17.9 C
Sant Gervasi
| Divendres 14 de maig de 2021 |

Antoni Prat, Fermí López i el món de les flors

Treballant a Sant Gervasi

Fotografies: Javier Sardá; textos: J. Sardá i J. Mestre

Al barri de Sant Gervasi el cognom Prat s’associa a flors, sobretot a decoració floral. La vinculació de la família Prat amb el món vegetal ve de mitjan segle XIX, mitjançant la família Rigol que eren jardiners oficials de Barcelona.

Composició floral amb dues roses de vidre. ©Javier Sardá

Florenci Prat es casà amb Dolors Rigol, filla única, i van crear la marca “flors Prat” que va tenir el primer local a la Rambla de les Flors. Van tenir dos fills, l’Antoni i en Josep, i aquest darrer va ampliar el negoci familiar muntant una floristeria en el passeig de la Bonanova, cantonada Iradier, on avui hi ha la clínica Dexeus. Era una torre amb un gran jardí on conreaven plantes, especialment camèlies, entre moltes altres flors.

Antoni Prat Seuba va començar a treballar amb el seu oncle Josep a l’edat de 14 anys, l’habitual per mantenir la tradició dels negocis familiars, prioritzant la professió i el coneixement pràctic als estudis teòrics. Després de la jubilació de l’avi Florenci i la venda de la torre, l’Antoni necessitava un local per establir-se pel seu compte. Va localitzar a la plaça Bonanova un emplaçament molt adequat com a punt de venda, però molt costós per a l’època. Aquí entra en Fermí López López, decorador; es van conèixer en un sopar d’amics de joventut i compartien moltes hores lúdiques al barri. Fermí va viure al carrer del Bisbe Sivilla i ara al carrer Bellesguard, prop del treball, a cinc minuts passejant.

L’any 1966, Antoni i Fermí, van pensar a associar-se i fusionar el món de la flor amb el món de la decoració. La família de Fermí, que té l’origen a la Seu d’Urgell, va ajudar en la part financera del negoci. Van decidir, però, mantenir el nom de Flors Prat pel valor comercial que aportava la història familiar dels Prat a Sant Gervasi.

Durant l’Olimpíada del 1992 la floristeria va ser seleccionada per a les decoracions dels palaus de Montjuïc i de Pedralbes. Es valorava la seva forma d’utilitzar les flors i els objectes de decoració combinats amb un estil molt estètic, sense despeses supèrflues ni limitant la qualitat pel pressupost. També van ser seleccionats, el 1997, per a la decoració floral de les noces de la Infanta Cristina, encarregant-los la decoració de la Catedral de Barcelona, el Palau Reial i el Palauet Albéniz, on es va celebrar el sopar oficial dedicat als membres de les cases reials europees. El 2000 van ampliar l’espai del local, per arribar als 600 m² d’exposició que disposen actualment. La nombrosa clientela compta amb molts veïns del barri, entre ells gent vinculada a l’esport, així com nombroses personalitats del món de la política i les finances. Fa més de 10 anys que combinen espelmes i flors, i des de sempre han importat i seleccionat gerros de múltiples dissenys i complements variats com poden ser centres florals.

Una floristeria amb valor afegit

Vista general de Flors Prat. ©Javier Sardá

En Antoni i en Fermí viatgen per les fires d’arreu del món, escollint objectes de decoració i complements per als centres florals. Anglaterra i Holanda són països de visita obligada cada any; Holanda per la quantitat de les flors i Anglaterra per la qualitat dels acabats i estilismes. També importen part dels seus productes dels Estats Units, i seleccionen flors de proximitat conreades al Maresme o comercialitzades a Mercabarna.

El món de la flor no s’escapa del factor estacional. Hi ha campanyes que han de preparar i muntar. El curs comença el setembre amb la visita obligada a la fira de París que marca la preparació de la temporada de Nadal, la més llarga de tot l’any. Nadal dura uns dos mesos, Setmana Santa un parell de setmanes, però la més intensa és la de Sant Jordi.

Tenen predilecció per aquells clients que valoren els elements florals decoratius, siguin comerços, veïns o oficines, a les quals acudeixen setmanalment per mantenir la flora interior i els centres decoratius en perfecte estat. Creuen que les generacions actuals apreciaran el valor del sentit olfactori que no aporta la rosa de plàstic o la rosa digital, que si bé pot arrencar un somriure momentani, no permet sensacions olfactòries.
Per aquest any proposen roses de Sant Jordi naturals (liofilitzades o preservades) que es combinen amb elements de cristall convertint-les en centres de decoració de major durada que la simple rosa vermella natural fresca, que també ofereixen per la clientela més clàssica.

Mural amb fotografies que expliquen la història de la floristeria. ©Javier Sardá

Fes-te subscriptor

Et vols comprometre amb el periodisme de proximitat, rigorós i cooperatiu? Fes-te subscriptor per només 5€ al mes i passa a formar part de la comunitat El Jardí

Publicitat
Publicitat

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.