21.6 C
Sant Gervasi
| Diumenge 05 de juliol de 2020 |

Contaminació, furgonetes i comerç electrònic, una restricció insuficient de la ZBE

"Sorprèn la moratòria a les furgonetes, que representen un 4,8 % dels vehicles de la ciutat de Barcelona"

Opinió

Xavier Bohigas (Assemblea 15 M Sarrià-Sant Gervasi)

Des de primers de gener, s’ha establert la zona de baixes emissions (ZBE), on no hi podran circular els vehicles que, teòricament, siguin més contaminants. És ben sabut que la principal font de contaminants perjudicials per a la salut humana i el medi ambient prové dels vehicles propulsats amb combustibles fòssils. Aquesta restricció del trànsit té com a objectiu la reducció d’aquests contaminants i, d’aquesta manera, millorar la qualitat de l’aire de la ciutat. La mala qualitat de l’aire ha esdevingut un problema molt important de salut pública. L’Ajuntament de Barcelona reconeix que cada any moren 350 persones a conseqüència de la contaminació atmosfèrica.

“Sorprèn la moratòria a les furgonetes. Les restriccions a la circulació no s’aplicaran fins d’aquí un any.”

Publicitat

Hi ha una colla d’excepcions a les restriccions de circulació per a la ZBE. Algunes, comprensibles, afecten els vehicles de serveis d’emergències, de persones amb mobilitat reduïda, etc. Sorprèn, però, la moratòria a les furgonetes. Les restriccions a la circulació no s’aplicaran fins d’aquí un any.

Les furgonetes representen un 4,8 % dels vehicles de la ciutat de Barcelona (dades de finals 2018), percentatge molt menor al dels turismes (60,8 %) o al de les motos (24,5 %). Però una furgoneta, normalment, està molt més temps circulant per la ciutat que un vehicle privat i, per tant, emet molts més gasos contaminants en un dia.

Una part important dels trajectes que fan les furgonetes es pot associar al comerç electrònic. El canvi d’hàbit de compra, en aquest cas, ha agreujat el problema de les emissions de gasos contaminants. Segons  un estudi de l’Àrea Metropolitana de Barcelona de 2018, el comerç electrònic suposava el 20 % de la mobilitat i el 40 % de les emissions a Barcelona. Si tenim en compte l’enorme augment del comerç electrònic els darrers anys, podem considerar que, avui, la seva contribució és molt major.

Si no es prenen mesures, el problema de la contaminació produïda per les furgonetes pot arribar a ser de grans dimensions. És difícil la substitució de les actuals furgonetes, normalment antigues i que consumeixen dièsel, per vehicles elèctrics. Hi ha una oferta molt reduïda de furgonetes elèctriques, i la poca que hi ha és cara, no assumible per a molts dels petits repartidors.

Cal que les administracions prenguin mesures eficients per reduir la contaminació. Però també cal la implicació de cadascun de nosaltres respecte a la nostra forma de consumir. És necessari que ens portin a casa els productes que adquirim? Si els comprem, i els recollim, en una botiga a prop de casa reduirem el nombre de desplaçaments de vehicles de repartiment i, per tant, la contaminació que produeixen. A més, cal tenir en compte que entre un 30 % i un 40 % dels lliuraments a domicili són fallits i demanen un segon desplaçament.

“S’entén que si comprem una rentadora, sigui en una botiga o per Internet, algú, amb una furgoneta, ens l’haurà de portar a casa. Però, és necessari que ens portin a casa unes sabates, un jersei o qualsevol producte que nosaltres podem anar a recollir a peu a la botiga?”

 S’entén que si comprem una rentadora, sigui en una botiga o per Internet, algú, amb una furgoneta, ens l’haurà de portar a casa. Però, és necessari que ens portin a casa unes sabates, un jersei o qualsevol producte que nosaltres podem anar a recollir a peu a la botiga? La reducció del comerç electrònic, a més d’ajudar el comerç tradicional de barri, contribueix a reduir la contaminació de la ciutat. Els consumidors som poc conscients de l’impacte mediambiental del comerç electrònic. Segons un estudi, l’impacte de comprar 25 objectes en una botiga és igual al de comprar-ne un de sol per internet.

L’Ajuntament de Barcelona estima que amb les restriccions del trànsit dels cotxes i motos a la ZBE disminuiran les emissions de NO2, un dels principals contaminants, en un 15 % aproximadament. Si fos així, la reducció no resoldria, ni de bon tros, el problema de la contaminació de Barcelona. La concentració mitjana anual de NO2 a la ciutat va ser, l’any 2018, de 54 μg/m3 (micrograms per metre cúbic), mentre que el límit fixat per la UE és de 40 μg/m3. La contaminació de NO2, amb la reducció del 15%, encara superarà el límit legal.

La restricció de la ZBE és clarament insuficient. Calen altres mesures complementàries, que, donada la situació actual, són molt urgents. El trànsit a la ciutat ha de disminuir radicalment si volem respirar un aire més net i reduir les 350 morts anuals a Barcelona a conseqüència de la contaminació.

Fes-te subscriptor

Et vols comprometre amb el periodisme de proximitat, rigorós i cooperatiu? Fes-te subscriptor per només 5€ al mes i passa a formar part de la comunitat El Jardí

Publicitat
Publicitat

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.