Cultura
Juanjo Compairé
Des de ja fa uns anys, els dijous del mes de juliol el Monestir de Pedrables acull músiques de diverses tradicions. Aquest any el cicle Vespres musicals ha començat per un recorregut per peces de les tradicions sufí i àrab (El Takhit, 4 de juliol) per després convidar-nos a un viatge musical per la Mediterrània de la mà del grup de Ferran Savall (De la tradició a la improvisació, 11 de juliol).
Schola Antiqua ens retorna al gregorià més autèntic
El dijous 18 el conjunt Schola Antiqua -nou veus masculines dirigides pel mestre Juan Carlos Asensio- ha fet remuntar-nos a la tradició musical religiosa dels monestirs, el cant gregorià. Vestits amb una túnica blanca amb caputxa, el grup coral s’ha anat desplaçant per l’església, reproduint en certa manera la pròpia litúrgia monacal. A destacar la meravellosa sonoritat del recinte, que repartia extraordinàriament les poderoses veus dels cantaires tant si es trobaven al fons de l’espai com al propi presbiteri.
El programa estava dedicat a la Mare de Déu, com indicava el seu títol (Laudemus Virginem, Lloem la Verge). Diverses antífones, responsoris, motets, himnes i altres càntics, ordenats seguint la vida de Maria, des de la seva Nativitat fins a l’Assumpció i la Glorificació. Són peces recollides del manuscrit d’Ars Antiqua de l’Orfeó Català, però també del Llibre Vermell de Montserrat i del Còdex de Las Huelgas. A l’Edat Mitjana, com és sabut, és quan aflora a Europa amb tota la seva esplendor el culte marià.
En suma, una magnífica combinació de monodies, a una sola veu, i de diverses polifonies medievals, a dos o tres veus. Hem de destacar una preciosa “caccia” a tres veus, O Virgo splendens, que el grup ha sabut modular molt bé.
El públic
El públic -majoritàriament de mitjana edat- que omplia l’espai, ha acollit l’exhibició coral amb admiració i silenci, aquest només compassat sovint pels vanos que es repartien a l’entrada per suportar la calor ambiental. Admiració que ha estat premiada amb un bis de l’Alleluia de l’Assumpció cloent un concert que ens ha traslladat a un altre temps.
En sortir, molts miraven a través de l’enreixat del fons de l’església els seients del cor de les monges clarisses, buits i encara amb el faristol obert. Com si volguéssim sentir també les seves veus femenines, avui substituïdes per unes de masculines lloant Maria. Perquè, per ventura no era Maria també una dona?
El cicle es tanca el proper dijous dia 25 amb un concert de Música callada dedicat al mestre Mompou. El preu de l’entrada és de 12 euros.