Notícies de Sant Gervasi
Juanjo Compairé
El palau de la Virreina, a la Rambla, presenta una exposició gairebé exhaustiva de l’obra de tota una generació de fotògrafs. Es tracta d’un grup de joves professionals que van sorgir entre 1973 i 1982. Pretenien anar més enllà de la fotografia aplicada (documental o periodística) i reivindicar-la com una forma d’art. La imatge fotogràfica entrava en contacte amb el disseny gràfic o amb la pintura. Encara amb tecnologia analògica, els autors tractaven d’obrir nous camins “creatius” (com remarca el títol de l’exposició).
Les revistes i les galeries
El grup sorgit llavors era prou heterogeni. S’aplegaven al voltant de les noves revistes dedicades a la fotografia (com ara Nueva Lente, Madrid, 1971), però també de les galeries. A Espanya, la primera galeria dedicada en exclusiva a la fotografia va ser Spectrum (Balmes, 86),fundada per Albert Guspi i Sandra Solsona el 1973, un 18 d’octubre d’ara fa 45 anys. La primera exposició comptava amb fotografies de Tony Keeler (“Ibiza, a dream?”), cosa que remarcava la voluntat d’obrir-se als corrents internacionals.
L’any següent, el 1974, aparegué la galeria Nikon (Laforja, 95), dirigida per Jaume Sans i que va tancar el 1979. I el 1976, Fotomania (Ganduxer, 26), dirigida per Asunción Rodés. Una de les galeries que seran més actives en aquesta època va ser Procés (Sant Eusebi, 7), dirigida al Farró des de 1978 per Idil·li Tàpia, Josep Rigol i Manel Úbeda.
Aquells anys vam assistir a una eclosió de galeries i també al començament de la institucionalització. Exposicions a Vinçon, a la Fundació Miró o, al nostre barri, a la Cova del Drac del carrer Tuset o bé a l’Institut d’estudis Nord-americans, fins a la creació de la Primavera Fotogràfica de 1982. Les galeries radicades a Sant Gervasi van tenir un paper destacat. Podem dir, doncs, que el nostre barri va ser un dels bressols de la nova fotografia artística del país.