Dimarts 23, abril 2024
9.1 C
Sant Gervasi
9 C
Sarrià
Publicitat

El carrer Aribau i l’edifici David: lloc de fabricació i garatge per a una històrica flota de taxis

La dedicació del vial és per Bonaventura Carles Aribau i Farriols, escriptor, polític i economista nascut a Barcelona el 1798

Jesús Mestre
Jesús Mestre
Historiador, especialitzat en la història de la ciutat de Barcelona. Director de la revista L'Avenç els anys 1988 i 1989, i de Plecs d'Història Local des de 1989 fins al 1997. Com editor, he coordinat obres col·lectives com ara el Diccionari d'Història de Catalunya (1992), l'Atles d'Història de Catalunya (1995), entre altres, publicades a Edicions 62. Col·laboro en la constitució de l'Associació Cultural Casa Orlandai, de la que vaig ser el primer president, el 2007. He escrit els llibres L'Abans. Barcelona Vila de Sarrià, recull gràfic 1874-1975 (2012) i Sant Gervasi de Cassoles (2013). El 2014 vaig fundar El Jardí, aventura en què persisteixo

Publicat el [wpdts-custom start="post-created" format="j.n.Y G:i"]

Nomenclàtor 

Jesús Mestre Campi

La part alta del carrer Aribau, entre la Diagonal i la Via Augusta, no va ser projectada per Ildefons Cerdà en el seu pla d’Eixample de Barcelona, ni va ser urbanitzada a mitjan segle XIX, com la resta del vial. La prolongació del carrer es va fer molts anys després de l’agregació de Sant Gervasi de Cassoles, a partir de 1928 arran d’un projecte que va afectar la finca i edifici de l’escola de Les Dames Negres, de les Germanes del Nen Jesús. Avui l’escola és gestionada pels Jesuïtes. La dedicació del carrer és per Bonaventura Carles Aribau i Farriols, escriptor, polític i economista nascut a Barcelona el 1798.

Publicitat

L’obertura del carrer Aribau va suposar la desaparició dels carrers de Prim, del Lledoner i de Lanuza, que coincidien amb el traçat del nou vial, a part d’enderrocar força cases i part del convent de les Dames Negres. Es van respectar, però, les façanes dels carrers esmentats orientades al nord-est. La part de la Diagonal fins a la Travessera ja estava oberta i urbanitzada a finals dels anys vint quan es va construir l’edifici David, a Aribau 230-240, una construcció de caràcter industrial de vuit plantes, d’estil classicista inspirat en l’Escola de Chicago, obra d’Ignasi Mas Morell. Es va inaugurar el 1931 com un garatge, taller i lloc de fabricació i muntatge pels taxis David.

Publicitat

La part entre Travessera i la Via Augusta es va anar urbanitzant més a poc a poc. De fet, fins als anys seixanta no es va acabar d’obrir del tot el carrer, i aleshores encara hi havia molts trams per urbanitzar, sobretot al costat on les façanes de les cases s’orienten cap a l’est. Així, la majoria dels edificis són dels anys seixanta i setanta, de sis o més plantes d’alçària i amb amplis habitatges de caràcter residencial per a famílies de classe mitjana alta.

Actualment, el carrer Aribau és una de les principals vies de trànsit de Galvany, en sentit mar-muntanya (la veïna Muntaner ho és de muntanya-mar). Atrau comerç i hi ha diversos establiments hotelers, però manté el caràcter residencial.

Publicitat

Subscriu-t'hi

Dona suport al periodisme cooperatiu i de proximitat



PDF per 35€ l'any
PDF + PAPER per 50 € l'any

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.