Publicitat

La quarta paret: la paret insalvable de la guerra

spot_img

Publicat el 22.2.2018 16:00

Arts i lletres

Marta Trius

La cerca de la pau o el perquè de la guerra? És possible trobar una treva quan les persones s’identifiquen de manera impecable amb les seves ideologies político-religioses? Aquestes són algunes de les preguntes que podrien extreure’s de l’obra de teatre Le quatrième mur, “la quarta paret”, que es va representar el 8 de febrer en l’Institut Francès de Barcelona.

Publicitat

A partir de la novel·la de Sorj Chalandon i amb la posada en escena de Luca Franceschi, la representació ens situa en el Beirut en guerra de 1982, quan Georges (un activista d’esquerres i amant del teatre), viatja a Beirut per complir el somni del seu amic malalt Sam, un director de teatre jueu d’origen grec que fa anys que planifica la representació d’Antigona a Beirut; Sam ja ha triat als actors que són representants de diferents comunitats libaneses (drusos, xiïtes, palestins, etc…) als quals vol donar l’oportunitat d’unir-se encara que sigui per unes hores per fer la representació teatral d’Antigona. Una vegada a Beirut, Georges coneix de prop l’horror de la guerra i la insalvable separació entre els protagonistes de l’obra, que culmina quan entra en el camp de Chatila, poc després que les milícies cristianes falangistes massacressin a tota la població palestina que vivia allí.

Publicitat

Durant una mica més d’hora i mitja, els actors d’aquesta jove companyia teatral de Lió juguen contínuament amb tècniques molt diverses com és la Commedia dell’arte, la dansa hip-hop, l’Human beatbox i la força d’una interpretació que gens ha d’envejar a professionals de llarg recorregut. El decorat pot semblar senzill o minimalista en primera instància. Això no obstant, al llarg de la representació ens adonem que la seva força radica en la manera en què és utilitzat: peces de ferro que sumen vigor al mateix text i a uns personatges que de vegades passegen i unes altres interpreten, movent-se no solament per l’escenari sinó també per la sala on els espectadors gaudien d’una obra molt ben argumentada.

@Michel Cavalca

Aquesta obra s’ha representat en el marc de la segona edició del Festival de Teatre en Francès de Barcelona, que s’ha dut a terme entre l’1 i l’11 de febrer en diferents espais de la ciutat, durant la qual el públic ha pogut vibrar amb nou espectacles inèdits al nostre país escrits per autors francòfons. Tal com apunten Mathilde Mottier i François Vila, directors i fundadors d’aquest Festival, el teatre és una de les maneres d’explicar la història, les nostres pròpies històries i finalment, el món.

Notícies relacionades

La “Desfilada diversa” de la Fundació ESMEN reivindica i empodera la moda inclusiva

L'acte, celebrat el 25 d'abril, ha estat la cloenda de la Setmana Cultural organitzada per la Universitat Blanquerna-URL

Sant Jordi 2025, una jornada multitudinària i radiant: “Ha vingut moltíssima gent”

Cultura Natalia Avellan Ha arribat de nou una de les festivitats més estimades pels catalans i les catalanes. Aquell dia de l'any en què convergeix literatura,...

Galvany reflexiona sobre la mort i l’esperança: èxit del cicle de conferències quaresmals

L’Associació CIC i la Parròquia de Sant Ildefons reuneixen més de tres-centes persones en dues sessions

Com serà el futur casal de barri de Can Ferrer?

El projecte el farà el guanyador d'un concurs d’idees que es posarà en marxa aviat
spot_img

Publicitat amb propòsit: i si les marques també fessin barri?

"La publicitat no ha de ser només una eina per vendre. Pot –i hauria de– ser una eina per construir": l'opinió de Marta Royo

Els Salesians de Sarrià supera el 97% dels aprovats en BI i se situa entre les millors escoles amb aquest programa

Mentre la mitjana global d'aprovats en Batxillerat Internacional és del 80,1%, aquest centre es troba 17 punts per sobre

S’ajorna el judici dels 9 encausats del Sindicat d’Habitatge de Cassoles

Es trasllada al 26 de juny perquè només s'han pogut citar a 4 dels activistes que intentaven evitar el desnonament d'una família

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí