Opinió
Marta Royo
Desitjo que el 2024 sigui un any en què la publicitat continuï ajudant-nos a reflexionar per convertir aquest món ple de marques en un món millor. S’ha acabat un 2023 ple d’anuncis publicitaris que lluiten per destacar entre la competència i generar notorietat i memorabilitat.
Si bé les campanyes de principis de segle es basaven en grans produccions, la cosa ja fa anys que està canviant. Hem tancat un any en què bona part de les millors campanyes de publicitat destaquen per la seva creativitat, participació activa de l’audiència, consciència social, adaptabilitat tecnològica i veracitat. Molta veritat i realitat. Les grans marques cada cop fugen més de les falses promeses i es basen en accions reals, perquè en definitiva, som les persones de carn i os com tu i com jo qui consumim aquestes marques.
Aquestes estratègies exitoses ressalten cada com més la necessitat de connexions emocionals autentiques entre marques i mercat, missatges clau a comunicar clars i directes amb una difusió efectiva, enfocada cada vegada més en l’entorn digital.
“Hem tancat un any en què bona part de les millors campanyes de publicitat destaquen per la seva creativitat”
En aquest primer article de l’any, voldria fer un repàs de les campanyes de 2023 que m’han cridat més l’atenció, no només per la seva creativitat, sinó pel seu impacte i connexió el seu públic. Campanyes fetes amb intel·ligència artificial (IA). He pres Coca-Cola creant obres d’art gràcies a la intel·ligència artificial amb la seva nova plataforma de marca global ‘Màgia de veritat’ on se’ns convidava a celebrar la verdadera màgia de la humanitat. Amb l’eslògan ‘Estem a una Coca-Cola de distància’, la marca continua mantenint la seva promesa: unir-nos malgrat les nostres diferències i distàncies físiques.
Campanyes multicanal. M’he vestit de rosa amb el fenomen al voltant de la pel·lícula Barbie (una de les més taquilleres dels darrers anys), gràcies a la multicanalitat de la seva campanya: cine, però també roba, accessoris de tota mena i fins i tot fast food. Elements que connecten directament amb el seu públic objectiu.
Campanyes de cobranding. He conduït un Cupra cantant RosalÍa. La germana gran de SEAT volia continuar treballant el seu posicionament en un territori que combina el convencional amb allò que és especial. De la mà de la cantant Rosalía, van llançar ‘Cupra x Rosalía’, una campanya de branding on ella interpretava una versió del conegut tema Abcdefg amb els valors de la marca. Una manera de connectar amb un target més jove creant rebombori a l’entorn digital.
Campanyes de producte. M’he maquillat amb Clinique, comprovant textures, tons i durabilitat dels seus productes. Una campanya a Instagram sense models, retocs o falses il·luminacions. Novament, una forma de comunicar veraç: amb persones reals, un dia a dia normal, buscant la veritat dins de petits mercats amb prescriptors reals que expliquen les seves experiències amb els cosmètics de la marca.
Campanyes de canal. He practicat ‘l’unboxing’ (desempaquetament) amb Ikea. A qui no li agrada obrir un paquet que acaba de rebre? Ikea España va fer una campanya dels productes més comprats a una sèrie de fans de la seva marca convertint-los en ambaixadors mentre desempaquetaven de forma informal i despreocupada a les stories d’Instagram les seves caixes. Ikea penjava els vídeos ‘tal qual’, sense maquillar-los. En els vídeos es podien veure torretes, gerros, coixins, prestatgeries, catifes o miralls a les llars dels seus clients.
“De cara a 2024 s’esperen campanyes encara més impactants, on el missatge toqui el cor”
De cara a 2024 s’esperen campanyes encara més impactants, on el missatge toqui al cor de les persones (encara més). Campanyes que continuïn ressaltant l’autenticitat, la participació del consumidor a la vida real de les marques i, evidentment, l’adaptació a les tendències que ens ofereixi el mercat.
Tant de bo el 2024 sigui un any en què la publicitat continuï ajudant-nos a reflexionar per convertir aquest món ple de marques en un món millor. Des de la meva modesta columna us desitjo un apassionant 2024 ple de marques apassionants.
Marta Royo Espinet és publicista i CEO de Mosaiking Comunicació. Article publicat inicialment a El Periódico.