Publicitat

Com es fa això d’observar?

spot_img

Publicat el 10.11.2015 10:00

articles: L’art d’observar

Pau Farràs Ribas

L’observació, entesa en l’accepció de mirar amb atenció continuada, és clau en molts oficis: disseny, etologia, literatura, recerca… Però sempre que parlem d’observar estem realment observant? Hi ha feines que comporten haver de comprovar que es compleixen uns criteris; o registrar, enumerar i seqüenciar un seguit d’esdeveniments; o identificar quines condicions es donen simultàniament a unes altres; o registrar les respostes que es produeixen davant d’un estímul determinat. Tot això és observació?

Publicitat

D’acord, d’acord… potser només es tracta d’una qüestió de definició i podem dotar la paraula observar de significats diferents. Voldria parar atenció, però, en una particularitat. En situacions com les esmentades, la persona que observa queda al marge d’allò observat o, si més no, es col·loca a una certa distància. Aquest tipus d’observació correspondria a una manera de veure la realitat com a externa a qui observa, una realitat sostinguda per una xarxa de lleis causals regulars que es presten a ser descobertes. Galileo Galilei o Isaac Newton, en aquest sentit, van ser dos grans observadors als quals devem bona part del nostre saber.

Publicitat

Però què passa quan introduïm la persona que observa dins la realitat observada? Això és el que van fer Freud i Einstein: el primer amb la introducció del concepte d’inconscient i el segon amb el de relativitat. Generalitzant, podríem dir que hi ha dues grans maneres d’observar, una en què qui observa queda al marge del pla d’observació i una altra en què qui observa en queda dins.

Tornem al títol: “Com es fa això d’observar?” En el primer cas és a partir d’accions cognitives com ara comparar, registrar, comprovar, mesurar, etc. En el segon cas cal començar per fer silenci i prestar atenció. Seria com parar una màquina, posar-la en repòs per tornar-la a engegar. Amb aquest reinicialitzar-la, d’una banda posem totes les habilitats perceptives al cent per cent i, d’una altra banda, posem tots els judicis en blanc. A partir d’aquí, prestarem atenció a tot allò que ens arribi a través dels sentits, considerant tant el que passa a l’entorn, com el que s’esdevé dins nostre: les emocions, les sensacions de benestar o de tensió, els sobresalts, els avorriments.

En les professions on la tasca passa per la relació amb els altres —com la de mestre, comercial, educador social, metge, agent d’atenció al públic— aquest tipus d’observació és essencial, perquè sovint és la que ens donarà la clau per entendre què s’esdevé en una situació que se’ns fa hostil o no acabem de comprendre i ens permetrà d’arribar millor als altres. Probablement com més en contacte amb nosaltres mateixos siguem capaços d’estar, més ens podrem apropar a la comprensió de relacions o de comportaments que ens semblaven infranquejables. Com diu Anna Lisa Amodeo al llibre L’apprendista osservatore (FrancoAngeli, Milà, 2003), les reaccions emocionals, els comportaments conscients o inconscients o les interaccions no són elements a neutralitzar, sinó que són els instruments principals de coneixement de fenòmens difícils de conèixer.

Pau Farràs Ribas és consultora de “Nodre, diàleg i desenvolupament organitzacional”,  www.nodre.com

spot_img
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

De la vella a la nova emigració

"Els governants que es mostren incapaços de retenir el nostre talent són els grans responsables d’haver convertit el país que administren en un país d’emigrants econòmics", l'opinió de Miquel Saumell

Fer quelcom diferent

"Un canvi de localitat, d’espai, de llar, o d’empresa, crea moviment interior. Moure coses de lloc, també. Ho he experimentat personalment i també a través de clients. Com diu un proverbi xinès: si vols que es produeixin canvis en la teva vida, mou 27 coses de casa teva"

Mediterràniament: el Quixot a Benidorm

"Si el Quixot visqués a la nostra època viatjaria sens dubte a Benidorm a la recerca de noves aventures. No se m’acudeixen moltes més ciutats al sud d’Europa on ell pogués demostrar tota la seva vàlua com a cavaller errant": l'escrit d'Aitor Romero

Societats precaritzades

"Hi ha una falsa equació que sosté que un pobre, d’entrada, és una bona persona, mentre que a un ric sempre se l’ha de veure com un presumpte delinqüent. I de tant sentir-ho, molts ciutadans que per anar fent la viu-viu aspiren a ser subvencionats acaben afegint-se al carro de les persones acrítiques amb el poder"
spot_img

Fotogaleria | La Festa Major de Sarrià, en imatges

Del 3 al 12 d'octubre, la vila viu moments de cultura popular, música, dinars de germanor i per primera vegada, una trobada de vehicles clàssics

Com fer una novel·la a partir d’una biografia?

Elisabet Capilla, veïna de la Bonanova, publica "Sense el Jofre"

El pregó que hauria fet Anna Aguilar-Amat a la Festa Major de Sarrià

"Quan miro enrere sento orgull d’haver nascut i crescut en aquest barri. Per la convivència pacífica dins dels contraris, per la solidaritat i per la cultura compartida i les tradicions revisades"

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí