Publicitat

Dèficit d’atenció i hiperactivitat a les aules

spot_img

Publicat el 7.12.2017 16:00

Comportament / Opinió

Mireia Verdaguer

El creixent nombre de nens i adolescents diagnosticats amb trastorn per dèficit d’atenció i hiperactivitat va suscitar certa polèmica sobre què és realment el TDAH, quines són les causes que el provoquen i la validesa del diagnòstic d’aquest trastorn. Actualment, és el trastorn amb major incidència en població infantil segons el DSM-IV, i assoleix entre el 3 i el 7% en edat escolar.

Publicitat

Avui sabem que és un trastorn de caràcter neurobiològic que es manifesta amb la simptomatologia de la inatenció, la hiperactivitat i la impulsivitat, tant en l’àmbit conductual com cognitiu. Les seves causes són majoritàriament genètiques, encara que també hi poden influir factors ambientals.

Publicitat

Educar i ensenyar no és una tasca senzilla i un nen o adolescent amb TDAH no diagnosticat i per tant, no tractat, pot influir negativament en la seva trajectòria acadèmica, social i emocional.

El TDAH pot tenir una predominança en el dèficit d’atenció o en la hiperactivitat i impulsivitat. La falta d’atenció no implica ser mogut. I ser mogut i impulsiu no implica necessàriament tenir falta d’atenció. Per això és molt important que quan hi ha sospites, es faci un diagnòstic diferencial. Sense aquest diagnòstic, podem trobar simptomatologia clara de TDAH, però generat per un bloqueig ansiós vinculat a dificultats emocionals. Aquí rau la importància del diagnòstic diferencial.

Fins fa pocs anys els nens afectats no disposàvem d’instruments per avaluar-lo. Aquests nens acostumen a mostrar dificultats en el comportament o mostren conductes poc desitjades dins l’aula. En el dèficit d’atenció, tendeixen a distreure’s amb facilitat davant estímuls irrellevants, interrompen freqüentment, s’obliden amb facilitat de les coses o perden les seves pertinences. Tendeixen a no acabar les tasques, i a no entregar els treballs o els entreguen incomplets o amb retard. En l’àmbit social, el dèficit d’atenció pot expressar-se per canvis freqüents en les converses, no escoltar als altres i els costa seguir les normes dels jocs o activitats.

Com es manifesta la hiperactivitat

La hiperactivitat pot manifestar-se per estar inquiet, per un excés de córrer i saltar en situacions poc adequades, i per la dificultat d’estar assegut mentre es menja, es mira la televisió o es fan activitats tranquil·les. Tots aquests comportaments, que són difícils de ser reprimits per part del nen, provocaven també situacions difícils de conduir per part dels docents. Era fàcil trobar nens sota l’etiqueta de: el nen pesat, desafiant, mogut, gandul o els seus pares no li posen límits. I és que totes aquestes conductes, estan generades per aquesta simptomatologia. Val a dir que, perquè la simptomatologia destaqui, els símptomes han de tenir una freqüència i intensitat que afectin la vida diària i s’han de manifestar en tots els àmbits.

©pixabay.com

El coneixement i el diagnòstic del TDAH ha portat a poder adquirir recursos i estratègies perquè els docents puguin afrontar millor la situació. No oblidem que ells són els referents dins l’àmbit escolar i per tant, la flexibilitat, la paciència i comprendre les característiques pròpies d’aquests, els ajuda a afrontar i gestionar millor la situació. L’ambient estructurat, organitzat, motivador i amb pautes clares, ajuden a millorar el seu autocontrol.

El tractament normalment és farmacològic per la seva efectivitat, prop del 95%. En tractar-se d’un problema estructural i no adquirit, el pacient nota l’efecte tan bon punt el pren (periodicitat diària). Tot i això, és important la teràpia perquè poden afegir-se problemes emocionals o socials.

Mireia, psicòloga educativa de: www.crecimientofamiliar.com

[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Els Salesians de Sarrià supera el 97% dels aprovats en BI i se situa entre les millors escoles amb aquest programa

Mentre la mitjana global d'aprovats en Batxillerat Internacional és del 80,1%, aquest centre es troba 17 punts per sobre

Vil·la Urània acull una festa infantil en la inauguració de l’UràniaLab, el laboratori científic educatiu

El nou espai de pensament crític celebra la seva obertura amb tallers, espectacles i activitats per a totes les edats

Les famílies de l’escola Poeta Foix reclamen una reforma dels banys per garantir la seguretat dels alumnes

Davant les peticions de l'AFA, el Consorci d'Educació defensa que "no és prioritari ni urgent"

Els ODS a Infantil i Primària

El pla d'acció amb 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible de l'Escola Garbí Pere Verges
spot_img

“La família Camaleot”, el relat d’Elsa Corominas

"Els Camaleot eren una família molt peculiar que dominava l’art d’imitar. El matrimoni va tenir sis fills i a cadascun li va ensenyar com aprofitar al màxim aquesta habilitat"

Èxit a Sant Gervasi per la Festa Major: el barri torna a bategar

Del 5 al 15 de juny, el veïnat ha gaudit d'un ampli ventall d'activitats i d'un pregó protagonitzat per Aina Da Silvia, d'Eufòria

El veïnat de Vallvidrera consensua una proposta polifacètica per la Buenos Aires

Després d'un procés participatiu, el projecte que plantegen els veïns a l'Ajuntament implica combinar allotjament per joves i grans amb un espai esportiu i un centre que permeti l'estada diürna de la gent gran

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

[adrotate banner="15"]