Publicitat

Comunicar amb amor

És important que posem atenció en l’expressió dels rostres de les persones amb malalties neurodegeneratives, opinió de Gemma Mirabet

spot_img

Publicat el 25.7.2022 11:44

Gent Gran

Gemma Mirabet

L’ésser humà per naturalesa és sociable i, per tant, la comunicació és un procés innat, una necessitat bàsica. La comunicació humana ens permet conèixer el món que ens envolta, organitzar els nostres pensaments, expressar els nostres sentiments i idees i comprendre els sentiments i idees dels altres. El llenguatge està plenament lligat a l’expressió dels pensaments. Així doncs, comuniquem els nostres pensaments gràcies al llenguatge. El pensament es nodreix gràcies al coneixement de l’entorn, i el llenguatge es desenvolupa en el marc de les interaccions socials.

Publicitat

Però què passa quan el nostre cervell està malalt? I si pateix alguna malaltia neurodegenerativa, com seria l’Alzheimer? Hem de pensar que un cervell com aquest va perdent connexions neuronals. I la comunicació és una de les àrees del cervell que es veuen alterades. Per tant, el llenguatge es veu afectat progressivament en el transcurs de la malaltia. Lapsus de memòria, dificultat per trobar les paraules que es volen expressar, confusió, repetició de comentaris i preguntes, afàsies (trastorn del llenguatge que impedeix o dificulta la comunicació mitjançant la parla), llenguatge empobrit… són alguns dels símptomes que es poden patir quan hi ha alguna afectació neuronal. A vegades, les persones afectades són conscients d’aquestes pèrdues i dels dèficits cognitius, i això fa que pateixin angoixa, ansietat i malestar. Les dificultats per expressar-se els poden incomodar i irritar.

Publicitat

La comunicació efectiva per part dels que envolten el malalt ajuda que es tingui una millor vivència dels seus dèficits. La comunicació efectiva és la que aconseguim transmetre de forma comprensible i molt clara per al receptor (malalt), sense provocar confusions o possibles interpretacions equivocades. Aquí entra en joc el llenguatge no verbal, una eina clau per interpretar els senyals que ens indiquen l’estat d’ànim, els canvis de conducta o les diferents reaccions. L’expressió del rostre i la mirada ens indica si ens entenen, si estan contents de veure’ns, si ens reconeixen…

La falta de contacte visual ens pot indicar dificultats d’atenció i dificultats per concentrar-se en les activitats o converses. També podem veure si quan parlem amb ells estan confusos, irritables o fins i tot si alguna cosa que fem o diem els ha creat malestar. La mirada ens pot donar moltes pistes del seu estat d’ànim: si estan preocupats, si tenen por, si estan tristos, enfa-dats… És important que posem atenció en l’expressió dels rostres.

En el to de veu podem percebre símptomes d’inquietud i nerviosisme. I també ens pot servir com a eina per calmar la persona (to de veu calmat, relaxat…) que està desorientada i pateix inquietud i malestar per alguna situació que no comprèn. La malaltia de l’Alzheimer provoca pèrdua de comprensió.

El contacte corporal també és una eina rellevant: una abraçada, un aplaudiment, un copet a l’esquena, un somriure, una agafada de mans reforça positivament la comunicació, reforça el vincle afectiu i, per tant, la persona malalta pot tenir un reforç en la socialització.

Aquestes forma de comunicar-se ajuda que la persona amb un dèficit neuronal tingui una millor vivència de les pèrdues, se senti refugiada i acaronada pels cuidadors que tenen el poder de mantenir viva la seva expressió i comunicació, mantenir la socialització i estar connectats en el món que els envolta. Així, li donarà el màxim de temps possible una bona qualitat de vida, tenint en compte que la malaltia neurdegenerativa guanyarà el pols a la comunicació, en el procés de degeneració.

Gemma Mirabet és educadora social de la Fundació Uszheimer

[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Fibromiàlgia i estimulació cognitiva: claus per millorar la qualitat  de vida

L'objectiu de l'estimulació cognitiva és ajudar a estabilitzar o millorar els símptomes i el deteriorament cognitiu

L’impacte dels joves en l’envelliment actiu

"Els contactes intergeneracionals afavoreixen els lligams entre generacions i promouen el sentiment d’il·lusió i utilitat de les persones grans en la societat": l'article de la Fundació Ushzeimer

Sense esperar res a canvi: Gràcies, avis

"Ignorar el seu valor empobreix la nostra societat, perquè perdem l'oportunitat d'aprendre de la seva experiència i saviesa", escriu Puig

L’Alzheimer a través del gènere

Les dones presenten una prevalença més alta de demències, problemes crònics i discapacitats
spot_img

“La família Camaleot”, el relat d’Elsa Corominas

"Els Camaleot eren una família molt peculiar que dominava l’art d’imitar. El matrimoni va tenir sis fills i a cadascun li va ensenyar com aprofitar al màxim aquesta habilitat"

Èxit a Sant Gervasi per la Festa Major: el barri torna a bategar

Del 5 al 15 de juny, el veïnat ha gaudit d'un ampli ventall d'activitats i d'un pregó protagonitzat per Aina Da Silvia, d'Eufòria

El veïnat de Vallvidrera consensua una proposta polifacètica per la Buenos Aires

Després d'un procés participatiu, el projecte que plantegen els veïns a l'Ajuntament implica combinar allotjament per joves i grans amb un espai esportiu i un centre que permeti l'estada diürna de la gent gran

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

[adrotate banner="15"]