Divendres 26, abril 2024
15.5 C
Sant Gervasi
15.4 C
Sarrià
Publicitat

Sant Gervasi, bressol de la nova fotografia creativa a Catalunya

Les galeries radicades a Sant Gervasi van tenir un paper destacat

Carme Rocamora
Carme Rocamora
El primer dia de classe a la UAB em van preguntar perquè volia ser periodista. Suposo que per aquell ideal d’intentar donar veu a aquells que els hi han tret, o bé perquè són ignorats, o bé perquè no se’ls sent prou. He tingut la sort de practicar-ho, amb més o menys destresa, aprenent a mitjans com La Vanguardia, Europa Press o ElNacional.cat. Actualment, treballo com a redactora de política a Nació. I continuo aprenent dia a dia a El Jardí, el diari que m’ha mostrat que cadascuna de les coses que passen als barris, per petita que sigui, mereix ser explicada.

Publicat el [wpdts-custom start="post-created" format="j.n.Y G:i"]

Notícies de Sant Gervasi

Juanjo Compairé

El palau de la Virreina, a la Rambla, presenta una exposició gairebé exhaustiva de l’obra de tota una generació de fotògrafs. Es tracta d’un grup de joves professionals que van sorgir entre 1973 i 1982. Pretenien anar més enllà de la fotografia aplicada (documental o periodística) i reivindicar-la com una forma d’art. La imatge fotogràfica entrava en contacte amb el disseny gràfic o amb la pintura. Encara amb tecnologia analògica, els autors tractaven d’obrir nous camins “creatius” (com remarca el títol de l’exposició).

Publicitat

Les revistes i les galeries

Publicitat

El grup sorgit llavors era prou heterogeni. S’aplegaven al voltant de les noves revistes dedicades a la fotografia (com ara Nueva Lente, Madrid, 1971), però també de les galeries. A Espanya, la primera galeria dedicada en exclusiva a la fotografia va ser Spectrum (Balmes, 86),fundada per Albert Guspi i Sandra Solsona el 1973, un 18 d’octubre d’ara fa 45 anys. La primera exposició comptava amb fotografies de Tony Keeler (“Ibiza, a dream?”), cosa que remarcava la voluntat d’obrir-se als corrents internacionals.

L’any següent, el 1974, aparegué la galeria Nikon (Laforja, 95), dirigida per Jaume Sans i que va tancar el 1979. I el 1976, Fotomania (Ganduxer, 26), dirigida per Asunción Rodés. Una de les galeries que seran més actives en aquesta època va ser Procés (Sant Eusebi, 7), dirigida al Farró des de 1978 per Idil·li Tàpia, Josep Rigol i Manel Úbeda.

Aquells anys vam assistir a una eclosió de galeries i també al començament de la institucionalització. Exposicions a Vinçon, a la Fundació Miró o, al nostre barri, a la Cova del Drac del carrer Tuset o bé a l’Institut d’estudis Nord-americans, fins a la creació de la Primavera Fotogràfica de 1982. Les galeries radicades a Sant Gervasi van tenir un paper destacat. Podem dir, doncs, que el nostre barri va ser un dels bressols de la nova fotografia artística del país.

Publicitat

Subscriu-t'hi

Dona suport al periodisme cooperatiu i de proximitat



PDF per 35€ l'any
PDF + PAPER per 50 € l'any

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.