Cultura
Jesús Mestre
La Biblioteca de Collserola – Josep Miracle va ser l’oportú marc per una reunió de gent de Vallvidrera on es va presentar el llibre Records de Vallvidrera que recull més de cinquanta articles publicats a la revista La Vall de Vidre els darrers deu anys. És una iniciativa editorial de l’Associació Mont d’Orsà de Veïns de Vallvidrera, publicada per Mirador llibres. Fa uns anys, la mateixa editorial, havia publicat el llibre Records del meu Vallvidrera, de Cisco Tomàs, i el llibre que es va presentar el dissabte 22 de novembre es pot considerar una continuació.
La presentació va ser amena i àgil. La va conduir Juanjo Arranz que va anar donant la paraula a les tres principals creadores del llibre: Shilpa Baliga, Maria Antònia Juan i Roser Argemí, que ha estat l’ànima del projecte. La biblioteca estava plena de llebrencs que van festejar la publicació del llibre, i molts d’ells van intervenir a la part final de la presentació.
El projecte ha estat fruit de la col·laboració entre l’Associació de Veïns i La Vall de Vidre, i no és la primera. Un dels assistents va prendre la paraula per informar que segurament l’Associació Mont d’Orsà, amb 75 anys existència, és la més antiga de Barcelona i probablement la que ha publicat més llibres. És molt significatiu i explica el fort arrelament d’un veïnat amb el seu barri, el seu “poble”, tal com va voler apuntar Cisco Tomàs, i un sentiment d’identitat que els empeny a conèixer la seva història, cultura i personatges singulars.

Els articles, la majoria procedents de la secció “Vitralls” de La Vall de Vidre, s’organitzen a partir de sis capítols: Natura i entorn; Història; Camins i mitjans de transport; Edificis i altres construccions; Persones i entitats; i Cultura i esports. Són articles d’una vintena d’autors, especialment de Xavier Gonzàlez Sanz i Cisco Tomàs, i els textos, s’han corregit i revisat a fons, alguns s’han completat i en altres casos s’han unit dos articles que eren complementaris. També s’han cercat fotografies, la majoria d’època i moltes inèdites, cosa que dona caràcter i unitat al llibre. Al final del llibre s’agraeix que hi hagi un índex d’autors i un índex de les il·lustracions.
A part de les intervencions de Roser, Maria Antònia i Shilpa, molts veïns van respondre a la invitació de Juanjo per donar informacions i opinions, com ara en Joan Pujol que va confirmar que la gent de l’associació i la revista s’havien renovat i que hi havia futur; també van intervenir Xavier Gonzàlez, Cisco Tomàs, Pere Saumell i Salva Ferran, entre altres. Igualment, es va anunciar que el dissabte 13 de desembre s’inaugurarà l’exposició dels 75 Anys de l’Associació Mont d’Orsà de Veïns de Vallvidrera. I la Roser Argemí, després de 32 anys vinculada a l’associació i sent la principal promotora de La Vall de Vidre, comunicava que deixava aquestes tasques. Enhorabona a la Roser i, sobretot, alegrar-nos que s’hagi consolidat la continuïtat de l’associació i de la revista en mans joves com les de la Shilpa, en Joan Pujol, en Joan Ferran o en Lucas. És una qüestió d’identitat d’un poble.








