Publicitat
spot_img

Adrià Gual, un artista infinit domiciliat a Sarrià durant la primera meitat del segle XX

Actualment, el Museu d'Arts Escèniques acull una exposició dedicada al dramaturg i fundador de l'Escola Catalana d'Art Dramàtic del Teatre Íntim

Publicat el 1.3.2025 9:00

Cultura

Carles Romaní

El dramaturg, escenògraf, director i empresari teatral Adrià Gual i Queralt (Barcelona, 1872-1943) va residir a Sarrià, al número 2 del carrer Sant Joan -actualment carrer Dolors Monserdà– des dels primers anys del segle passat i, com a mínim, fins a la dècada dels trenta. Encara que desconeixem els motius que el van portar a establir-se a la vila, és evident que hi va arrelar amb força. 

Publicitat

La casa on va instal·lar-se amb la seva dona, Dolors Sojo, la Lola, una excel·lent pianista, es va convertir ràpidament en un centre de reunió d’intel·lectuals i artistes. Tant hi acudien aquells que buscaven oportunitats per desenvolupar la seva carrera —com el pintor Joaquim Torres-García, que acabava d’arribar a Sarrià l’any 1900— com aquells a qui Gual convocava per demanar-los opinió sobre qüestions teatrals que no revelava fins a tenir-los reunits. “Distingit amic: tinc el gust d’acompanyar-vos invitació per una sessió de teatre que he organitzat exclusivament per a les meves amistats, a fi de donar a conèixer un aspecte dramàtic, que necessita l’opinió dels meus amics. Comptant-vos entre aquests, vos suplico la puntual assistència a la mateixa i per endavant vos l’agraeixo de tot cor”, escrivia en la convocatòria. Entre els assistents possiblement s’hi trobaven el pintor i empresari teatral Lluís Graner, el musicòleg Joaquim Pena, l’advocat i escriptor Maurici Serrahima i, potser també, el pintor Nicolau Raurich, que amb els anys es va recloure de forma malaltissa a casa seva. Tots ells vivien a Sarrià i hi ha constància de la seva relació personal amb Gual.

Publicitat

Segons el cronista local Antoni Balasch, “el sarrianisme d’Adrià Gual va ser real, ja que al cap de poc d’arribar a Sarrià es va incorporar plenament a la vida cultural del poble”. Efectivament, la bibliografia i l’hemeroteca ens mostren Gual, l’any 1912, dirigint Els sense cor, d’Apel·les Mestres, als jardins del Desert de Sarrià; l’any següent, en l’acte benèfic organitzat pels marquesos de Villamediana en els jardins de la seva imponent torre del número 2 del passeig del Dr. Robert (de la Bonanova), arranjats i decorats per Gual en el seu paper d’escenògraf. 

A partir del 1919, Gual va formar part del consell directiu de l’Orfeó Sarrianenc − “cenacle, en aquell temps, dels personatges més cultes i selectes de la vila”−, on va deixar la seva empremta com a veritable professional del teatre. En aquell consell, sota la direcció de mossèn Àngels Obiols −compositor i organista−, també hi participaven, entre altres, el mateix Balasch (publicista/poeta), Lluís Tintoré (enginyer/poeta) i Antoni Urpí (orfebre). Ens explica Balasch que Gual “va exercir [el càrrec] amb la il·lusió i l’entusiasme de la seva joventut [ja tenia 47 anys!]”, i afegeix que “no va ser moderat a l’hora de prodigar iniciatives, que eren el fruit de la seva llarga experiència i de la seva intel·ligència preclara i excel·lentment dotada. Va ser ell qui va suggerir de publicar el butlletí d’aquesta agrupació coral i, volent que aparegués dignament, va dibuixar-hi una magnífica portada i hi va contribuir ininterrompudament amb les seves exquisides col·laboracions literàries”. Aviat, Gual es va convertir en un personatge popular que, en paraules de Balasch, “quan passejava pels nostres carrers, impecablement vestit, amb la seva inseparable cartera i amb el somriure als llavis, els sarrianencs l’acollien amb respecte i estaven orgullosos de poder-lo saludar”.

