Noves aplicacions per connectar-se entre veïns

Les aplicacions ‘Nextdoor’ i ‘¿Tienes sal?’, aparegudes ara fa poc més d’un any, apleguen cada cop més veïns dels nostres barris.

Marta Trius Chassaigne
Periodista especialitzada en temes culturals i de voluntariat social. He treballat com a responsable de comunicació corporativa a empreses com Larousse editorial i Henkel Ibèrica. Així com a premsa turística i de viatges (Editur) i en agències de comunicació (BPMO Edigrup i premsa Intercomarcal). Col·laboro com a voluntària en temes de comunicació i d'altres, amb diverses entitats socials sense ànim de lucre.
- Publicitat -

Reportatge

Marta Trius, Juanjo Compairé

Sembla evident que la vida actual ens porta a l’aïllament. Sovint desconeixem el nom o fins i tot el pis on viuen els nostres veïns amb qui compartim l’ascensor. I tanmateix, sentim una necessitat de recuperar aquella relació de veïnatge de quan abans passàvem al pis del costat a demanar un bri de sal o un trepant. Per atendre aquest costum, recentment han aparegut ‘apps’ (aplicacions) que fan servir l’espai virtual per recuperar aquesta relació de veïnatge que semblava perduda. Ens fixarem en dues de les que tenen més seguiment als nostres barris: ‘Nextdoor’ i ‘¿Tienes sal?

‘Nextdoor’

‘Nextdoor’ té els orígens el 2010 als Estats Units i va arribar a Espanya el setembre de 2018. En un any, el seu creixement ha estat més gran que el que va tenir al seu país d’origen: va superar totes les expectatives. Les dades són molt clares: des del segon mes a Catalunya van aconseguir estar presents a tots els barris de la ciutat comtal (més de 650 veïnats) i avui està també present a la major part de l’Àrea Metropolitana. La responsable de l’app a Espanya, Joana Caminal, ens explica que un dels barris més actius és el casc antic de Sarrià, amb un grup de prop de 500 veïns.

Un dels barris més actius és el casc antic Sarrià, amb un grup de prop de 500 veïns

A diferència d’altres ‘apps’ que connecten veïns, ‘Nextdoor’ té com a objectiu estrènyer les relacions entre els veïns i millorar la convivència. Per això el més important és actuar en un pla local i de manera pausada, i no en el global com ho fan la majoria de tecnologies, tot reforçant el vincle i la confiança entre els usuaris. És molt important, en aquest sentit, la col·laboració amb associacions com ara la Fundació Barcelona Comerç, les associacions de veïns o els Amics de la Gent Gran, cosa que facilita molt l’ajuda a persones amb risc de patir soledat no desitjada.

Les funcions principals de l’app són:

1. Socials: reunir-se amb veïns per conèixer-se, posar-se cara i passar-ho bé junts. Per exemple, fer un grup de caminades o un curtmetratge.

2. Solidàries: ajudar persones que viuen en el mateix barri. És el cas de campanyes com #MiPuertaEstáAbierta o els Premios Nextdoor al Supervecino/a, per impulsar les bones accions entre veïns.

3. Sostenibles: fer dels barris espais més sostenibles. Per exemple, Alexandra Ferrer de Barcelona va ajudar els seus veïns a buscar alternatives al plàstic i a ser més sostenibles en el seu dia a dia.

Una veïna del Farró ens explica una divertida anècdota: “Vaig veure un anunci d’una parella que necessitava un trepant durant una tarda i els vaig escriure dient-los que els deixava el meu. Van estar encantats i quan el noi (molt jove) va venir a casa a buscar-lo, en obrir la porta em va donar un ‘Kinder bueno’ com a agraïment. Em va provocar un somriure que mai oblidaré i vaig tornar a creure en les relacions personals i l’ajuda mútua. Em va fer sentir molt bé poder ajudar a una parella de joves veneçolans que estan intentant llaurar-se un futur a la nostra ciutat i al nostre barri.”

