Divendres 19, abril 2024
15.8 C
Sant Gervasi
15.6 C
Sarrià
Publicitat

Alta costura de dones i per a les dones a la Fundació Rocamora

És necessari reivindicar el treball de 'Les Tres Dames de l'Alta Costura' (Asunción Bastida, Carmen Mir i Roser Pujol Canamases) perquè la seva condició femenina gairebé les va relegar a l’oblit.

Marta Trius Chassaigne
Marta Trius Chassaigne
Periodista especialitzada en temes culturals i de voluntariat social. He treballat com a responsable de comunicació corporativa a empreses com Larousse editorial i Henkel Ibèrica. Així com a premsa turística i de viatges (Editur) i en agències de comunicació (BPMO Edigrup i premsa Intercomarcal). Col·laboro com a voluntària en temes de comunicació i d'altres, amb diverses entitats socials sense ànim de lucre.

Publicat el [wpdts-custom start="post-created" format="j.n.Y G:i"]

Societat

Marta Trius

Si bé en l’actualitat continua encara vigent la lluita per valorar el treball de les dones i aconseguir la igualtat salarial, hem de ser conscients del molt que s’ha avançat en aquest sentit.

Publicitat

Sense voler aprofundir en temes socials d’aquesta índole, sí que és necessari reivindicar el treball de tres dones catalanes: Asunción Bastida, Carmen Mir i Rosser (Roser Pujol Canamases), que van apostar per l’alta costura com a professió, i a les quals ara la Fundació Montpalau dedica l’exposició retrospectiva Les Tres Dames d’Alta Costura a la Fundació Rocamora.

Publicitat
Disseny de Rosser @Jordi Casamartina

Revisar la carrera de Bastida, Mir i Pujol, a través d’aquesta exposició, que es va inaugurar el 7 de novembre amb una presentació amenitzada per l’actuació musical de Dalia Quartet, és una manera d’agrair-los la seva dedicació i l’obstinació per oferir a la societat de l’època (des dels anys 40 fins als 90 del segle XX) línies i dissenys de gran bellesa i qualitat. Les tres van formar part de la Cooperativa d’Alta Costura (l’òrgan que va regir i dictar la moda a l’Estat espanyol durant gairebé cinquanta anys al segle XX) i van treballar i desfilar al costat de Pedro Rodríguez, Manuel Pertegaz, Pedro Rovira, Santa Eulalia i El Dique Flotante: van estar al seu mateix pla (nacional i internacional), si bé la seva condició femenina gairebé les va relegar a l’oblit.

Cinc anys col·laborant

La Col·lecció Antoni de Montpalau, en l’exposició anual a la Fundació Rocamora, mostra per primera vegada 85 vestits d’aquestes tres grans creadores juntament amb Elisa Lacambra, casada amb el fill de Carmen Mir i continuadora de la marca. A la mostra, que pot visitar-se fins al 18 de desembre, hi ha vestits de núvia, de festa, de còctel i de nit. Així com també abrics i vestits jaqueta, tots procedents del fons de la Col·lecció Antoni de Montpalau.

Disseny de Carmen Mir ©Jordi Puig

L’acord de col·laboració entre la Fundació Antoni de Montpalau i la Fundació Rocamora es va establir fa cinc anys per tal de poder presentar anualment donacions inèdites rebudes a la Col·lecció Antoni de Montpalau. Aquesta col·laboració te l’origen en el fet que una dels principals facetes de Manuel Rocamora (Barcelona, 1892- 1976) va ser el col·leccionisme, sobretot de vestits i complements.

Disseny d’Asunción Bastida ©Jordi Puig
Publicitat

Subscriu-t'hi

Dona suport al periodisme cooperatiu i de proximitat



PDF per 35€ l'any
PDF + PAPER per 50 € l'any

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí