17.1 C
Sant Gervasi
| Dijous 26 de maig de 2022 |
Publicitat

El joc: una gran eina educativa, per Carles Bosom

"Cal fer un esforç col·lectiu per donar accés a tots als infants a les activitats de lleure educatiu"

Publicitatspot_imgspot_img
Publicitat

Opinió

Carles Bosom

Aquest mes de febrer volem aprofitar la columna d’opinió per introduir-vos un dels nostres principis fonamentals: l’aprenentatge a partir del joc. Les propostes educatives d’Aula2 parteixen d’aquesta idea en totes les seves expressions, ja siguin colònies escolars, sortides d’un dia, casals d’estiu… I creiem que val la pena poder desenvolupar una mica aquesta idea per a tots els lectors.

“Tots els aprenentatges més importants de la vida, es fan jugant a la primera etapa de la vida.” Francesco Tonucci (dibuixant i psicopedagog)

El joc és una de les eines més eficaces per al desenvolupament de l’infant. És per això que, des d’Aula2, defensem la importància del lleure educatiu en el dia a dia dels nostres fills i filles. Ho fem proposant activitats i dinàmiques lúdiques en espais de lleure infantil i juvenil, nodrint d’experiències positives el seu creixement.

Publicitat

Jugant tots hem après a compartir, a definir les nostres preferències, a fer amics i amigues, a estimar, a sentir-nos part del grup, a equivocar-nos, a esforçar-nos per un objectiu comú, etc. El joc, doncs, afavoreix la socialització, fomenta el diàleg i enforteix les relacions personals i socials.

Però el joc que es dona de forma natural en els infants, encara no és lleure. El lleure va de la mà de l’educació: té intencionalitat i és un joc planificat i amb objectius.

Publicitat

L’educació a partir del joc és un dels principis essencials del lleure, del qual Aula2 en som una de les entitats pioneres a Catalunya. Per tant, defensem que els monitors/es i directors/es de lleure siguin una part essencial en el desenvolupament dels infants i joves.

De fet, cal destacar que moltes vegades inconscientment entenem l’escola com a l’únic agent educatiu, però res més allunyat de la realitat. En el dia a dia dels infants hi ha molts espais que esdevenen un important cau d’aprenentatges pels més petits com són, per exemple, les activitats extraescolars, els espais de migdia, les activitats esportives o els casals de vacances. Tot i que es desenvolupen en els centres escolars, són gestionats per entitats de lleure. Altres agents educatius són la família, equipaments del barri o del poble, la televisió, els mitjans de comunicació, els amics i amigues… així i tot, aquests agents donen per un altre article.

Malauradament, no totes les famílies tenen accés a les activitats de lleure educatiu per motius econòmics i/o socials. És important, doncs, fer un esforç col·lectiu per poder donar accés a tots als infants a poder-hi participar i poder trobar nous espais de creixement i socialització. Tots els nens i nenes tenen dret al joc i al lleure. Cal remarcar, en aquest sentit, que fa anys que hi ha diferents iniciatives per part de l’administració. Iniciatives que estableixen aquesta accessibilitat a les activitats de lleure, com, per exemple, la campanya T’ESTIU MOLT que atorga ajuts econòmics a famílies amb pocs recursos perquè els seus fills i filles participin en activitats de lleure durant les vacances d’estiu.

Subscriu-t'hi

Et vols comprometre amb el periodisme de proximitat, rigorós i cooperatiu?

PDF per 30€ l'any
PDF + PAPER per 45 € l'any

Publicitat
Publicitat

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.