Publicitat
spot_imgspot_img

Què pot ensenyar l’apagada elèctrica als futurs enginyers en energies renovables?

L’apagada elèctrica general de l’abril es converteix en un “cas pràctic” perquè l’alumnat dels graus d’enginyeria de l’EUSS analitzin com funciona el sistema elèctric actual i quins són els reptes de futur

Publicat el 23.5.2025 10:20 · Actualitzat el 29.4.2026 12:38

Tecnologia

El Jardí

L’apagada elèctrica massiva del passat dilluns 28 d’abril, que va deixar durant hores sense subministrament milers de llars, empreses i institucions a Espanya, Portugal i altres punts d’Europa, ha posat sobre la taula la fragilitat de les infraestructures energètiques. En aquest context, des de l’Escola Universitària Salesiana de Sarrià (EUSS) l’episodi ha servit com a escenari real per analitzar els reptes del sistema elèctric actual i reforçar l’aprenentatge dels i les estudiants d’enginyeria.
“El tall de subministrament ens recorda que, tot i els avenços tecnològics, el sistema elèctric és un servei essencial i vulnerable, vivim cada cop més interconnectats”, explica el professor Àngel Borrell, docent dels graus d’Enginyeria Automàtica i Electrònica Industrial i Enginyeria en Energies Renovables de l’EUSS. “Aquest tipus d’incidències són un toc d’alerta per impulsar xarxes més resilients, descentralitzades i eficients”.
“Un ‘zero’ nacional és molt improbable, però no impossible, com ja hem pogut veure”, diu Víctor Gallardo, cap del Departament d’electricitat de l’EUSS. “Quan se sàpiga l’origen de l’apagada es podran adoptar mesures concretes, però podem analitzar diferents hipòtesis amb els nostres alumnes”.
L’apagada general del mes d’abril ha servit perquè l’EUSS aprofiti l’oportunitat per conduir debats i activitats tècniques sobre qüestions com les microxarxes, la generació distribuïda, l’autoconsum amb sistemes de bateries, o el monitoratge avançat de la demanda energètica. “Ha estat un cas pràctic, involuntari però valuós, per posar en joc els coneixements que els nostres alumnes hauran d’aplicar com a professionals en un futur molt proper”, afegeix Borrell.
Els graus d’Enginyeria en Energies Renovables i d’Enginyeria Automàtica i Electrònica Industrial que ofereix l’EUSS preparen els futurs enginyers per afrontar una transició energètica complexa, on la innovació i la sostenibilitat són imprescindibles per garantir la seguretat i eficiència del sistema. Aquesta mirada aplicada i contextualitzada és part fonamental de la metodologia de l’EUSS, sota la seva filosofia “Engineering by doing”, on s’aposta per un model d’aprenentatge connectat amb la realitat.
“Estem en una nova era. L’era de l’electricitat. Creix el consum d’electricitat en l’àmbit global i apareixen nous usos, com ara el transport o els centres de dades, que consumeixen molta quantitat d’energia elèctrica”, conclou Borrell, “Els reptes estan en la producció, el transport i la distribució que s’ha de fer d’aquesta energia elèctrica, junt amb un ús eficient”.
“Està clar que el futur són les energies renovables, i que cada cop són més presents. Són necessàries si volem arribar als objectius de la transició energètica sense emissions de CO2 d’aquí al 2050”, afegeix Gallardo.
L’EUSS també ofereix les titulacions especialitzades d’Enginyeria Mecànica, Enginyeria en Organització Industrial, Enginyeria d’Automoció i el doble grau en Enginyeria Electrònica Industrial i Automàtica i Enginyeria Mecànica.
spot_img
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Barceló, Renom i Masó porten a escena els pensaments del poeta Foix al Teatre de Sarrià

L'espectacle de lectura dramatitzada "L’Instant i les deixes del somni: Foix per ell mateix" s’estrenarà el 19 de maig

Les mels més beneficioses per a la salut i les plantes d’on provenen

Fra Valentí Serra de Manresa explica les propietats terapèutiques de diverses mels elaborades a partir de plantes mel·líferes presents a la península Ibèrica, com l’ametller, la ravenissa blanca, l’acàcia o el bruc

Turisme sostenible: aquest estiu, viatja amb respecte

El turisme sostenible no vol dir viatjar menys, sinó viatjar millor: ser més conscient del que fem i de com ho fem

Uns fets que han portat cua

El relat d'Elsa Corominas
spot_img

Barceló, Renom i Masó porten a escena els pensaments del poeta Foix al Teatre de Sarrià

L'espectacle de lectura dramatitzada "L’Instant i les deixes del somni: Foix per ell mateix" s’estrenarà el 19 de maig

Les mels més beneficioses per a la salut i les plantes d’on provenen

Fra Valentí Serra de Manresa explica les propietats terapèutiques de diverses mels elaborades a partir de plantes mel·líferes presents a la península Ibèrica, com l’ametller, la ravenissa blanca, l’acàcia o el bruc

Uns fets que han portat cua

El relat d'Elsa Corominas

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí