Cotxes i contaminació

Assambela 15M SSG

Jaume Rovira

És conegut que la primera causa de contaminació atmosfèrica a les grans ciutats és el trànsit de vehicles, fonamentalment de vehicles privats. Això és així a Barcelona i també al nostre districte.

Si analitzem les dades de contaminació al Districte de Sarrià-Sant Gervasi (SSG) i les comparem amb les de Barcelona, ens trobem que, en general, els índexs més importants de contaminació es donen a l’Eixample i a Sarrià-Sant Gervasi (mesurat a Gal·la Placídia). Així per exemple:

Compostos        SSG                  Eixample            Mitjana Barcelona

CO                        0,5                        0,6                      0,4                   mg/m3

PM10                    26                        27                        25                     µg/m3

NO2                      52                        52                        39                      µg/m³

Com podem veure, la diferència més significativa està en el diòxid de nitrogen NO2, la qual cosa era d’esperar: l’NO2 es produeix per processos de combustió i, en ambients urbans, fonamentalment pel trànsit rodat. Actualment és un compost que està de moda ja que és precisament el producte a causa del qual Volkswagen modificava el software dels seus vehicles amb la intenció que donessin valors d’emissió inferiors als reals. Els estudis efectuats sobre població humana exposada a l’NO2 demostren que pot disminuir la funció pulmonar, incrementant les afeccions pulmonars com les bronquitis cròniques. Les persones amb asma, al·lèrgies i la població infantil en serien les més sensibles.

Dèiem que era d’esperar perquè si comparem les dades de vehicles privats del nostre Districte amb les de Barcelona ens trobem amb el següent (vehicles per 1.000 habitants):

Tipus de vehicles     SSG                   Barcelona

Cotxes                        487                        350

Motos                         250                        129

I si parlem per exemple de cotxes d’alta gama (superiors a setze cavalls fiscals), la diferència encara és més gran: 82/1000 hab. a SSG i tan sols 31/1000 hab. a Barcelona.

A més a més al Districte tenim un trànsit afegit per l’existència d’una gran quantitat d’escoles a les quals, molt majoritàriament, els alumnes accedeixen amb vehicles privats. A tot això, s’hi suma l’alt nivell de trànsit a vies ràpides que passen pel Districte com poden ser la Via Augusta, Ronda del Mig, Balmes, Ronda de Dalt, etc. Aquesta situació ve agreujada pel fet que el Districte de SSG té pocs espais verds que actuïn de regulador de la contaminació atmosfèrica, tret de la muntanya de Collserola.

Com a conclusió, pensem que és clar que a Sarrià-Sant Gervasi tenim un problema important de contaminació lligat directament a la utilització de vehicles privats. Recordem que quan parlem de contaminació, parlem d’un problema important de salut que, segons dades del Centre d’Investigació en Epidemiologia Ambiental (CREAL), causa anualment 3.500 morts prematures a l’àrea metropolitana de Barcelona. La solució a aquest problema ha de passar necessàriament per la disminució de l’ús desl vehicles privats, el foment del transport col·lectiu i no contaminant i la promoció de l’ús de la bicicleta i dels desplaçaments a peu.

Poden ajudar a millorar aquesta situació:

  • Introduir mesures dissuasives per disminuir el trànsit de vehicles com les que ja s’apliquen a moltes ciutats europees: limitació del trànsit a determinades zones, creació de zones de vianants dels barris, reducció de les velocitats permeses…
  • Incentivar i millorar el transport públic i sobretot el menys contaminant com és el tramvia. Potenciar l’ús de la bicicleta i extensió dels carrils bici.
  • Continuar en la implantació de camins escolars per tal que l’accés a les escoles sigui majoritàriament a peu o en transport públic i regular el pas de vehicles privats a les zones properes.
  • Fomentar que la gent vagi a peu en desplaçaments curts, incrementant el nombre de carrers amb plataformes úniques o mixtes i crear trams d’eixos per a vianants que uneixin els barris i els equipaments.

En resum: ens cal un pla de mobilitat a Sarrià-Sant Gervasi que tingui en compte la promoció dels mitjans de transport no contaminants i sostenibles. La limitació de l’ús de vehicles privats a les ciutats ha de ser el primer pas per avançar en la lluita contra la contaminació atmosfèrica i els efectes que té aquesta en la nostra salut.

Jaume Rovira és membre de Assemblea 15M Sarrià Sant Gervasi

 

Nota:

Totes les dades que apareixen són del 2014. Dades extretes de l’anuari estadístic de Catalunya: http://www.idescat.cat/ i de l’anuari estadístic de Barcelona: http://www.bcn.cat/estadistica/catala

Fes-te subscriptor

Et vols comprometre amb el periodisme de proximitat, rigorós i cooperatiu? Fes-te subscriptor per només 5€ al mes i passa a formar part de la comunitat El Jardí

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

 

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to save temporary file for atomic writing. in /usr/home/diarieljardi.cat/web/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:35 Stack trace: #0 /usr/home/diarieljardi.cat/web/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/usr/home/diari...', 'saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /usr/home/diarieljardi.cat/web/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 35