Publicitat
spot_img

La capsa vermella arriba a Sarrià

Preestrena del documental "La capsa vermell. La guerra infinita d'Antoni Campañà", al Teatre de Sarrià

Publicat el 27.5.2021 13:30

Cultura

Jesús Mestre

Antoni Campañà i “La guerra infinita” són referents d’aquesta temporada, i el dimecres 26 de maig es va fer al Teatre de Sarrià la preestrena del documental “La capsa vermella. La guerra infinita d’Antoni Campañà”, que s’estrenarà l’1 de juny al programa Sense Ficció, de TV3. L’acte va prendre un significat especial pels lligams que té la família Campaña amb Sarrià. Els Campañà eren contractistes d’obres de Sarrià, i l’Antoni, nascut el 1906, va passar la infantesa i la joventut, i va fer molt de teatre a l’Orfeó. De ben segur, de jove, va actuar en el Teatre on es presentava el documental.

Des de l’escenari van parlar Santi Valldepérez, realitzador de “La capsa vermella” i representant de la productora Filmsnòmades; Toni Monné i Campañà, net d’Antoni Campañà i periodista, i guionista i director del documental juntament amb Plàcid Garcia-Planas, reporter, i Arnau Gonzàlez i Vilalta, historiador. I, finalment, Montse Armengou Martín, editora i representant de TV3. La intervenció amb més contingut va ser la de Toni Monné que va explicar la vinculació dels Campañà amb Sarrià, i del que va suposar per la família la descoberta de la “capsa vermella”, en el garatge d’una casa a punt d’enderrocar, a Sant Cugat del Vallès. Va ser molt més que trobar un tresor, també va ser retrobar l’avi i preguntar-se per que havia amagat durant tants anys aquelles fotografies que, de ben segur, sabien que eren molt valuoses. Plàcid Garcia-Planas també va aprofundir en el valor de les 5.000 fotografies guardades curosament dins les capses com a document històric de primera mà, i també per la seva qualitat tècnica i la intencionalitat d’obra artística.

Publicitat
Cartell de la preestrena de “La capsa vermella”. © Filmsnòmades

Tal com s’entreveu en exposició del MNAC o en el llibre La capsa vermella, editat per Comanegra, el documentat aposta per reivindicar la mirada d’Antoni Campañà, una mirada particular de la guerra que descobreix milers de noves finestres a un episodi, la Guerra Civil, de dimensió europea i universal. Les fotografies són testimonis d’una altra guerra, la que es vivia als carrers de Barcelona que s’anaven omplint de runes, de dones feinejant per recuperar o reciclar el que quedava abandonat, de refugiats arribats d’arreu de l’Espanya republicana i, sobretot, de por i de dolor. Campañà ens interpel·la sobre la memòria històrica. I ens força, ens obliga a prendre partit. En humanitzar tots els bàndols, haurà de ser l’espectador el que jutgi si la seva actitud va ser equidistant o un reflex de qui va observar amb cert vertigen la complexitat del comportament humà.

Recordeu, el dimarts 1 de juny, a les 22 h, el Sense Ficció ens porta Antoni Campañà amb els seus enigmes i les seves fotografies. Sarrià també surt a la foto.

spot_img
spot_img
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

El Jardí 119, juliol de 2025

https://diarieljardi.cat/wp-content/uploads/2025/06/El_Jardi_119_Juliol25_ok.pdf

El Jardí 118, juny de 2025

https://diarieljardi.cat/wp-content/uploads/2025/06/El-Jardi_118_Juny25_ok.pdf

Així era Sarrià-Sant Gervasi al segle XX

La sèrie "Recapturant" explica l'evolució del districte a través de la fotografia històrica

100 anys d’una catàstrofe ferroviària del Tren de Sarrià

El 9 d'abril de 1925 van morir 26 persones i va haver-hi 87 ferits greus: tot i la catàstrofe, es va elogiar l’ajuda dels veïns de Sarrià i dels metges del dispensari
spot_img

Una exposició a la Fundació Rocamora tanca els actes del 150è aniversari del naixement d’Isabel Llorach

La mostra, comissariada per Javier Baladia, té lloc del 12 de desembre de 2025 al 12 de febrer de 2026

Un 50% de visitants menys: Can Calopa pateix les restriccions contra la pesta porcina

Malgrat la prohibició d’accedir al medi natural del parc, l’entrada a la masia a través de la carretera BV-146 es manté oberta i segura

Districte reconeix que la negociació per salvar Can Raventós és “molt complicada”

Maria Eugènia Gay, després de mesos de negociació, admet que la promotora no vol renunciar als seus drets, cosa que complica la solució al conflicte

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí