Publicitat

El Funicular del Tibidabo es modernitza

Millora les vistes, la seguretat, la rapidesa i el confort

spot_img

Publicat el 27.10.2018 10:00

Notícies dels Barris de Muntanya

Carme Rocamora

El Funicular del Parc d’Atraccions Tibiado s’aturarà a finals de l’any vinent amb motiu d’una remodelació que ha de permetre la seva modernització per adequar-se a les necessitats actuals. L’objectiu és millorar-ne l’operativa, incorporar actualitzacions al sistema de seguretat, fer més fàcil el manteniment i millorar el confort dels usuaris. Le velocitat també es veurà millorada i augmentarà fins als 10m/s, fet que permetrà fer més viatges per hora, i també hi haurà més capacitat per passatgers, passant de les 120 places actuals a 252. La durada del trajecte serà de 3 minuts a velocitat màxima.

Publicitat

Amb la remodelació, el Funicular passarà a anomenar-se “Cuca de Llum” i quedarà integrat al Parc com si fos una atracció més. En aquest sentit, el disseny del Funicular serà totalment renovat i personalitzat, i es millorarà substancialment l’experiència de l’usuari que, a més, podrà interactuar amb l’atracció.

Publicitat

Setembre del 2019

L’inici de les tasques de remodelació que compten amb un pressupost de 18,03 milions d’euros, està previst per setembre de 2019, i acabarien l’agost del 2020. El projecte dels vehicles el durà a terme Telefericos y Nieve, empresa filial de Leitner Ropeways, en col·laboració amb Mias Architects, que s’ha encarregat de les qüestions de disseny.

El nou Funicular es transformarà, després de la remodelació en la “Cuca de Llum” i serà la primera atracció del Parc, ja que és la que els visitants utilitzaran per accedir-hi. L’interior del Funicular quedarà liberalitzat, habilitant una major superficie disponible i convertint-se en un espai diàfan que oferirà una major permeabilitat visual interior. Així l’atracció permetrà que els viatgers puguin gaudir encara més i millor de la visita panoràmica durant el trajecte a través dels grans finestrals que hi haurà.

La vista panoràmica serà una de les maneres de poder gaudir de la nova atracció mentre duri el viatge. També s’instal·laran diverses pantalles interactives i tauletes electròniques que permetran la interacció dels viatges amb l’atracció i que tindran una funció didàctica i d’entreteniment.

Així, els viatgers podran conèixer com és el funcionament d’un funicular, la seva història, així com la del Parc en general, veure vídeos interactius i jugar a través de les tauletes tàctils, gaudint d’una completa experiència educativa.

Un disseny per millorar el confort

La il·luminació serà part important de la nova imatge de la Cuca de Llum. Es millora la il·luminació interior, i es dóna més rellevància a la il·luminació exterior, que segueix una línia més moderna i futurista, i que potenciarà el seu efecte quan es faci fosc.

El disseny de l’atracció ha estat pensat també per millorar el confort i l’experiència de l’usuari. En aquest sentit, es reduirà l’impacte acústic i de vibracions del trajecte, s’instal·larà un sistema avançat de climatització, i s’ha realitzat un disseny més depurat dels elements interiors, com els seients, molt més ergònomics i còmodes.

Es millora l’accés per persones amb mobilitat reduïda

Es prendran mesures per augmentar la seguretat del Funicular, que quedarà adaptat a les normatives vigents de transport per cable. Entre les mesures està l’inclusió d’elements antiincendi, la instal·lació d’il·luminació d’emergència i de passamans, així com una millora en el sistema d’obertura i tancament de portes.

L’operativitat també es veurà millorada ja que els 2 combois, el que fa el viatge d’anada i el que fa de tornada, podran ser operats o de manera remota amb el mode automàtic o amb un conductor a bord. A més s’ha millorat l’accés per a persones amb mobilitat reduïda adequant totalment un dels compartiments del Funicular i instal·lant un ascensor exclusiu per aquestes persones a l’estació superior.

El primer funicular de l’Estat

El Funicular va començar a construir-se al juny del 1900 per iniciativa del doctor Salvador Andreu, fundador del Parc d’Atraccions del Tibidabo. La idea va sortir arran d’un viatge a Suïssa d’un dels seus amics, on va poder experimentar un viatge amb Funicular, així que el Doctor Andreu va decidir que aquell “estrany ascensor” era el transport idoni per accedir al cim del Tibidabo.

Al juliol del 1901, el Funicular ja va fer la seva primera ascensió a la muntanya, sota la supervisió de l’enginyer Bonaventura Roig i un cop enllestides les obres es va poder inaugurar a l’octubre del mateix any. Les primeres carrosseries estaven fetes de fusta i disposaven de 5 compartiments, repartits entre les classe preferent i general, amb un capacitat màxima de 80 passatgers per comboi.

Des de llavors, el Funicular ha estat remodelat en diverses ocasions. Com a conseqüència del seu èxit, al 1922 es va canviar tota la maquinària i es va augmentar la seva capacitat, arribant a les 140 persones. Es va tornar a ampliar l’any 1958 quan també es van substituir els xassís dels antics vagons de fusta per nou vagons de xapa metàl·lica. Dos anys més tard, al 1960, es va instal·lar una nova màquina de tracció, que va permetre disminuir la durada del trajecte en augmentar la velocitat del Funicular a 4 metres per segon. La última remodelació es va realitzar al 2007, millorant la maquinària de tracció.

 

Notícies relacionades

“Collserola en perill” impulsa un manual de prevenció d’incendis forestals

Els veïns dels barris de muntanya difonen les mesures que cal adoptar a casa i als carrers

Les Planes rebrà 6 milions d’euros de l’Ajuntament per millores en l’espai públic

Les obres formen part del Pla de Barris de Muntanya, que exclou Vallvidrera i el Tibidabo

El veïnat dels barris de muntanya impulsa un procés participatiu per consensuar un pla d’ús de la Buenos Aires

Per fer-ho, s'ha preparat una enquesta i programat tres grups focals entre el 31 de març i el 2 d'abril

64 esglaons amb el carro de la compra ple: la urgència de Vallvidrera

Guanyar els Pressupostos Participatius del 2025 és essencial per tirar endavant la construcció d'escales mecàniques
spot_img

Sarrià-Sant Gervasi, el segon districte amb menys avortaments en joves registrats el 2023

Paral·lelament, Barcelona assoleix la taxa més elevada des de l'any 2016, segons l'ASPB

La torre Ignacio Portabella

L'estil de la casa situada a l'avinguda Tibidabo i construïda per Josep Pérez i Terraza és una barreja d'influències que van des de l'historicisme i l'eclecticisme fins al modernisme

Els carrers de Casetes i Pelfort, el camí que unia les masies fins a la riera de Vallvidrera

Al segle XIX, el mas de la cooperativa Can Pujades era la principal finca d'aquesta zona

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí