Arts i lletres
Marina Barraso
El viajero que acude por primera vez a Barcelona advierte pronto dónde acaba la ciudad antigua y empieza la nueva. De ser sinuosas las calles se vuelven rectas y más anchas; las aceras, más holgadas; unos plátanos talludos las sombrean gratamente; las edificaciones son de más porte; no falta quien se aturde, creyendo haber sido transportado a otra ciudad mágicamente. A sabiendas de ello o no, los propios barceloneses cultivan este equívoco: al pasar de un sector al otro parecen cambiar de físico, de actitud y de indumentaria.1
Així presenta, Eduardo Mendoza, la Barcelona de finals del segle XIX a La ciudad de los prodigios, la quasi indiscutible gran novel·la de Barcelona, la culminació de la seva narrativa i un dels títols més destacats de la literatura espanyola. Des del barri de la Ribera, passant per l’Eixample incipient, Gràcia, Pedralbes, Sarrià o Vallvidrera, l’escriptor relata, en una barreja exquisida de ficció i rigor històric que acaba resultant indestriable, el creixement de Barcelona, el desenvolupament industrial i els canvis polítics i socials que hi van tenir lloc durant el segle XIX i XX.
En esa época el veraneo era muy distinto de como hoy lo concebimos. Sólo las familias privilegiadas, a imitación de la familia real, trasladaban su residencia a un paraje elevado, de clima más seco, al empezar los calores; procuraban no alejarse mucho de Barcelona: veraneaban en Sarriá, en Pedralbes, en la Bonanova (…). El resto de los ciudadanos combatía el calor con abanicos y botijos de agua fresca.1
La ciudad de los prodigios ens mostra una ciutat pintoresca, tumultuosa, a vegades agressiva i d’altres tremendament atractiva, en una novel·la brillan , caricaturesca i divertida, on tenen cabuda des dels estrats més desvalguts de la societat fins al mateix Rasputin o l’emperadriu Sissi.
Onofre Bouvila, el peculiar protagonista de la novel·la, un home fascinant i detestable a la vegada, “no había nacido, como algunos dijeron luego, en la Cataluña próspera, clara, jovial y algo cursi que baña el mar, sino en la Cataluña agreste, sombría y brutal que se extiende al sudoeste de la cordillera pirenaica”. Tot i els seus orígens humils, aconsegueix, de manera perseverant i sobretot, turbulenta, canviar el rumb de la seva vida i potser, en certa mesura, el destí de Barcelona, per esdevenir l’home més poderós del país.
Com en tantes novel·les de finals del segle XX, a la part alta de Barcelona s’hi estableix el feu de les classes benestants de la ciutat, l’oasi en el qual s’emmirallen els somnis i les pretensions de la prosperitat material i d’alguns privilegiats. De fet, l’ambició d’Onofre Bouvila el portarà ineludiblement a adquirir una mansió a la Bonanova que es convertirà en una autèntica obsessió per a ell.
En su búsqueda tenaz había visto centenares de casas, pero nada le había preparado para lo que encontró allí. Esta mansión, situada en la parte alta de la Bonanova, había pertenecido a una familia cuyo nombre parecía ser a veces Rosell y a veces Roselli. La casa había sido edificada a finales del siglo XVIII (…). El jardín, romántico en su concepción y algo disparatado en su realización, medía aproximadamente 11 hectáreas. En el costado sur había un lago artificial alimentado por un acueducto de estilo romano; a su vez, el lago desaguaba por un canal por el que era posible navegar en unos esquifes o barcas de fondo plano, a la sombra de los sauces, cerezos y limoneros que crecían en ambas orillas1.
Eduardo Mendoza ens regala amb La ciudad de los prodigios un relat extraordinari i intel·ligent de la Barcelona d’entre les dues Exposicions Universals (1888 i 1929), les quals van afavorir el creixement de la ciutat i l’annexió i naixement dels barris i districtes que avui constitueixen, per exemple i sense anar més lluny, el prodigiós barri de Sant Gervasi.
1La ciudad de los prodigios. Eduardo Mendoza, 1986. Editorial Seix Barral
Peu d’imatge: Exposició Universal de Barcelona de 1888; Arxiu Fotogràfic de Barcelona, autor desconegut.