M. Serrahima va descriure el personatge d’aquesta manera: “No era gaire alt, i tenia un cap molt personal, que movia amb un lleuger encarcarament. Portava els cabells, en els darrers anys, pentinats amb una mena d’estilització del que havien estat els seus cabells llargs de joventut. Pulcre en l’agençament i reposat en el gest i en el parlar, el nas agut i amb l’aire una mica impertinent i una certa caiguda de les parpelles, li haurien pogut donar un cert aspecte distant o fins i tot una mica afectat si no ho hagués corregit de seguida el somriure, ara vagament irònic, ara suaument melangiós o cansat, però sempre ple d’una bondat inefable”. 

Correspondència entre Adrà Gual i Caferino Palencia

Renovador de l’escena catalana −fundador l’Escola Catalana d’Art Dramàtic, del Teatre Íntim i de la productora cinematogràfica Barcinógrafo−, Gual va ser un creador polifacètic, un “artista infinit”, com diu el títol de l’exposició virtual que actualment li dedica el Museu d’Arts Escèniques. Destacat il·lustrador i amb prou habilitat per defensar-se com a intèrpret amateur de violoncel, a Sarrià va deixar una petita mostra de la diversitat de les seves capacitats i interessos: la participació en el disseny del mobiliari de la sala de música de la casa Lluís Guarro −decorada amb les pintures de Josep Obiols i Francesc d’Assís Galí− al carrer Vilana (Setantí), i a les acaballes de la seva vida l’inici del mural dedicat a la Mare de Déu de Montserrat a la parròquia de Sant Vicenç, obra finalitzada pel seu deixeble Lluís Pallarès.

spot_img
spot_img
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

La vegetació del voltant de la parròquia Sant Vicenç de Sarrià

L’església de Sant Vicenç constitueix el centre neuràlgic del barri de Sarrià. Al seu voltant se situen tres places amb nom propi que contenen sengles enjardinaments: la placeta del Roser; la plaça del Consell de la Vila, on se situa la Seu del Districte; i la plaça de Sarrià, flanquejada a ponent per la façana principal de la parròquia i a llevant per la recentment inaugurada Biblioteca J. V. Foix.

Sentència ferma a Can Raventós: el Suprem rebutja el recurs de la promotora i referma la lluita de la plataforma veïnal

L'alt tribunal rebutja el recurs de cassació de la promotora CORP i la sentència passa a ser ferma; Defensem Can Raventós exigeix la permuta total a l'Ajuntament i convoca una cercavila reivindicativa

El cau Mare de Déu de Montserrat, guardonat pel projecte solidari amb la DANA

Societat El Jardí L’Agrupament Escolta i Guia Mare de Déu de Montserrat (Sant Gervasi-la Bonanova) ha estat reconegut amb el Premi de l’Associacionisme Educatiu 2025 —dotat amb...

El Jovent Republicà reuneix gairebé una cinquantena de veïns en un acte sobre el cooperativisme a la plaça de Sarrià

Amb el lema “Que no et prenguin el pèl”, s'ha debatut sobre els problemes laborals de la joventut actual
spot_img

Pressupostos per al districte i bateria d’obres per al 2026

El novembre polític a Sarrià-Sant Gervasi s'ha caracteritzat pels consells de barri, les discrepàncies entre partits i l’impuls de nous projectes urbans

La pesta porcina impacta Collserola: l’última hora i les restriccions per no propagar el brot

La Generalitat parla de "crisi sanitària", multarà les persones que se saltin restriccions i activa 400 efectius per controlar la propagació

El sarrianenc Josep F. Ràfols, un àngel de tres ales que va ser el primer biògraf de Gaudí 

Tot i ser arquitecte, pintor, historiador i tractadista d’art, és possible que avui gairebé ningú recordi aquest personatge discret i savi

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí