Publicitat
spot_img

Els pressupostos per al 2022

S'executaran, a Catalunya, totes les inversions pressupostades per l'Estat? S’hi gastaran totes les despeses pressupostades per la Generalitat?

Publicat el 1.1.2022 5:30

Opinió

Joan Buscà i Ambrós

Entre novembre i desembre, s’aproven els pressupostos generals d’Espanya, mentre que els de Catalunya queden per a l’any 2022. A falta d’aprovació en el Congrés dels Diputats de Madrid, els Pressupostos Generals de l’Estat (PGE-22) seran fonamentals per apuntalar la recuperació econòmica del país. La inversió pública serà crucial per transformar el model productiu cap a la digitalització, la sostenibilitat i el creixement de la productivitat. Quant als ingressos totals, suposen un increment respecte a l’any anterior del 10,8 %. Pel que fa a les despeses, les pensions concentren l’import més important, amb un increment, respecte al 2021, del 4,8 %. Donada la importància i l’interès que desperta aquesta despesa, en mesos posteriors dedicarem un monogràfic a les pensions. De moment, llegint detalladament els PGE-22, i des d’una perspectiva d’incidència a l’economia catalana, podem fer diverses reflexions. Es tracta d’una inversió pública del 17,2 %, per a Catalunya, sobre el total de les inversions de l’Estat. Aquest percentatge està per sota de l’aportació que fa Catalunya a l’Estat en forma de creixement econòmic PIB, que és d’un 19 %. En els últims sis anys, a Catalunya, s’han deixat d’executar més de 3.600 milions d’Euros en inversió pública que estaven inicialment pressupostats. Dit d’una altra manera, l’Estat només ha executat un 67,4 % de mitjana de les inversions previstes a Catalunya. Si bé millora una mica la inversió prevista per a Catalunya per al 2022, encara està per sota de la contribució del PIB català al creixement de l’Estat. Per exemple, el 2021, la previsió d’execució al mes de novembre per a les infraestructures de Rodalies a Catalunya, a les acaballes de l’any, només se situa al 19 %. Per al 2022, la inversió prevista a Rodalies a Catalunya és de 680 milions d’Euros, un 38 % més del pressupostat el 2021. Malgrat que sembla una bona notícia, hi ha el risc que no s’executi, ja que les xifres històriques ens diuen que els imports pressupostats no s’han complert quasi mai.

Publicitat

Respecte al Projecte de Comptes de la Generalitat per a l’any 2022, el 95 % dels ingressos provenen dels impostos de tributs estatals recaptats a Catalunya. La resta, el 5 %, són ingressos de tributs no cedits. El total d’ingressos previstos per al 2022 serà de 48.900 milions d’Euros. Si tinguéssim un concert econòmic com el basc, el nostre pressupost augmentaria a 16.000 milions d’Euros, procedents del dèficit fiscal sistèmic que té Catalunya amb l’Estat. Per a l’any 2022, la despesa de la Generalitat augmenta en un 17 %. Les conselleries més beneficiades seran Salut, Educació i Drets Socials, que suposen el 67 % de la despesa total. Què passarà amb els pressupostos del 2022? S’executaran, a Catalunya, totes les inversions pressupostades per l’Estat? S’hi gastaran totes les despeses pressupostades per la Generalitat?

Publicitat

Joan Buscà i Ambrós és economista

spot_img
spot_img
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Honorar, honorar-se, per Glòria Vilalta

"Honorant la meva vida honoro també els meus pares i els meus avantpassats. Això comporta no només agrair-los la vida, comporta també tenir-los presents i estimar-los, donar-los un lloc. Sigui en el cor o a casa, amb una fotografia"

Credibilitat personal, per Miquel Saumell

"La credibilitat personal no depèn de la professió que s’exerceix sinó dels valors ètics de l’individu, de l’educació rebuda i del seu tarannà"

L’art d’insultar, per Aitor Romero

"Tampoc s’entén massa bé aquells que insulten en una llengua que el seu interlocutor no entén i es vanten de la seva audàcia. L’acció de l’insult requereix comprensió mútua i, per tant, és necessari utilitzar un codi que la víctima escollida pugui entendre perfectament"

De la vella a la nova emigració

"Els governants que es mostren incapaços de retenir el nostre talent són els grans responsables d’haver convertit el país que administren en un país d’emigrants econòmics", l'opinió de Miquel Saumell
spot_img

Maria del Mar Bonet: “Vull que el concert de Nadal al Teatre de Sarrià sigui un missatge per desitjar pau al món”

La cantant mallorquina pujarà a l'escenari del teatre sarrianenc el 25 i 26 de desembre acompanyada de Borja Penalba amb clàssics del seu repertori combinats amb nadales

Lucrecia: “Al Teatre de Sarrià interpretaré cançons que han marcat la meva trajectòria i han calat en els cors del públic”

El 29 i 30 de desembre l’artista cubana pujarà dalt de l’escenari del Teatre de Sarrià per celebrar els 30 anys de carrera amb un viatge musical carregat d’alegria, energia i molt sentiment

Abaixa la persiana Mota Descans, la matalasseria centenària de Sarrià

Des de 1848, la botiga familiar ha estat sinònim de qualitat i tradició dins del sector

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí