Dimarts 07, maig 2024
14.7 C
Sant Gervasi
14.6 C
Sarrià
Publicitat

Sobre la participació pública

Publicat el 14.12.2016 9:00

Carme Rocamora (@CarmeCRS)

Aquest mes la pregunta que hem fet als consellers té a veure amb la participació. Hi ha tres òrgans de participació municipals principals, a partir dels quals la ciutadania pot fer propostes al govern municipal: el Plenari del Districte (on els partits polítics tenen el pes principal); les Audiències Públiques (on el ciutadà de forma individual pot fer arribar queixes o propostes al govern) i els Consells de Barri. Potser aquest darrer hauria de ser on els ciutadans i sobretot les associacions del barri tinguin més protagonisme, i on el govern hauria sobretot d’escoltar i respondre.

Publicitat

– Penseu que l’actual format del Consell de Barri és satisfactori?- Què penseu què es pot millorar?
– Han de tenir els vicepresidents un paper de moderador més actiu?
– Quin ha de ser el rol dels ciutadans i de les associacions?

Publicitat

Mercè Escofet, C’s
El Consell de Barri és un dels òrgans de participació existents que tenen els veïns i veïnes i associacions per participar en els diferents barris del districte. Per a mi és un òrgan per a i pel ciutadà. És un espai de participació, d’escoltar i convivència; a més a més, de saber estar per part de tots els actors implicats. Malgrat això, hem pogut veure al nostre districte com algun regidor ha faltat al respecte i contestat als veïns sense educació. Per aquest motiu, m’agradaria recordar que hauríem de donar bon exemple sent sempre respectuosos. El districte és de tots i busquem la millora d’aquest en tots els àmbits: equipaments, reciclatge, neteja, civisme, seguretat…

El respecte és la base de confiança que la ciutadania ha de tenir en la classe política.

Óscar Ramírez, PP
Des del Partit Popular considerem que els Consells de Barri són una eina imprescindible pels barcelonins. Entenem que sempre hi ha coses a millorar com l’apartat de precs i preguntes, on moltes vegades els veïns marxen decebuts de no haver rebut resposta a la seva petició. L’administració s’ha d’encarregar de millorar els canals de comunicació per fer més productives les sessions dels consells de barri, ha d’obrir nous canals d’informació aprofitant les noves xarxes socials.

El paper dels vicepresidents ha de ser actiu en els consells de barri però qui ha de donar resposta als veïns i assumir les conseqüències és el regidor i el seu equip de govern. Els consells de barri han de representar la corretja de transmissió dels problemes i necessitats del barri amb el debat que s’ha d’originar durant la sessió. En cap cas s’ha de convertir en una eina propagandística del govern, sinó una eina útil per a veïns i entitats.

Jordi Martí, CiU
El format de Consell de Barri actual és apropiat, sempre que sigui un veritable òrgan de participació i serveixi pel propòsit pel qual es va crear: escoltar i donar resposta i solució a les qüestions que plantegen els veïns. Tot i així, creiem que s’ha de millorar la resposta que fa el govern i que sigui resolutiva i doni solucions. El govern s’ha de comprometre i ha de fer rendiment de comptes.

Així mateix, els vicepresidents haurien de poder moderar i alhora dinamitzar els consells de barri en el sentit d’apoderar la ciutadania en el plantejament de les propostes. Els ciutadans i les associacions haurien de tenir un rol més propositiu i presentar propostes alternatives. No quedar-se en la fase de la queixa només.

Guillem Casals, ERC
Els Consells de Barri són un òrgan de participació imprescindible per a apropar la política a la ciutadania i viceversa. És necessari, però, que aquests no se sobreposin a nivell funcional amb altres òrgans. Hem d’aconseguir que en els consells de barri es debati una visió del barri, que es treballi de manera consensuada entre el teixit associatiu, veïnal i polític per tal de donar resposta a les diferents problemàtiques existents. No ha de ser un espai de queixa sinó de proposta, on govern ha d’aconseguir donar resposta però on el pes ha de raure en el veïnat, i on els vicepresidents prenguin més protagonisme en tant que representants veïnals i coneixedors de la realitat del barri.

Només així aconseguirem que siguin propositius i no un òrgan on es reiterin les mateixes queixes i on govern respongui que “ho estudiarà”.

La gent omplia la sala d'actes de la Biblioteca, en el darrer Consell de Barri de la Bonanova. A la imatge destacada, Alumnes de l’escola Projecte van participar en el mateix Consell de Barri. Fotografies de Carme Rocamora
La gent omplia la sala d’actes de la Biblioteca, en el darrer Consell de Barri de la Bonanova. A la imatge destacada, Alumnes de l’escola Projecte van participar en el mateix Consell de Barri.
Fotografies de Carme Rocamora

Joan Manel del Llano, BeC
Estem treballant en el Reglament de participació per millorar els canals de participació, entre els quals, hi ha els òrgans de participació que són importants però no són l’únic mitjà. Hi ha també els processos participatius i els referèndums locals. Tots aquests canals s’han de poder promoure a iniciativa ciutadana. Calen espais de deliberació i de coproducció de polítiques per tal que entitats, veïns i veïnes i ajuntament col·laborin en plantejar propostes/solucions als problemes del barri.

Pel que fa als consells de barri, el format actual fa que sovint esdevinguin un recull de queixes puntuals repetint el model de les audiències públiques. Creiem que la millor manera de garantir el seu funcionament és amb una presència ciutadana més activa.

La vicepresidència pot tenir més funcions i les comissions de seguiment han de veure reforçat també el seu paper: preparació d’ordre del dia, organització dels debats… Optem per separar l’audiència publica del plenari de districte, com es fa a la majoria de districtes, per facilitar la feina i, sobretot, per respecte als veïns, que no s’haurien de quedar fins a mitjanit per conèixer què es fa al districte.

Daniel Mòdol, regidor
La participació ciutadana té una forta trajectòria, fruit de la implicació de la ciutadania i del sector associatiu, que, amb la institució, han anat construint i transformant espais, òrgans i processos pel debat i la presa de decisions compartida.

Tant els òrgans, consells i comissions, com els processos o la gestió cívica són exemples de la varietat existent. Els Consells de Barri són dels més recents i van néixer amb vocació d’apropar informació i debat, i compartir i fer el seguiment dels temes dels territoris. Es van concebre com un òrgan on les entitats haurien de tenir un pes específic, per això l’existència d’una vicepresidència associativa i d’una comissió de seguiment que fa l’ordre del dia. Com tot els espais participatius han estat útils, en aquest cas per generar proximitat, i alhora necessiten transformant-se. Avui estem en ple procés de debat sobre la participació a la ciutat, i és el moment per abordar entre tots i totes els canvis.

Publicitat

Subscriu-t'hi

Dona suport al periodisme cooperatiu i de proximitat



PDF per 35€ l'any
PDF + PAPER per 50 € l'any

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.