Publicitat
spot_img

Com serà el temps els primers mesos de l’any?

Els propers mesos viurem un hivern amb temperatures per sobre de la mitjana i amb poques precipitacions

Publicat el 17.1.2021 6:15

Meteorologia

Àlex Sancliment (@alexsnclmnt)

Després d’un mes de novembre molt càlid -el més càlid en els darrers 106 anys a l’Observatori Fabra- i sec, i d’un desembre amb temperatures al voltant de la mitjana i amb poques precipitacions (excepte a punts de Collserola), és important saber quina tendència ens indiquen els models meteorològics per als primers mesos de l’any. Per conèixer aquesta tendència, podem mirar els models estacionals, que són els models que entreveuen quines tendències hi haurà a llarg termini, tot i que, evidentment, ho fan amb una fiabilitat molt limitada. Els dos models estacionals de referència per a les nostres contrades són l’europeu (ECMWF) i l’americà (agència NOAA).

Tot i que sembla que l’any començarà amb temperatures baixes, el model americà preveu un mes de gener amb temperatures superiors a les normals per l’època de l’any i precipitacions per sota de la mitjana, mentre que el model europeu indica tot el contrari: un mes de gener amb temperatures similars a la mitjana climàtica i més plujós del normal. Pel que fa al mes de febrer, els dos models ens mostren un mes marcat per temperatures superiors a la mitjana climàtica i precipitacions moderadament per sota del normal. Finalment, ambdós models tornen a coincidir en la previsió per al mes de març: unes temperatures moderadament per sobre de la mitjana climàtica i pluges normals.

Publicitat

Sembla, doncs, que els propers mesos viurem un hivern amb temperatures per sobre de la mitjana i amb poques precipitacions, seguint la tendència dels darrers anys. Observant les dades de l’Observatori Fabra, que té la sèrie de dades més llarga de Catalunya, podem veure que des de l’any 2010 només dos hiverns han estat considerats plujosos i tres es poden considerar lleugerament freds. Això contrasta clarament amb els hiverns que hi havia abans del canvi de mil·lenni.

Durant la dècada dels anys 80, Barcelona va tenir més de la meitat dels hiverns amb temperatures per sota de la mitjana climàtica, i a la dècada dels anys 90 la meitat dels hiverns van tenir entre un 50 % i un 100 % més de pluja del normal, un fet que només s’ha tornat a repetir en dues ocasions: el 2002-2003 i el 2019-2020.

spot_img
spot_img
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Un juny càlid i sec accentua la sequera

La primera meitat de juny va ser la segona més càlida des que l’Observatori Fabra va començar a enregistrar dades l’any 1914

Un any pluviomètric excepcional, per Àlex Sancliment

Aquest abril tan plujós ha comportat que els primers quatre mesos de l’any hagin estat els més plujosos des de l’any 1914
spot_img

Sarrià-Sant Gervasi, el districte amb millor salut mental de Barcelona

El districte manté una de les esperances de vida més altes tant en homes com en dones

Rosario Endrinal, 20 anys després: quan l’odi a la pobresa continua guanyant a la tendresa col·lectiva

Assís recorda la dona assassinada el 2005 i alerta que la pobresa, el gènere i el racisme continuen alimentant una violència estructural sovint invisibilitzada

Can Raventós: minut i resultat de la perseverant lluita per salvar la finca històrica de Sarrià

La crida veïnal és clara: avançar en la permuta total i aprofitar aquest moment perquè passi de ser un focus de conflicte a esdevenir un símbol compartit de cultura, verd i habitatge digne al cor del barri

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí