Dimecres 19, febrer 2025
9.8 C
Sant Gervasi
10.4 C
Sarrià
Publicitat

Cinc anys de l’1-O a Sarrià-Sant Gervasi: I tu, com el vas viure?

Recordem el dia històric amb testimonis que ho van viure en primera persona

spot_img

Publicat el 30.9.2022 23:15

Política

Carme Rocamora

Ja fa cinc anys del dia que ens va fer ser barri, districte, ciutat i país com mai abans. Del dia en què molts veïns i veïnes van descobrir que hi havia molta gent al seu costat compromesa a defensar un dret bàsic, el de votar i decidir. Fa ja cinc anys del dia en què moltes persones es van descobrir dormint a la mateixa escola de sobte, sense haver parlat abans, i van entendre que això no anava de classe, de partit ni d’ofici. Cinc anys d’aquella fraternitat, de comunitat i també de cruesa. El districte va ser protagonista per les càrregues policials a l’Infant Jesús o l’Escola Projecte, però també per la imaginació per esquivar la persecució a llocs com l’Espai Putxet. Recordem aquella jornada amb testimonis que ho van viure en primera persona. Si també ens vols fer arribar el teu, només has d’escriure a redaccio@diarieljardi.cat amb el nom, cognoms, edat, barri, escola on vas votar i la teva vivència. Si vols, també ens pots fer arribar una fotografia.

Publicitat

Manuel Castellet, 78 anys, Galvany. Va votar a l’Escola Augusta

Va ser un dia llarg, intens i emocionant. Havíem quedat amb altres veïns dels carrers Rector Ubach, Calaf, Santaló i Amigó, que ens trobaríem al nostre lloc de votació, l’Escola Augusta, a dos quarts de sis del matí. Al cap de més d’una hora, les portes del pati de l’escola encara eren tancades. Ningú sabia qui ho faria, però tothom estava convençut que les portes s’obririen, i així va ser. Un desconegut per a nosaltres, sense dir res a ningú, va obrir la porta del pati i se’n va anar cap a l’edifici. Primer obstacle superat.

Publicitat

Ja amb molta més gent al carrer, abans de les vuit, es va parar un cotxe, del qual va sortir… una urna! Que no era realment una, sinó una que en contenia més a dins. Crits d’aclamació i abraçades. Allò que el govern de l’estat havia assegurat que no passaria, havia estat possible. La votació va començar amb normalitat… però els hackers enemics van actuar i el sistema es bloquejava. Un moment d’esverament, resolt amb solvència pels informàtics que s’havien ofert per a aquesta ocasió, que es va repetir més d’una vegada.

Mentre aclamàvem la gent més gran que votava, algun rumor ens va posar en guàrdia, però ni grisos ni tricornis ens van molestar. Al vespre aplaudiments i crits de joia mentre sortien els voluntaris amb el recompte de vots. Havíem fet la feina.

Jordi Martí, 61 anys, El Putxet. Va votar a l’Institut Josep Serrat i Bonastre

L’1 d’octubre va ser el dia més intens i emocionant de la meva vida. Vam arribar a les cinc del matí i vam acabar a les deu de la nit. L’amenaça de l’arribada i entrada de la policia espanyola a l’institut, que finalment no es va produir, va sobrevolar tot el dia sobre nosaltres. Haver votat i guanyat el referèndum serà per sempre un record carregat d’orgull i plenitud.

Jesús Mestre Campi, 66 anys, Sarrià. Va votar a l’Escola Orlandai

De bon matí vaig anar a l’Escola Orlandai i ja hi havia una gran gentada. Moltes persones amigues i conegudes. Plovia. No sabíem que fallaven les connexions informàtiques i, en un principi, no enteníem per què no s’obrien les portes per anar a votar a l’hora establerta. Aleshores hi va haver persones que van esdevenir líders espontanis i van tranquil·litzar els ànims i van aconseguir informació de la mesa electoral. Al cap d’un parell d’hores, més o menys, es va poder començar a votar. Vaig ser dels primers a fer-ho, després de la gent gran, ja que era Festa Major i estava programat fer una paella comunitària al Desert de Sarrià.

En pujar al Desert de Sarrià, la pluja s’havia transformat en un fort ruixat. Al mateix temps, la Policia Nacional havia entrat a l’escola Dolors Monserdà i va tancar la mesa electoral i va atonyinar força gent. Vam veure com els vehicles de la Policia passaven per les vies paral·leles de la Ronda de Dalt. Vam suspendre la paella.

