18.1 C
Sant Gervasi
| Dijous 29 d'octubre de 2020 |

Aire més net contra la contaminació i la covid-19, per Llorenç Sena i Joan Manel del Llano

Enfront de les opinions que qüestionen i ridiculitzen les mesures de pacificació, les evidències demostren com aquestes actuacions afavoreixen el comerç local

Opinió

Llorenç Sena i Joan Manel del Llano

Consellers del Districte de Sarrià – Sant Gervasi (Barcelona en Comú)

L’actual i greu crisi ambiental global fa imprescindible que les ciutats esdevinguin baluards de la justícia ecològica i social. En aquest context, avui Barcelona afronta dos reptes majúsculs: la mala qualitat de l’aire, causant de centenars de morts prematures a l’any, i l’expansió de la covid-19, que té pitjor pronòstic clínic en entorns contaminats. Els sectors poblacionals més afectats per ambdues circumstàncies són les persones grans, els infants i els col·lectius que pateixen una sobreexposició per culpa de l’estructura del mercat laboral, com són les dones.

L’urbanisme i la mobilitat a Barcelona tradicionalment han estat qüestions controvertides. Sempre que s’avança cap a una ciutat més amable, saludable i sostenible, tots els sectors econòmics, polítics i empresarials que han contribuït a convertir-la en una de les urbs europees més contaminades i amb més densitat de vehicles motoritzats hi reaccionen fortament en contra. Ho fan amb tots els seus mitjans, si bé mai no s’ha dut a terme un debat públic sobre si la ciutat havia d’emprendre aquest camí.

Segons l’últim Baròmetre semestral municipal, gairebé el 95 % de les persones enquestades veu positiu promoure el transport públic, el 80 % està d’acord a ampliar l’espai per a vianants, i prop d’un 60 % és partidari de construir més carrils bici. Enfront de les opinions que qüestionen i ridiculitzen per inconvenients les mesures de pacificació dels carrers i de foment d’una mobilitat sostenible, les evidències demostren com aquestes actuacions afavoreixen el comerç local.

A més, l’urbanisme verd i pacificador, així com una mobilitat anàloga, milloren notablement la qualitat ambiental de les ciutats i redueixen la gran accidentalitat de cotxes i motos. Reequilibren l’ús de l’espai públic, encara acaparat pel vehicle motoritzat, el qual fa poc més del 20 % del total de desplaçaments diaris. Són eines valuoses per corregir el biaix de gènere en la mobilitat (les dones es mouen de manera més sostenible -transport públic, a peu…-). I, finalment, augmenten la justícia social i de gènere, ja que faciliten més a tothom l’accés als racons i recursos de la ciutat.

Des del Govern de la Ciutat i del Districte, treballem amb l’objectiu clar de reduir les emissions de gasos contaminants, a fi que no tornin als nivells anteriors a la pandèmia, i de fer que la ciutadania visqui de nou els carrers. A Sarrià-Sant Gervasi ja s’estan implantant mesures en aquest sentit, el de posar els barris i la ciutat al servei de la salut i el benestar de la majoria. Parlem, per exemple, de la millora urbana dels entorns de les escoles Pia Balmes i Poeta Foix; de la construcció del nou carril bici de Via Augusta; de l’extensió de la xarxa bus a nous àmbits escolars (com la línia V9); de les noves àrees d’aparcament regulat a la Bonanova; de l’alliberament de les voreres de motos, o de l’eliminació de dreceres a l’interior dels barris (com al carrer Ballester). Sabem que encara hi ha molt camí a fer. Però treballem pas a pas, dia a dia, per construir un futur millor per a tothom!

Fes-te subscriptor

Et vols comprometre amb el periodisme de proximitat, rigorós i cooperatiu? Fes-te subscriptor per només 5€ al mes i passa a formar part de la comunitat El Jardí

Publicitat
Publicitat

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.