Cultura
Jesús Mestre
Darrere del malnom de Clifton Worsley s’amaga un personatge ben interessant que enguany fa el centenari de la seva mort. És Pere Astort, un compositor i propietari d’una botiga d’instruments musicals a la Barcelona de les primeres dècades del segle XX. El musicòleg Joan Montón va conduir i comentar un concert molt amè i de qualitat interpretativa, amb la presència de la soprano Mireia Tarragó i del pianista Xavier Garcia Cardona, a l’Acadèmia Barcelona Concertante, a les Tres Torres, el 8 de febrer.
El concert va repassar obres d’Astort com Tres cançons catalanes, de 1895, encara amb influència de la Renaixença, però especialment es va centrar en el repertori de consum i entreteniment amb peces com els Boston vals, fox-trots o ragtime, compostos durant les dècades de 1910 i 1920 que, signades per Clifton Worsley, van tenir un gran èxit tant a Barcelona com a París i altres ciutats europees. A Pere Astort, com a empresari amb botiga oberta al Passeig de Gràcia, El Arte Musical, li arribaven i venia partitures procedents d’arreu del món, que li permetien estar al dia de les modes musicals. Se l’ha de considerar un dels introductors d’aquests temes nord-americans i un dels pioners del jazz a Barcelona, que va tenir un gran èxit en el Paral·lel barceloní de l’època, un espai de lleure reconegut a tot Europa. Aquests valsos o ragtime van aconseguir grans tiratges i van ser interpretats per les millors orquestres del món.
El concert concebut per Montón ha ajudat a recuperar de l’oblit un compositor que després de la seva mort es va anar difuminant, tot i que la seva obra va durar molt més. Ens recorda aquesta dinàmica Barcelona de principis del segle XX, que tenia en el Paral·lel un centre internacional de l’entreteniment.