Publicitat

Donar la volta al mite clàssic i col·locar les dones en el centre de l’escena

La professora Teresa Rosell repassa la visió que s’ha donat de la dona a la història del teatre

spot_img

Publicat el 17.2.2019 12:00

Cultura

Juanjo Compairé

Podem qüestionar els discursos tradicionals que la nostra cultura literària (i en aquest cas, teatral) ha donat sobre les dones? La professora Teresa Rosell, de la Universitat de Barcelona, afirma que sí.

Publicitat

En un seminari desenvolupat en el si del que s’anomenen ‘Capsules Vespertines’, un cicle de xerrades-tertúlia sorgides dels “cafès literaris” de la casa Orlandai, el dijous dia 14 al vespre va tenir lloc la segona d’aquestes, (la primera, dedicada a les representacions cinematogràfiques de la feminitat, va tenir lloc el passat 17 de gener). Una vintena de persones van assistir a la xerrada i van participar activament en el col·loqui posterior.

Publicitat

El mite d’Orfeu, com a fil conductor

La professora ha fet un breu repàs a les representacions teatrals de la dona al llarg del temps. Començant a l’època clàssica, on les figures femenines estan carregades generalment de valors negatius, des d’Euridice fins a Fedra, Medea o Antígona, entre altres.

Tot seguit s’ha centrat en el mite d’Orfeu, que s’ha explicat sempre des del protagonisme de l’heroi masculí. El príncep músic que, enamorat, és capaç d’anar a l‘inframón, al món fosc, subterrani, al món dels morts, a cercar la seva enamorada Eurídice, que ha mort en ser mossegada per una serp. Com a únic humà viu que baixa al regne de les tenebres, aconsegueix que li deixin rescatar-la i tornar-la al món dels vius, amb la condició que no es giri a mirar la cara de la seva enamorada fins que surti a la llum. Com que finalment no resisteix la temptació i es gira per mirar-la, ella s’esvaeix per sempre més a la foscor. Aquesta bella i trista història ens presenta a Eurídice com a passiva, sense veu ni voluntat pròpia.

Eurídice parla

Després d’un repàs del tractament del mite al llarg del temps, Rosell ens presenta una versió teatral actual, sobre l’obra de la premi Nobel austríaca Elfriede Jelinek, en muntatge de la directora britànica Katie Mitchell. L’obra es titula Ombra. Eurídice parla i va presentar-se al festival Grec de l’estiu passat.

Si donem la paraula a Eurídice, què ens diu? Potser el que ens diu és que no vol ser rescatada, que vol romandre a la foscor, trobar allà, en aquell interior, el seu espai, la seva “habitació pròpia”, en paraules de Virgínia Woolf. I el muntatge teatral juga amb la fragmentació del cos femení, propi del nostre món, per tal de reunir-lo, d’”incorporar-lo”, de donar-li categoria de subjecte, amb veu i decisió pròpia. En suma, aconseguir, mitjançant el llenguatge teatral, però també el de l’audiovisual, donar la volta al mite clàssic i col·locar Eurídice en el centre de l’escena.

La pròxima “Càpsula vespertina” tindrà lloc el proper 14 de març i versarà sobre la representació de la dona a les arts plàstiques.

 

[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Com afronta Barcelona la protecció del litoral davant del canvi global?

Els canvis al litoral de Barcelona, que han permès un major ús per part dels ciutadans i han millorat la biodiversitat, també han fet la costa urbanitzada més vulnerable

Casa Orlandai torna a visibilitzar l’Orgull amb la festa de l’Esbiaixada

Fotogaleria de la jornada que va servir per reivindicar i visibilitzar la diversitat i la defensa dels drets i de les llibertats de les persones LGTBIQ+

Debat urbanístic en la presentació del llibre “Democràcia i Ciutat” organitzada per la CUP a Casa Orlandai

L'autor Miquel Flamarich reflexiona sobre el poder en un acte distès i proper

La Casa Orlandai celebra el seu 18è aniversari amb una programació plena d’activitats

La setmana del 5 d'abril, el centre cultural de Sarrià acollirà espectacles, dinars populars i concerts, entre altres
spot_img

Èxit a Sant Gervasi per la Festa Major: el barri torna a bategar

Del 5 al 15 de juny, el veïnat ha gaudit d'un ampli ventall d'activitats i d'un pregó protagonitzat per Aina Da Silvia, d'Eufòria

El veïnat de Vallvidrera consensua una proposta polifacètica per la Buenos Aires

Després d'un procés participatiu, el projecte que plantegen els veïns a l'Ajuntament implica combinar allotjament per joves i grans amb un espai esportiu i un centre que permeti l'estada diürna de la gent gran

El veïnat del Tibidabo fa un pas més per a la recuperació del Tramvia Blau: “Tenim gairebé 3.000 firmes”

L'Associació de Veïns de l'Avinguda Tibidabo critica la falta de transparència política i reclama que torni l'emblemàtic vincle i consolidar l'avinguda com un espai "funcional, cuidat i autèntic"

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

[adrotate banner="15"]