Publicitatspot_img
Publicitat
spot_img

Sant Gervasi, bressol de la nova fotografia creativa a Catalunya

Les galeries radicades a Sant Gervasi van tenir un paper destacat

Publicat el 22.10.2018 12:30

Notícies de Sant Gervasi

Juanjo Compairé

El palau de la Virreina, a la Rambla, presenta una exposició gairebé exhaustiva de l’obra de tota una generació de fotògrafs. Es tracta d’un grup de joves professionals que van sorgir entre 1973 i 1982. Pretenien anar més enllà de la fotografia aplicada (documental o periodística) i reivindicar-la com una forma d’art. La imatge fotogràfica entrava en contacte amb el disseny gràfic o amb la pintura. Encara amb tecnologia analògica, els autors tractaven d’obrir nous camins “creatius” (com remarca el títol de l’exposició).

Les revistes i les galeries

Publicitat

El grup sorgit llavors era prou heterogeni. S’aplegaven al voltant de les noves revistes dedicades a la fotografia (com ara Nueva Lente, Madrid, 1971), però també de les galeries. A Espanya, la primera galeria dedicada en exclusiva a la fotografia va ser Spectrum (Balmes, 86),fundada per Albert Guspi i Sandra Solsona el 1973, un 18 d’octubre d’ara fa 45 anys. La primera exposició comptava amb fotografies de Tony Keeler (“Ibiza, a dream?”), cosa que remarcava la voluntat d’obrir-se als corrents internacionals.

L’any següent, el 1974, aparegué la galeria Nikon (Laforja, 95), dirigida per Jaume Sans i que va tancar el 1979. I el 1976, Fotomania (Ganduxer, 26), dirigida per Asunción Rodés. Una de les galeries que seran més actives en aquesta època va ser Procés (Sant Eusebi, 7), dirigida al Farró des de 1978 per Idil·li Tàpia, Josep Rigol i Manel Úbeda.

Aquells anys vam assistir a una eclosió de galeries i també al començament de la institucionalització. Exposicions a Vinçon, a la Fundació Miró o, al nostre barri, a la Cova del Drac del carrer Tuset o bé a l’Institut d’estudis Nord-americans, fins a la creació de la Primavera Fotogràfica de 1982. Les galeries radicades a Sant Gervasi van tenir un paper destacat. Podem dir, doncs, que el nostre barri va ser un dels bressols de la nova fotografia artística del país.

[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Crida de Radars per recuperar voluntaris i combatre la soledat de la gent gran a Sant Gervasi

El projecte comunitari treballa per reconnectar les persones grans amb el barri i trencar la soledat no desitjada

Comença la pacificació de Riu de l’Or: així serà un cop acabin les obres

El pressupost de l'actuació és de 840.521 euros i té un termini previst de 8 mesos

El Jardí 123, desembre 2025

https://diarieljardi.cat/wp-content/uploads/2026/01/1626-El-Jardi123_Desembre25_0212-_ok.pdf

El Jardí 119, juliol de 2025

https://diarieljardi.cat/wp-content/uploads/2025/06/El_Jardi_119_Juliol25_ok.pdf
spot_img

El passerell: característiques i curiositats

La seva principal amenaça, a més de la desaparició del seu hàbitat i l'ús de pesticides, és el silvestrisme

El jardí exterior

"De la mateixa manera que necessito harmonia a l’interior, també en necessito a l’exterior, perquè com és a dins és a fora i com és a fora és a dins": l'article de Glòria Vilalta

Nous veïns afectats per l’esvoranc podran tornar a casa aviat mentre d’altres es constitueixen en una plataforma per reclamar indemnitzacions

L’Ajuntament de Barcelona aprova una proposició de Junts per ajudar els comerços afectats per l'esvoranc de l'L9

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí