenaris podent “garantir la presència de les veïnes i els veïns que vulguin assistir-hi”. A aquest prec, el regidor, Albert Batlle va respondre que la situació epidemiològica actual requereix l’adopció de mesures de limitació de la mobilitat, i que estan prohibides les trobades de més de sis persones, fet pel qual la celebració del Consell Plenari del 17 de desembre es portaria a terme en format telemàtic “i facilitant al màxim la participació ciutadana”.

Fes-te subscriptor

Et vols comprometre amb el periodisme de proximitat, rigorós i cooperatiu? Fes-te subscriptor per només 5€ al mes i passa a formar part de la comunitat El Jardí

Publicitat
Publicitat

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.