A la tarda, vaig convèncer el meu pare, que llavors tenia 92 anys, a anar a votar. El vaig acompanyar amb el cotxe el més a prop possible i ell, amb el taca-taca, va anar fins a la mesa electoral de l’Escola Orlandai per votar. La gent jove el va ajudar i tothom el va aplaudir. Va tornar molt satisfet!

Montse Cantín Mas, 59 anys, Les Tres Torres. Va votar a l’Agència de Residus de Catalunya

Els dies previs a l’1 d’octubre van ser irrepetibles: tantes persones serien transcendents per a l’èxit del referèndum… però calia finalment que la gent acudís en massa a votar. Estava convençuda que l’ànim de la gent seria de participar, però no havíem de menystenir les amenaces i ambient de tensió que anava creixent dia a dia.

La vigília, així que vaig poder, em vaig reunir amb els meus fills que ja estaven feia hores al col·legi electoral del districte que vam triar, l’Agència de Residus de Catalunya, al bell mig del barri de Les Tres Torres. Va ser una sorpresa molt tranquil·litzadora comprovar que  hi havia un bon grup de gent organitzant sopars i esmorzars per passar la vetlla sota la pluja. L’endemà els grups de famílies i veïns es van anar multiplicant sense parar; Les Tres Torres votaria en massa! Votarem!

En començar el dia, els grups de veïns ens vam organitzar en cues per votar i al davant els més grans. Quin orgull de país!  A mesura que passava el dia, més i més gent arribava d’altres col·legis, assaltats, per poder votar. Visca el cens universal! Però quina responsabilitat; totes les urnes començaven a ser ben plenes i tothom va ser molt conscient que s’havien de protegir.  Voluntaris excel·lents al nostre barri. Agraïment infinit! No Surrender.

 

Notícies relacionades

La mort d’un ciclista a Sarrià reunirà una reivindicació per una xarxa de bici més segura

L'acte es farà el 20 de febrer i servirà per rendir homenatge a Hugo Fernández, que va morir a principis d'any al Passeig Sant Joan Bosco

Lecanemab, nou fàrmac per a l’Alzheimer: expectatives i realitat

Està previst que el medicament estigui disponible en el mercat farmacèutic català en menys de dos anys

Els ODS a Infantil i Primària

El pla d'acció amb 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible de l'Escola Garbí Pere Verges

Quines propostes de Sarrià-Sant Gervasi passen a la següent fase dels pressupostos participatius?

D'un total de 186, 67 són els projectes per millorar l'espai públic que arriben a l'etapa decisòria: la votació serà el mes d'abril

Temes relacionats

Un policia imputat per l’1-O denuncia un petó “no consentit” d’una votant al Departament d’Educació

L'agent demana identificar i localitzar la dona i que se li imposi una ordre d'allunyament d'un quilòmetre, però els fets han prescrit

Vallvidrera amenaça amb un referèndum per annexionar-se a Sant Cugat si Batlle torna a ser regidor

En la consulta, podran votar els 4.641 veïns dels barris de muntanya de Sarrià-Sant Gervasi

FOTOGALERIA I Quart aniversari de l’1-O a Sarrià-Sant Gervasi

Un centenar de persones s'aplega davant una de les escoles on es va votar durant el referèndum del 2017

Sarrià-Sant Gervasi reivindica el quart aniversari de l’1-O amb un acte unitari al Menéndez y Pelayo

Convoquen Junts, ERC, Demòcrates, Òmnium, l'ANC, CDRs i el Consell per la República
spot_img

La mort d’un ciclista a Sarrià reunirà una reivindicació per una xarxa de bici més segura

L'acte es farà el 20 de febrer i servirà per rendir homenatge a Hugo Fernández, que va morir a principis d'any al Passeig Sant Joan Bosco

Quines propostes de Sarrià-Sant Gervasi passen a la següent fase dels pressupostos participatius?

D'un total de 186, 67 són els projectes per millorar l'espai públic que arriben a l'etapa decisòria: la votació serà el mes d'abril

Detinguts quatre vigilants de seguretat per agressions de matinada al carrer Tuset

La policia els va arrestar després que actuessin amb violència contra un grup de turistes que sortia d'una discoteca de Galvany

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí