14.1 C
Sant Gervasi
| Dissabte 26 de setembre de 2020 |

Benvinguda Riera de Cassoles!

Torra, Pisarello, ERC i la CUP s'uneixen als veïns per celebrar el canvi de denominació de l'avinguda Príncep d'Astúries per Riera de Cassoles

Carme Rocamora
Cadascuna de les coses que passen als barris, per petita que sigui, mereix ser explicada

Societat

Carme Rocamora

Aquest diumenge els somriures entre el veïnat aplegat a la Riera de Cassoles han anat d’orella a orella. Després d’un llarg procés de base popular -s’han implicat veïns, historiadors i polítics, entre d’altres- dels dos districtes que comparteixen l’ara ex-avinguda Príncep d’Astúries, Sarrià-Sant Gervasi i Gràcia, el canvi de nom és una realitat, amb les plaques, ara sí, descobertes.

L’expectació ha estat evident al voltant de la via, que a més presentava un aspecte diferent a l’habitual, ja que s’estan a punt d’acabar les obres que s’han fet en l’últim any per eixamplar les voreres i reduir de quatre a tres els carrils de circulació.

Publicitat

A l’acte, que ha anat acompanyat d’un vermut popular, el veí Gerard Soler, de la plataforma Riera de Cassoles, ha estat l’encarregat de fer la descoberta de la placa i de recordar com ara fa quatre anys els veïns es van començar a mobilitzar per treure el nom de Príncep d’Astúries per ser “anacrònic i poc meritocràtic”.

Gerard Soler (plataforma Riera de Cassoles) fent la descoberta © Carme Rocamora

El canvi és fruit d’una iniciativa liderada per la Plataforma Riera de Cassoles, que es va constituir el 2015 després que l’Ajuntament de Barcelona aprovés promoure el canvi de nom d’una dotzena de places i carrers de la ciutat dedicats a personalitats de l’aristocràcia borbònica. El nom recupera la denominació de la riera de Cassoles, frontera natural amb l’antic municipi de Gràcia, coincident amb el traçat actual del vial.

Soler ha evidenciat que els “canvis sempre costen”, però ha demanat la complicitat del veïnat per difondre el sentit del canvi de nom i per explicar que amb aquesta nova nomenclatura també esperen que l’avinguda sigui un eix comercial i ple d’usos quotidians, “com va ser abans”, fet que s’accentua amb la nova reforma de la via, que presenta més espai pel vianant i menys pel transport privat.

Quim Torra apareix a l’acte festiu de descoberta de plaques

El primer tinent d’alcalde de Barcelona, que també va ser regidor de Sarrià-Sant Gervasi, Gerardo Pisarello, ha posat de relleu que el canvi implica “recuperar la memòria popular” deixant enrere el nom d’una institució monàrquica “amb la qual la ciutadania no se sent identificada”. A més, el regidor ha defensat, davant les suposades crítiques d’alguns veïns, que el canvi té un consens molt ampli entre els veïns i ha recordat que ha estat “imposat des de baix” i no des de les esferes polítiques, tot i que després ha comptat amb el consens de la majoria partits –excepte Ciutadans i PP-.

Entre els veïns assistents, també hi han assistit polítics veïns del districte, com el diputat d’ERC Gerard Gómez del Moral, el candidat a conseller de districte per la CUP Bernat Julià, i una visita inesperada: el president de la Generalitat, Quim Torra, que quan li han preguntat sobre el mòbil de la seva presència, s’ha reivindicat com a veí de l’ara nova Riera de Cassoles, lloc on viu.

Una via pacificada

Pel que fa a la nova urbanització, estarà gairebé finalitzada ja aquest dilluns, quan es donarà per acabat el gran gruix de l’obra i només faltarà fer els últims repassos i acabar de col•locar en els propers dies alguns elements de mobiliari urbà i retirar alguns elements com ara armaris elèctrics o instal•lacions.

L’objectiu principal de l’actuació ha estat augmentar l’espai per al vianant, revitalitzar l’avinguda i millorar la connexió entre barris per on conflueix l’avinguda, que uneix la plaça de Lesseps i la Via Augusta, als districtes de Gràcia i Sarrià-Sant Gervasi i la inversió ha estat d’uns 4,6 milions d’euros.

El projecte de renovació ha recollit les peticions i inquietuds dels veïns i veïnes, que van manifestar la voluntat de disposar d’una una via pacificada que relligui els àmbits adjacents. Per això, s’han eixamplat les voreres i s’han creat elements com més zones d’estada per al descans dels vianants, més passos de vianants i més arbrat.

Amb la remodelació, l’avinguda ha passat a tenir tres carrils de circulació, dos en sentit descendent –un per a autobús i un per a cotxes– i un únic carril en sentit ascendent compartit per a cotxe i autobús. Abans, la calçada tenia quatre carrils en total.

La disminució d’espai reservat per a vehicles ha fet possible guanyar-ne per als vianants. Així, al llarg de tota la traça de l’avinguda les voreres noves són d’uns 4,5 metres, més amples que les d’abans de la remodelació, que eren d’entre 2,20 i 3,10 metres. L’ampliació de voreres ha permès la plantació d’arbrat, una espècie pròpia de la ribera de les rieres, rememorant la riera de Cassoles.

La calçada és d’11 metres d’amplada, que donen cabuda als tres carrils de circulació i un carril addicional de 1,80 metres que va variant la seva funció al llarg del traçat, quedant per a càrrega i descàrrega, contenidors o aparcament de motocicletes.

A més, pel que fa a il•luminació, s’han eliminat els fanals existents i se n’han ubicat de nous més eficients energèticament. Quant a la pavimentació, s’han utilitzat materials que afavoreixen la reducció de la contaminació acústica. També s’ha incorporat nova vegetació i mobiliari urbà a totes dues voreres, i dos punts de recàrrega lenta per a motocicletes elèctriques.

Fes-te subscriptor

Et vols comprometre amb el periodisme de proximitat, rigorós i cooperatiu? Fes-te subscriptor per només 5€ al mes i passa a formar part de la comunitat El Jardí

Publicitat
Publicitat

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.