“Volem impulsar el comerç de proximitat a través d’una nova funcionalitat de l’app que té molt bon acolliment entre els comerços de barri que volen tenir més visibilitat al barri”

Grups de veïns que es troben per caminar ©Nextdoor

Una de les novetats en què treballen ara mateix és Nextdoor per a professionals: “Volem impulsar el comerç de proximitat a través d’una nova funcionalitat de l’app que té molt bon acolliment entre els comerços de barri que volen tenir més visibilitat al barri” explica la Joana.

Tal vegada molts creguin que aquestes aplicacions proporcionen poca confiança. Això no obstant, en el cas de ‘Nextdoor’ registrar-se és fàcil i segur. Tot aquell que vulgui unir-s’hi ha d’utilitzar el seu nom real i verificar la seva adreça particular, la qual cosa atorga bastant confiança. A més, les converses de barri tan sols són accessibles per als veïns amb una adreça verificada. Tots els llocs web de Nextdoor estan protegits per contrasenya, i el contingut del barri i la informació dels membres no es poden tro-bar a Google ni en altres motors de cerca.

‘¿Tienes sal?’

Aquesta aplicació va sorgir quan Sonia Alonso, barcelonina assentada a Madrid, va anar a treballar a Berlín i va conèixer l’experiència de la xarxa nebenan.de i el seu impulsor, Christian Vollman. Al maig del 2018 va llançar aquesta ‘app’, que en un any i mig ja té més de 100.000 membres a tot l’Estat (sobretot a Madrid i Barcelona). Al seu Facebook compta amb 5.774 seguidors i serveix també per compartir les iniciatives i experiències dels veïns en comunitat.

Al nostre districte la xarxa va començar a publicitar-se a partir de cartells en paper, enganxats als portals dels nostres blocs

Pel que fa al nostre districte, curiosament, la xarxa va començar a publicitar-se a partir de cartells en paper, enganxats als portals dels nostres blocs. En aquests moments (mitjans de novembre), compta amb uns 700 socis, 104 dels quals a Les Tres Torres, 99 a Vil·la Amèlia (Sarrià), 64 al Turó Parc, 162 a Artós (Sarrià) i 71 a Pedralbes.

‘¿Tienes sal?’ forma part de la ‘start-up’ social Good Hood GmnH, creada el 2015 i de la qual forma part l’esmentada nebenan.de (Alemanya), vicinimiei.it (Itàlia) i mesvoisins.fr (França), entre d’altres. És, doncs, una xarxa europea que fa la competència a les xarxes d’origen nord-americà com ara Nextdoor. Una de les preocupacions fonamentals de Good Hood és el respecte a la privacitat. Per això, a més de complir estrictament el Reglament de Protecció de Dades, segueix un protocol que només permet registrar-se a veïns reals, amb el seu nom i sense pseudònim.

Una de les preocupacions és el respecte a la privacitat

La xarxa compleix diferents funcions: hi ha un “mercadillo”, on es poden vendre, comprar o intercanviar objectes (un dels seus objectius declarats és evitar el malbaratament). També permet la formació de grups al voltant d’un objectiu (a Sarrià hi ha un grup de fotografia, per exemple). Però, sobretot, permet entrar en contacte a través de missatges personals amb els veïns del costat de casa. També accedir al llistat de comerços locals i organitzacions de la vora. Finalment, permet oferir serveis (gratuïts o remunerats) a escala de barri. Per contra, la secció d’esdeveniments (almenys a la zona de Sarrià i Turó) no té gaire resposta per ara.

Recentment, la xarxa disposa d’una versió en llengua catalana, accessible tan sols, però, a través de dispositius iOS i Android. Tot i així, hem comprovat que l’ús del català en aquesta xarxa és molt minoritari.

L’Aida, veïna de Barcelona, afirma que “gracias a esta aplicación hemos creado un grupo de vecinos super chulo. Organizamos la primera cena y algunos han conectado super bien y ya han organizado salidas para patinar, quedadas para tomar cervezas, ir al teatro, al cine, con los niños al carnaval.”

Serviran aquestes noves aplicacions per fer créixer el sentiment comunitari entre la gent dels nostres barris? L’experiència fins ara en aquest sentit és curta, però esperançadora.

Fes-te subscriptor

Et vols comprometre amb el periodisme de proximitat, rigorós i cooperatiu? Fes-te subscriptor per només 5€ al mes i passa a formar part de la comunitat El Jardí

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

 

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada