Cultura
Roser Díaz
El passat 29 de gener, a la Biblioteca Clarà, es va celebrar la interessant “Conferència Màgica” a càrrec del Mag Hausson, vers l’estreta relació que Joan Brossa tenia amb el món de la màgia. Jesús Julvei Salvadó, artísticament ‘Mag Hausson’, ha estat guardonat amb molts premis per la seva tasca, entre ells, el Premi Nacional de Cultura, o la Medalla d’Or al Mèrit Màgic. Actualment dirigeix el Brossa Espai Escènic i amb aquest acte es donava el tret de sortida a l’Any Brossa, que començava oficialment el 19 de gener del 2019. I és que en Brossa tenia un sentit especial per aquest número. Va néixer el 19 de gener, de 1919, al número 19 del carrer Wagner.
Quan fa 100 anys justos del seu naixement, ens reunim entorn d’un projector, un maletí de mag, llibres, una vareta màgica, poemes, baralles de cartes… El Mag Hausson va conèixer molt bé a Joan Brossa, tant que va canviar la seva manera de fer. El mateix Brossa s’havia dedicat al món de la màgia, sota el pseudònim de Mag Fu. “A la màgia sembla el que no és i és el que no sembla”. Per explicar aquesta frase, el mag ens va delitar amb un joc de cordes que s’ajuntaven, es tallaven, es reproduïen. El nus de la conferència va estar al voltant del projector on es van analitzar els poemes visuals del poeta, dels quals 125 estan inspirats amb objectes del món màgic, com daus, baralles de cartes, varetes màgiques.
El Plat fort va arribar amb la poesia escènica
Joan Brossa va escriure pel Mag Hausson La Gran sessió de Màgia en dues parts i Poemancia. Com si es tractés d’un director, Brossa condueix pas a pas l’escena, marca els colors, els objectes, les actuacions, passa a les mans, a les cartes, al nas de clown, verd, vermell, blanc, vocals i lletres. El poeta crea l’escena difusa de la il·lusió on el mag actua, es mou i crea. L’espectador té la sensació que la inspiració del poeta es materialitza en les mans del mag.
Joan Brossa podia convertir en poesia tot allò que tocava.