Publicitat

Carrer de Modolell

spot_img

Publicat el 19.7.2016 10:00

Nomenclàtor

Jesús Mestre Campi

Aquest vial dels barris del Turó Parc i de Monterols, té l’origen al carrer Ganduxer i arriba fins a la ronda de General Mitre, tot travessant el turó de Modolell. L’origen del carrer i de la urbanització del turó va ser a la segona meitat del segle XIX, quan Joaquim Modolell del Puig i de Vallmajor va heretar una gran propietat i la casa pairal que estava sota mateix de l’actual Via Augusta, entre Modolell i Ganduxer. Quedava molt a prop del velòdrom Bonanova i hi ha fotografies de l’època on el mas apareix en segon pla.

Publicitat

Joaquim Modolell va presentar l’any 1876 a l’ajuntament de Sant Gervasi de Cassoles un ambiciós projecte d’urbanització que comprenia tot l’actual carrer de Modolell més els carrers del Puig (avui Vico) i part de Vallmajor. El 1886 va adquirir la finca veïna de Ballescà, situada al carrer Ganduxer per sota de la Via Augusta. L’any 1895 s’hi havia construït una vintena de torres en aquests terrenys, la majoria en els vessants del turó i entre elles destacava la Torre Bertran, situada dalt de tot del cim. Avui aquesta torre, oberta als quatre vents, s’ha restaurat i és representativa del tipus d’edificis unifamiliars que es van fer en aquesta zona, entre finals del segle XIX i les primeres dècades del XX, pensades com a residència per a classes benestants.

Publicitat

Als anys trenta, ja s’havia construït a la majoria de les parcel·les grans torres amb amplis jardins. A partir dels anys seixanta els edificis d’habitatges plurifamiliars van anar substituint les torres, que avui en queden molt poques mostres. El carrer, però, manté el caràcter residencial i hi ha molt poca activitat comercial.

La fotografia destacada és de Josep Domínguez i facilitada per l’Arxiu Fotogràfic de Barcelona (AFB). Es va fer entre 1930 i 1932, segurament des d’un globus estàtic en la confluència dels carrers de Ganduxer, a l’esquerra, i Modolell, a la dreta. Mostra les grans torres que hi havia, algunes en primer pla, i al fons, en un segon pla al cim del turó, la Torre Bertran.

[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

El Jardí 119, juliol de 2025

https://diarieljardi.cat/wp-content/uploads/2025/06/El_Jardi_119_Juliol25_ok.pdf

El Jardí 118, juny de 2025

https://diarieljardi.cat/wp-content/uploads/2025/06/El-Jardi_118_Juny25_ok.pdf

El Jardí 116, abril de 2025

https://diarieljardi.cat/wp-content/uploads/2025/06/El_Jardi_116_Abril25.pdf

Festa Major de Sant Gervasi – la Bonanova 2025: el programa amb totes les activitats

Del 5 al 15 de juny la plaça de la Bonanova s'omple de cultura popular, música, activitats infantils, àpats populars i espectacles per a tots els públics
spot_img

Els gínjols: curiositats i usos medicinals

D'on ve l'expressió "més content que un gínjol?"

Afrontar la incapacitació en la vellesa: emocions, acompanyament i recursos de suport

Envellir comporta canvis físics i cognitius, que poden generar sentiments difícils de gestionar. La pèrdua d’autonomia no és només una qüestió pràctica: implica un procés emocional complex que cal acompanyar amb sensibilitat i recursos

Una maleta estratègica, el relat d’Elsa Corominas

"L’estiu va ser extraordinari. La va trucar, van quedar, es van caure bé i van intercanviar maletes, llibres, roba, impressions i històries. Per Nadal van omplir les dues maletes verdes conjuntament per anar a casar-se a Ciutadella"

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

[adrotate banner="15"]