Arts i lletres
Jesús Mestre Campi
Hi ha una magnífica manera de passar les darreres hores del cap de setmana: anar als concerts del cicle clàssica al Nota 79, al barri del Farró. El primer concert d’aquesta temporada, El cant dels ocells, es va confiar al guitarrista Bernat Padrosa, un virtuós d’un instrument poc freqüent en la programació dels grans auditoris, tot i que disposa d’un repertori ampli i de qualitat per part de compositors del país.
Padrosa va començar amb una obra clàssica, el Gran Solo de Ferran Sors, a qui va presentar com “el Beethoven de la guitarra”. Va seguir amb una colla de cançons populars adaptades per Miquel Llobet, com ara El desembre congelat, La pastoreta, La cançó del lladre, El Testament d’Amèlia o El noi de la mare, que tothom coneixia i es van gaudir amb facilitat. Va seguir un dels plats forts de la nit, el Capricho árabe i el Recuerdos de la Alhambra, de Francisco Tàrrega, interpretats amb molt de sentiment per Padrosa que va amb el caràcter romàntic de l’obra del compositor valencià.
El protagonisme del darrer tram del concert va ser de Frederic Mompou, un dels compositors catalans més destacats del segle XX i al que potser no se li fa massa cas a Catalunya mentre que, com diu Lluís Foix en el llibre El que la terra m’ha donat, és considerat un clàssic en els ambients musicals britànics. Padrosa va interpretar quatre peces de Planys, obres per a piano adaptades a la guitarra per l’intèrpret. Eren uns “moments musicals” plens de sensibilitat i cromatisme. I el programa va acabar amb una magnífica interpretació de la cançó popular catalana El cant dels ocells, harmonitzada per Mompou. Com a bis, es va recórrer de nou a Tàrrega, a La gran jota, una peça que, com moltes de les interpretades en el concert, proposa un diàleg entre les cultures popular i acadèmica. El guitarrista ens va portar a les cercaviles, balls o focs d’artifici d’una Festa Major!
Un concert molt complert, com els que també prometen ser els programats al cicle de clàssica dels mesos vinents: desprès de la visita del pianista Efrem Garcia Salinas l’11 de març, a finals d’abril repeteix Bernat Padrosa; al maig vindrà un fenomen, el pianista adolescent Michael Andreas Haeringer; i el juny s’espera al Dalia Quartet. La intimitat i calidesa del Nota 79, amb una acústica excepcional, és un indret molt recomanable per passar una bona estona el diumenge al vespre, sentint bona música i prenent una copa de vi, un gintònic o un dels excel·lents còctels amb el segell de la casa, amb… o sense alcohol.