Dimarts 19, març 2024
13.3 C
Sant Gervasi
13.2 C
Sarrià
Publicitat

Els ‘Vespres Musicals’ del Monestir de Pedralbes traslladen l’espectador en el temps i espai

Els dijous del mes de juliol el monestir acull diferents propostes musicals

Juanjo Compairé García
Juanjo Compairé García
Procedeixo del camp de l'ensenyament, on he exercit com a professor de Ciències Socials durant molts anys. A més, he estat coordinador de la revista "Hombres igualitarios", de l'associació que he impulsat, una associació d'homes per la igualtat. Ara m'encarrego de les tasques de comunicació d'aquesta entitat, coordinant un equip de voluntaris. A més, com a persona implicada en la vida de Sarrià, soci actiu de la casa Orlandai, interessat per la vida local, crec que en la recuperació dels valors comunitaris i de l'economia social està la clau del futur. Per aquesta raó des de fa més de dos anys col·laboro en la revista El Jardí i formo part de la cooperativa

Publicat el 19.7.2019 13:58

Cultura

Juanjo Compairé

Des de ja fa uns anys, els dijous del mes de juliol el Monestir de Pedrables acull músiques de diverses tradicions. Aquest any el cicle Vespres musicals ha començat per un recorregut per peces de les tradicions sufí i àrab (El Takhit, 4 de juliol) per després convidar-nos a un viatge musical per la Mediterrània de la mà del grup de Ferran Savall (De la tradició a la improvisació, 11 de juliol).

Publicitat

Schola Antiqua ens retorna al gregorià més autèntic

El dijous 18 el conjunt Schola Antiqua -nou veus masculines dirigides pel mestre Juan Carlos Asensio- ha fet remuntar-nos a la tradició musical religiosa dels monestirs, el cant gregorià. Vestits amb una túnica blanca amb caputxa, el grup coral s’ha anat desplaçant per l’església, reproduint en certa manera la pròpia litúrgia monacal. A destacar la meravellosa sonoritat del recinte, que repartia extraordinàriament les poderoses veus dels cantaires tant si es trobaven al fons de l’espai com al propi presbiteri.

Publicitat

El programa estava dedicat a la Mare de Déu, com indicava el seu títol (Laudemus Virginem, Lloem la Verge). Diverses antífones, responsoris, motets, himnes i altres càntics, ordenats seguint la vida de Maria, des de la seva Nativitat fins a l’Assumpció i la Glorificació. Són peces recollides del manuscrit d’Ars Antiqua de l’Orfeó Català, però també del Llibre Vermell de Montserrat i del Còdex de Las Huelgas. A l’Edat Mitjana, com és sabut, és quan aflora a Europa amb tota la seva esplendor el culte marià.

En suma, una magnífica combinació de monodies, a una sola veu, i de diverses polifonies medievals, a dos o tres veus. Hem de destacar una preciosa “caccia” a tres veus, O Virgo splendens, que el grup ha sabut modular molt bé.

El públic

El públic -majoritàriament de mitjana edat- que omplia l’espai, ha acollit l’exhibició coral amb admiració i silenci, aquest només compassat sovint pels vanos que es repartien a l’entrada per suportar la calor ambiental. Admiració que ha estat premiada amb un bis de l’Alleluia de l’Assumpció cloent un concert que ens ha traslladat a un altre temps.

En sortir, molts miraven a través de l’enreixat del fons de l’església els seients del cor de les monges clarisses, buits i encara amb el faristol obert. Com si volguéssim sentir també les seves veus femenines, avui substituïdes per unes de masculines lloant Maria. Perquè, per ventura no era Maria també una dona?

El cicle es tanca el proper dijous dia 25 amb un concert de Música callada dedicat al mestre Mompou. El preu de l’entrada és de 12 euros.

Publicitat

Subscriu-t'hi

Dona suport al periodisme cooperatiu i de proximitat



PDF per 35€ l'any
PDF + PAPER per 50 € l'any

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.