Dissabte 20, abril 2024
12.7 C
Sant Gervasi
12.5 C
Sarrià
Publicitat

Aturada indefinida del tren del parc de l’Oreneta

Aquest octubre ha caducat la concessió i l'Ajuntament demana a l'associació gestora que obtingui una llicència d'activitat

Publicat el [wpdts-custom start="post-created" format="j.n.Y G:i"]

Societat

Sergi Alemany

Els veïns de Sarrià – Sant Gervasi, així com els visitants habituals durant els últims 40 anys al parc del Castell de l’Oreneta, s’han quedat des del mes d’octubre sense l’atracció històrica dels trens de vapor i elèctrics. L’Ajuntament ha demanat a l’associació gestora d’aquesta activitat cultural, el Centre d’Estudis – Modelisme Vapor, que aturi l’activitat per no tenir llicència d’activitat. Des de l’entitat asseguren a El Jardí que no volen entrar en conflicte i confien que obtindran la llicència i tornaran a obrir “si és que el consistori vol que el tren funcioni.”

Publicitat

Va ser al Consell de Barri de Sarrià, celebrat aquest dimarts, on es va informar del cessament de l’activitat del Tren de l’Oreneta per dos motius: d’una banda, perquè aquest mes d’octubre es va acabar el període de la concessió municipal -des de l’associació asseguren que es tracta d’un conveni que trenca de manera unilateral l’Ajuntament recolzant-se en una normativa europea-, i de l’altra, perquè operava sense llicència d’activitat des dels seus inicis. Aquest darrer aspecte sembla que ha pesat més en l’aturada dels trens perquè segons va apuntar el conseller de BComú Llorenç Sena, es tracta d’un “factor greu” des del punt de vista de la seguretat.

Publicitat
© Tren de l’Oreneta

En paraules del mateix Sena, al llarg del mandat s’ha mirat d’ajudar l’associació per tramitar la llicència, però recorda que alhora tenen “un deute important amb l’Ajuntament” fruit d’anys de no pagar el cànon municipal. Des del Centre d’Estudis – Modelisme Vapor el seu president, Josep Miquel Arregui, ha negat a aquest diari rebre cap ajuda del consistori i assegura que mai s’han negat a liquidar el deute pendent que “la junta anterior va decidir no començar a pagar” fins que es produís una revisió del conveni que amb els canvis de consistori “no es va abordar mai.”

Tot i això, Arregui assegura que des de l’associació mai han acabat d’entendre la introducció d’aquest cànon “draconià” als anys noranta, aprofitant la renovació de les instal·lacions: “L’Ajuntament ens va deixar des del principi una part de terreny del parc amb la condició que els diumenges la gent pogués gaudir del tren.” Arregui afegeix que ofereixen aquesta activitat “no professional”, que assegura que ells viuen com un hobby, demanant només a canvi una aportació voluntària pel manteniment dels trens. “El perjudicat pel tancament és el públic interessat a gaudir del tren”, assegura.

Davant d’aquesta situació, l’Ajuntament deixa clar que fins que no se solucionin tots els procediments administratius els trens no podran continuar circulant pel parc. A més, es demana a l’associació gestora dels trens que com a primer pas per trobar una solució encarregui un “estudi de seguretat” a una enginyeria tècnica qualificada i el presenti a la Seu del districte de Sarrià – Sant Gervasi perquè pugui ser validat. Un estudi que l’associació confirma a El Jardí que ja ha encarregat pel seu compte i està en marxa.

© Tren de l’Oreneta

Des de la posada en marxa del Tren de l’Oreneta, ara fa 40 anys, només s’ha produït un sol incident en matèria de seguretat. Va ser ara fa vuit anys quan dues persones es van aixecar en un tren en marxa, contradient els consells que hi ha escrits a les vagonetes, i van caure a terra.

L’any 2016 el parc del Castell de l’Oreneta ja va perdre els ponis que hi havia després que l’Ajuntament no renovés la llicència d’explotació ramadera al Poni Club de Barcelona, una activitat de la qual n’havien gaudit molts infants.

Publicitat

Subscriu-t'hi

Dona suport al periodisme cooperatiu i de proximitat



PDF per 35€ l'any
PDF + PAPER per 50 € l'any

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí