Publicitat

El carrer de Guillem Tell, heroi llegendari de la independència suïssa

Des de 1850 el carrer es coneixia com a Sant Josep, però el 1905, per evitar coincidències, es dedica a Guillem Tell

spot_img

Publicat el 30.9.2022 6:30

Nomenclàtor

Jesús Mestre Campi

El carrer de Guillem Tell uneix el de Balmes, a l’altura de la plaça Molina, amb l’avinguda de Cassoles, sent, des dels seus orígens, un important vial de comunicació al centre del barri del Farró. Les primeres llicències per edificar es van concedir el 1852, en solars de Baltasar d’Espanya i de Molines, Joaquim Castanyer i de Joaquim Ferrer i Mandri; les primeres cases es van construir a partir de 1856. El carrer va experimentar una ràpida urbanització a partir de 1878, en passar-hi el “tramvia de foc” de la Companyia General de Tramvies, que explotava la línia de Barcelona a Sant Gervasi i Sarrià. Segons el plànol de 1895, bona part del carrer ja estava urbanitzat aleshores. En el plànol de 1928, l’única part per urbanitzar coincidia amb la finca que anava de plaça Molina a Saragossa, ja que l’habitatge donava a la cruïlla d’aquests dos carrers. Encara no s’havia urbanitzat la part nord del carrer de Lincoln, entre Sant Eusebi i Guillem Tell.

Publicitat

Des de 1850 el carrer es coneixia com a Sant Josep, però el 1905, per evitar coincidències, es dedica a Guillem Tell, heroi llegendari de la independència de la Confederació Helvètica, l’actual Suïssa. És un dels carrers més amples del Farró i aviat va concentrar activitat comercial i serveis, aspecte que manté en l’actualitat. Juntament amb el carrer de Pàdua, són els dos principals eixos comercials del barri.

Publicitat

El 1913, a la casa dels números 8 i 10, a tocar del carrer Saragossa, s’hi va crear una institució pionera del feminisme català, La Llar, dedicada a l’acollida i formació de noies. La principal promotora va ser l’escriptora Carme Karr i va comptar amb el suport i ajuda de destacats membres de la burgesia barcelonina com el mateix alcalde, Joaquim Sostres, Ferran Fabra i Puig, Manuel Girona o Isabel Llorach, entre altres. La mateixa Karr ens defineix a Feminal el lloc on es va ubicar aquesta singular residència d’estudiants: “La Llar ocupa en el pintoresc barri de Sant Gervasi […] un formós xalet de tres pisos, a dos minuts dels tramvies al centre de Barcelona i a deu minuts de la plaça de Catalunya; banyada pel sol, té rica aigua de mina, jardins espaiosos, sales de bany, electricitat, telèfon, etc.”.

spot_img
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Festa Major del Farró 2025: el programa amb totes les activitats

Del 6 al 14 de setembre el barri s'omplirà d'activitats per a totes les edats pensades per fer comunitat

El Jardí 119, juliol de 2025

https://diarieljardi.cat/wp-content/uploads/2025/06/El_Jardi_119_Juliol25_ok.pdf

El Jardí 118, juny de 2025

https://diarieljardi.cat/wp-content/uploads/2025/06/El-Jardi_118_Juny25_ok.pdf

El Jardí 116, abril de 2025

https://diarieljardi.cat/wp-content/uploads/2025/06/El_Jardi_116_Abril25.pdf
spot_img

La castanyada 2025 a Sarrià-Sant Gervasi

La programació de totes les activitats barri a barri

Honorar, honorar-se, per Glòria Vilalta

"Honorant la meva vida honoro també els meus pares i els meus avantpassats. Això comporta no només agrair-los la vida, comporta també tenir-los presents i estimar-los, donar-los un lloc. Sigui en el cor o a casa, amb una fotografia"

Un viatge inèdit pel món de les begudes pairals

Fra Valentí Serra presenta "Begudes pairals i conventuals", un recull de les begudes de la tradició mediterrània

1 COMENTARI

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí