Diumenge 05, maig 2024
16.2 C
Sant Gervasi
16.1 C
Sarrià
Publicitat

El Tramvia Blau suma sis anys aparcat en una cotxera sense un calendari de retorn

L'Ajuntament assegura que el projecte executiu de reforma estarà redactat abans de l'estiu i després caldrà dotar l'obra de pressupost

Publicat el 25.1.2024 23:00

Societat

Sergi Alemany Erra

Diuen que la fe mou muntanyes. En aquest cas, la del Tibidabo es manté on era i per acostar-s’hi a través del barri de la Bonanova, l’històric Tramvia Blau també és exactament on era ara fa sis anys, quan va deixar d’operar el servei. Tancat a escassos metres de la via, al carrer Bosch i Alsina en una cotxera de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) des del 28 de gener del 2018, quan la icònica vagoneta blava i símbol de la ciutat, va fer l’últim viatge.

Publicitat

L’aturada del Tramvia Blau va agafar a tothom per sorpresa. Fins i tot, als mateixos maquinistes a qui TMB els va informar només deu dies abans. El motiu de l’Ajuntament era posar la seguretat del transport per davant de tot, però que des d’un bon principi no es fixés un calendari de retorn i s’anunciés la fi del servei per un “temps indeterminat”, va fer témer els pitjors presagis. Tornarem a veure funcionar el Tramvia Blau de tota la vida, amb 117 anys d’història, o serà una altra cosa?

Publicitat

Preguntes com aquesta se les feien els centenars de veïns que van sortir a protestar a l’avinguda Tibidabo l’últim dia de funcionament del servei, rere una pancarta amb el lema ‘Salvem el Tramvia Blau’. El pròxim dissabte 3 de febrer, a les 11 h del matí, sis anys després, hi ha previst fer una nova trobada per reivindicar el seu retorn. Si quan va entrar a cotxeres l’últim vagó, va ser ERC qui va impulsar una recollida de signatures i va ajudar a impulsar la Plataforma Salvem el Tramvia Blau, aquesta vegada la concentració està promoguda per Junts, que hi desplaçarà el seu portaveu a l’Ajuntament i regidor president de Sarrià-Sant Gervasi, Jordi Martí, i també a la diputada del Parlament i veïna del districte, Glòria Freixa.

Les vies del Tramvia Blau a l’avinguda Tibidabo © Laia Melero

Fins ara han reclamat el retorn del Tramvia Blau els veïns, els partits polítics a l’oposició (ERC, Junts i PP), i fins i tot artistes locals com els germans Moscardó ho han fet a través del seu art, però el projecte continua estancat. El 2021, després de tres anys d’inacció, la consultora que havia guanyat el concurs públic per fer l’obra, TEC-Cuatro, va fer fallida arran de la pandèmia i la següent reunió entre TMB i l’Ajuntament de Barcelona per rellançar el projecte no es va fer fins al setembre del 2022. Des de finals d’aquell any, l’empresa Meta Engineering és qui té ara l’encàrrec adjudicat, però tampoc s’ha avançat amb les eleccions municipals celebrades l’any passat el mes de maig. 

L’Ajuntament fixa la redacció del projecte executiu per abans de l’estiu

L’últim pronunciament públic de l’Ajuntament de Barcelona sobre el retorn del Tramvia Blau és el que va fer la tinenta d’alcaldia Laia Bonet en la Comissió d’Urbanisme del 16 de gener d’aquest any, quan va assegurar que el projecte executiu estarà redactat “el trimestre vinent”. És a dir, que entre els mesos d’abril i juny hi hauria d’haver novetats al respecte, com ara conèixer la data d’inici de les obres, la durada i el cost.

Dotar l’obra de pressupost és l’altre aspecte clau que va assenyalar Bonet, que va recordar que a hores d’ara tampoc hi ha fet el projecte de reurbanització de les places Kennedy -on un senyal encara anuncia el Tramvia Blau- i Doctor Andreu, punts de sortida i arribada del tramvia, ni del carrer Bosch i Alsina, on es troba la cotxera del Tramvia Blau. I és que la reforma projectada no és només del tramvia, les vies i la catenària de l’avinguda del Tibidabo, sinó conjunta amb tot aquest entorn. 

El Tramvia Blau anunciat en un senyal a la plaça Kennedy el gener del 2024 © Laia Melero

Segons Bonet, que en nom del govern municipal va desestimar un prec del PP reclamant fixar en un termini de dos mesos un calendari de retorn per l’històric tramvia, “l’arquitecta en cap de l’Ajuntament (Maria Buhigas) està treballant-hi”, però no es donen les condicions per comprometre’s a res en aquests moments. 

El PSC portava al seu programa electoral la recuperació del Tramvia Blau

“Impulsar la recuperació del Tramvia Blau, com a factor de descentralització turística i de mobilitat ciutadana”. Aquesta és la proposta exacta que portava el PSC al programa electoral del 28-M pel districte de Sarrià-Sant Gervasi, després que en l’últim mandat l’aposta monetària -19 milions d’euros- fos per renovar el també històric funicular del Tibidabo i modernitzar-lo adoptant com a nou nom ‘Cuca de Llum’.

El Tramvia Blau a la plaça del Doctor Andreu © CC0

Precisament la integració de la Cuca de Llum a la xarxa de transport públic, entenent que és un mitjà de transport més pels veïns dels barris de muntanya del Tibidabo i Vallvidrera, és una reivindicació actual al districte. Mentrestant, l’únic supervivent de l’antiga xarxa de tramvies de la ciutat de Barcelona, el Tramvia Blau (1901) reposa aturat als peus de la muntanya màgica del Tibidabo.

Publicitat

Subscriu-t'hi

Dona suport al periodisme cooperatiu i de proximitat



PDF per 35€ l'any
PDF + PAPER per 50 € l'any

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.