Política
El Jardí
- Collboni situa la reforma de Balmes com una de les inversions clau del mandat
- ERC pacta amb Collboni incloure la reforma de Balmes i millores a les Planes als pressupostos pel 2024
Setembre del 2024. És la data en què, segons Maria Eugènia Gay, podrien començar les obres de reforma del carrer Balmes per ampliar les voreres i “equilibrar” l’espai destinat a vehicles i vianants, al tram comprès entre la plaça Molina i la ronda General Mitre. L’obra, que acumula un retard de deu anys des de la redacció del projecte el 2014, s’haurà de completar amb la reforma del tram entre Mitre i la plaça Joaquim Folguera, però com ja es va dir en l’anterior mandat municipal, primer s’esperarà a fer en aquest punt l’obra de l’estació del Putxet de l’L9 del metro, que no estarà enllestida abans del 2028.
La regidora de Sarrià-Sant Gervasi va llançar aquesta previsió d’inici de l’obra de Balmes durant l’Audiència Pública celebrada aquest dijous a la Seu del Districte, on va donar més detalls com ara l’amplada de les noves voreres, que seran de 4,5 metres de mitjana (fins ara eren de 2,5 m) i la consegüent pèrdua d’espai a la calçada pels vehicles, que dels 15 metres actuals es reduirà a 11,20 metres.
Un sol carril de vehicles en sentit mar i dos de pujada
Amb la reforma, es passarà de l’autopista actual dins la ciutat que suposa Balmes pels veïns de Galvany i el Farró, a un sol carril de baixada en sentir mar -compartit entre vehicles i autobús- i dos de pujada, un d’ells compartit amb el bus. També hi haurà, en direcció a la muntanya, un carril compartit destinat a càrrega i descàrrega, 147 aparcaments per a motos i espai per ubicar els contenidors d’escombraries. A banda, es crearan nous passos de vianants amb semàfor a la plaça Molina, a Sant Hermenegild-Copèrnic costat mar i a Pàdua costat muntanya, i també es faran voreres passants als encreuaments amb el carrer de Putxet, el del carrer de Sant Hermenegild-Copèrnic, i el de Francolí. Es plantaran 110 arbres -fins ara inexistents- i es renovarà l’enllumenat públic, a més d’aprofitar per “redimensionar” les recollides d’aigua.
A la pràctica, per tant, només desapareix un carril de circulació de baixada respecte al que hi havia actualment, passant de quatre a tres carrils de circulació. L’altre carril que es perd en sentit mar, avui dia ja estava destinat a càrrega i descàrrega, aparcament per a motos i espai per a contenidors.
Una inversió de 7 milions d’euros
El pressupost inicial que caldrà invertir en la reforma serà de 7 milions d’euros, tal com es va aprovar en la Comissió de Govern celebrada aquesta setmana a l’Ajuntament. Ara s’obre un període de 30 dies, com en tota obra pública, per presentar al·legacions, i si res fa canviar la previsió de calendari, segons Gay, les obres es podrien allargar com a mínim “un any i mig o dos”. Des de la Plataforma Balmes Ja! celebren la notícia, i ara esperen que aviat les paraules de la regidora es concretin en una realitat.