Publicitat

Carrer de la Ciutat de Balaguer, l’antiga via on es concentraven les festes populars de Sant Gervasi

Antigament conegut com a Babilònia, comença a la ronda del General Mitre i arriba fins al carrer de Bigai

spot_img

Publicat el 30.3.2025 8:00

Cultura

Jesús Mestre

El carrer de la Ciutat de Balaguer comença a la ronda del General Mitre i arriba fins al carrer de Bigai. Antigament es coneixia com a carrer de Babilònia. La urbanització del carrer estava dins dels terrenys de la finca de Can Mandri, que a finals del segle XIX eren propietat de Josep Garriga. La part alta del carrer coincidia amb la riera de Mandri, cosa que va retardar la urbanització fins entrat el segle XX.

Publicitat

Cap al 1930, quan el carrer es coneixia com a Babilònia, ja estava urbanitzat fins al carrer del Bisbe Sivilla, i s’hi construïen cases de poble, semblants a les del carrer del Camp, però també algunes torres entre els carrers d’Arimon i Sant Màrius. La urbanització del carrer es completà a la Postguerra, coincidint amb el canvi de nom del carrer, el 1948, a petició de l’Ajuntament de Balaguer.

Publicitat

Al carrer de Babilònia, número 2, cantonada amb Illes i Vidal, hi havia la Sociedad Coral Lira Casolense, un dels locals socials i de festes més populars de Sant Gervasi on es feia teatre, concerts, balls i altres activitats. També era un punt de referència en les festes majors de l’època. Va desaparèixer amb la Guerra Civil. En aquest carrer hi va néixer i viure durant molts anys la pianista Maria Canals (1914-2010), fundadora del Concurs Internacional d’Execució Musical Maria Canals de Barcelona, el 1954. També hi ha una de les seus de l’Escola Superior de Disseny i Art Llotja, a la cantonada amb el carrer Sant Màrius.

Notícies relacionades

Canvien el nom de carrers de Sarrià per denunciar la destrucció del jardí de Can Raventós

L'acció, que a hores d'ara no ha estat reivindicada, és associable a la lluita de la plataforma Defensem Can Raventós

La plaça de Calvó a la part alta de la Bonanova

Situada en una zona residencial i de serveis, sorprèn l'aparent deixadesa de la plaça, en un indret amb una urbanització molt bàsica

Junts demana visibilitzar els noms de dones ocultes als carrers de Barcelona

El partit assenyala que hi ha plaques que fan referència a dones sense citar el seu nom, com en el cas del carrer Tavern i dels Jardins de Moragas

Veïnes del Putxet es queixen de falta de llum al carrer i el conseller del PSC diu que ell no passa “tanta por”

Veïnes demanen aplicar perspectiva de gènere en les actuacions urbanístiques en parcs i carrers
spot_img

“Va por los ciudadanos”, una apologia a la vida de camp que ha de llegir qualsevol urbanita

L'autora i veïna de les Tres Torres, Sandra Llubiá, recull idees gastronòmiques combinades amb tocs d'humor

La Biblioteca Clarà tanca uns mesos per obres de millora

A partir del 28 d'abril començarà la reforma de la façana, la zona d'accés i el sistema de ventilació

Les ressenyes de la Casa Usher per Sant Jordi 2025

Una tria de lectures que han agradat a la llibreria de Galvany en els últims temps, ideals per regalar en el dia més bonic de l'any pels catalans

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí