Publicitatspot_img
Publicitat
spot_img

Quan els avis perden el contacte amb els nets

Quan es produeix una crisi familiar, en alguns casos, els avis perden el contacte amb els seus nets i han de recórrer als Jutjats

Publicat el 7.10.2018 9:00 · Actualitzat el 28.10.2018 13:09

Perspectiva legal

Ingrid Sumarroca
La figura dels avis en la nostra societat té cada cop més pes, ja que són un pilar fonamental de la família. A priori, resulta convenient mantenir la relació entre avis i néts perquè aquest grau de parentiu resulta especialment enriquidor pels nens en el seu creixement, essent un factor favorable per un correcte desenvolupament emocional.

La figura dels avis constitueix un referent essencial en el creixement i maduració dels infants, els aporta un major grau de seguretat emocional, els ajuda a sentir que pertanyen a un grup familiar on se’ls proporciona estima i assistència, els facilita la seva comprensió de l’evolució vital i els permet interioritzar la continuïtat de la vida, aportant la saviesa de l’experiència de les persones d’edat avançada. A més a més, mentre que als pares els correspon en primer terme el deure d’educar els seus fills, els avis poden col·laborar en el procediment educacional dels néts a través de l’estima, el joc i altres recursos.

Però quan es produeix una crisi familiar, en alguns casos, els avis perden el contacte amb els seus nets i han de recórrer als Jutjats per poder aconseguir que els sigui reconegut el dret a continuar relacionant-se amb ells. El Llibre Segon del Codi Civil de Catalunya, en el seu article 236-4.2 expressa “Els fills tenen dret a relacionar-se amb els avis, germans i altres persones pròximes, i tots aquests tenen també dret a relacionar-se amb els fills. Els progenitors han de facilitar aquestes relacions i només les poden impedir si existeix una justa causa.”

Publicitat

El concepte de “justa causa” és un concepte indeterminat i pertoca al Jutjat de valorar les circumstàncies de cada cas per determinar si concorre una justa causa o no, agafant sempre com a punt de referència l’interès superior del menor. S’ha de tenir en compte que el règim de visites a favor dels avis no es limita únicament en l’àmbit d’una crisi de parella sinó que també es pot reclamar quan els progenitors estan junts o quan un d’ells ha mort, fins i tot es pot demanar en contra de la voluntat dels pares.

Igualment s’ha de destacar que és possible en aquelles situacions de divorci en què els cònjuges actuen de comú acord, la previsió en el conveni regulador del divorci d’un règim de visites a favor dels avis. Així ho preveu l’article 233-12.1 del Llibre Segon del Codi Civil de Catalunya que expressa “Si els cònjuges proposen un règim de relacions personals dels seus fills amb els avis i amb els germans majors d’edat que no convisquin en la mateixa llar, l’autoritat judicial pot aprovar-ho, prèvia audiència dels interessats i sempre i quan aquests donin el seu consentiment”.

Finalment cal expressar que el règim de visites a favor dels avis no és equiparable al que pot tenir el progenitor no custodi, almenys en el que fa referència al seu contingut i a la seva amplitud, perquè el dret de visites dels avis té l’objectiu que el menor continuï relacionant-se amb ells però no té la pretensió de suplir a un progenitor.

Ingrid Sumarroca és advocada del gabinet Sumarroca Legal

[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

El Tibidabo obre les portes gratuïtament als menors de 16 anys per la Mercè

La promoció serà vigent del 24 al 27 de setembre i coincidirà amb el 125è aniversari del parc

Joan Mañé i Flaquer: el periodista que va assajar una nova manera de governar Sarrià

Instal·lat a la vila per motius de salut, el director del Diario de Barcelona hi va posar a prova el seu model de vot fogueral, un experiment que va impulsar diverses millores a Sarrià

Festa Major de Sarrià 2026: el programa amb totes les activitats

Del 2 al 12 d'octubre, la vila s'omplirà d'activitats per a tots els públics; consulta aquí tota la programació

ERC estrena seu de campanya amb una primera exigència: reobrir Collserola

Els republicans presenten una doble ofensiva a l'Ajuntament i el Parlament reclamant un pla d'itineraris segurs perquè la gent pugui tornar a gaudir del parc
spot_img

El Tibidabo obre les portes gratuïtament als menors de 16 anys per la Mercè

La promoció serà vigent del 24 al 27 de setembre i coincidirà amb el 125è aniversari del parc

Joan Mañé i Flaquer: el periodista que va assajar una nova manera de governar Sarrià

Instal·lat a la vila per motius de salut, el director del Diario de Barcelona hi va posar a prova el seu model de vot fogueral, un experiment que va impulsar diverses millores a Sarrià

Festa Major de Sarrià 2026: el programa amb totes les activitats

Del 2 al 12 d'octubre, la vila s'omplirà d'activitats per a tots els públics; consulta aquí tota la programació

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí