Opinió
Carles Bosom
Aquest mes de febrer volem aprofitar la columna d’opinió per introduir-vos un dels nostres principis fonamentals: l’aprenentatge a partir del joc. Les propostes educatives d’Aula2 parteixen d’aquesta idea en totes les seves expressions, ja siguin colònies escolars, sortides d’un dia, casals d’estiu… I creiem que val la pena poder desenvolupar una mica aquesta idea per a tots els lectors.
“Tots els aprenentatges més importants de la vida, es fan jugant a la primera etapa de la vida.” Francesco Tonucci (dibuixant i psicopedagog)
El joc és una de les eines més eficaces per al desenvolupament de l’infant. És per això que, des d’Aula2, defensem la importància del lleure educatiu en el dia a dia dels nostres fills i filles. Ho fem proposant activitats i dinàmiques lúdiques en espais de lleure infantil i juvenil, nodrint d’experiències positives el seu creixement.
Jugant tots hem après a compartir, a definir les nostres preferències, a fer amics i amigues, a estimar, a sentir-nos part del grup, a equivocar-nos, a esforçar-nos per un objectiu comú, etc. El joc, doncs, afavoreix la socialització, fomenta el diàleg i enforteix les relacions personals i socials.
Però el joc que es dona de forma natural en els infants, encara no és lleure. El lleure va de la mà de l’educació: té intencionalitat i és un joc planificat i amb objectius.
L’educació a partir del joc és un dels principis essencials del lleure, del qual Aula2 en som una de les entitats pioneres a Catalunya. Per tant, defensem que els monitors/es i directors/es de lleure siguin una part essencial en el desenvolupament dels infants i joves.
De fet, cal destacar que moltes vegades inconscientment entenem l’escola com a l’únic agent educatiu, però res més allunyat de la realitat. En el dia a dia dels infants hi ha molts espais que esdevenen un important cau d’aprenentatges pels més petits com són, per exemple, les activitats extraescolars, els espais de migdia, les activitats esportives o els casals de vacances. Tot i que es desenvolupen en els centres escolars, són gestionats per entitats de lleure. Altres agents educatius són la família, equipaments del barri o del poble, la televisió, els mitjans de comunicació, els amics i amigues… així i tot, aquests agents donen per un altre article.
Malauradament, no totes les famílies tenen accés a les activitats de lleure educatiu per motius econòmics i/o socials. És important, doncs, fer un esforç col·lectiu per poder donar accés a tots als infants a poder-hi participar i poder trobar nous espais de creixement i socialització. Tots els nens i nenes tenen dret al joc i al lleure. Cal remarcar, en aquest sentit, que fa anys que hi ha diferents iniciatives per part de l’administració. Iniciatives que estableixen aquesta accessibilitat a les activitats de lleure, com, per exemple, la campanya T’ESTIU MOLT que atorga ajuts econòmics a famílies amb pocs recursos perquè els seus fills i filles participin en activitats de lleure durant les vacances d’estiu.