Escoles de Sant Gervasi
Jesús Mestre
El 6 d’abril el vestíbul i la sala d’actes de Vil·la Florida van acollir una festa: es va inaugurar una esplèndida exposició sobre els 60 anys de l’escola Decroly, que va convocar a alumnes, pares i mestres de diverses etapes de la seva història.
L’escola la va fundar Mn. Josep M. Bosch l’any 1958 com una escola catalana, confessional i de pedagogia activa. Bosch, que era pedagog, li va aportar també uns valors democràtics molt marcats, cosa que la feia excepcional en el context polític de l’època. Era coneixedor de mètode i del llegat d’Ovide Decroly, un pedagog i psicòleg belga molt influent en la renovació de la formació infantil a principis del segle XX.
El mètode Decroly
El procediment d’aprenentatge del mètode Decroly es basava en els següents aspectes:
• Observació: l’objecte d’aquesta fase és acostumar a l’infant a fer-se càrrec de les coses, els fenòmens, etc. Això suposa el càlcul i la mitjana, el llenguatge i les ciències naturals. L’infant obtindrà doncs, coneixements mitjançant l’observació de l’entorn i amb l’ajuda del mestre.
• Associació: La fi d’aquesta fase és relacionar els coneixements adquirits per l’observació. No n’hi ha prou amb tenir els coneixements, sinó que s’ha de saber relacionar entre si.
• Expressió: En aquesta última fase es pretén comprovar la legitimitat dels judicis del nen, és a dir, el nivell d’adquisició. Correspon a l’expressió oral i gràfica, als dibuixos, als exercicis físics i als treballs manuals que demostren si el nen ha obtingut i retingut realment els coneixements apresos.
La primera escola es va fundar a la casa de Mn. Bosch, una torre al carrer Vendrell, on encara hi ha l’escola infantil, mentre que la primària és al carrer Jesús Maria, ben a prop, al barri de la Bonanova. Bosch va ser el primer director, càrrec que va mantenir fins al curs 1999-2000. Actualment la directora és l’Anna Lafuente, molt implicada en el concepte d’escola activa, cop es pot comprovar amb l’exposició que s’ha pogut fer per la implicació de l’AMPA i especialment de moltes mares d’alumnes.