La mirada jove
Carme Rocamora (@CarmeCRS)
FEMINISME LIBERAL – INÉS
Inés Casado Montes
Edat: 22 anys
Estudis/Feina: Estic fent el màster d’Enginyeria Química
Barri: Sant Gervasi – Galvany
Simpaties polítiques, afiliacions a entitats, associacions: Sóc membre de les Noves Generacions del Partit Popular
Aficions principals: Llegir i fer esport
FEMINISME SOCIALISTA – CESCA
Cesca Gasull Lloret
Edat: 19 anys
Estudis/Feina: Estudiant de Relacions Internacionals
Barri: Sant Gervasi de Cassoles
Simpaties polítiques, afiliacions a entitats, associacions: Assemblea de Joves de Cassoles (AJC) i Comissió Feminista La Tecla (CP La Tecla)
Aficions principals: Política, música i literatura
Què és el feminisme per tu?
INÉS: El feminisme ha de ser un moviment que treballi pel reconeixement dels drets i llibertats de la dona, també per superar qualsevol forma de discriminació, violència o explotació. El que no podem permetre és que alguns grups polítics situats a l’esquerra del panorama polític, abanderin la defensa dels drets de les dones, quan des del meu punt de vista la lluita per la igualtat entre homes i dones no ha de ser ni d’esquerres ni de dretes, sinó de sentit comú.
CESCA: El feminisme és una teoria i una pràctica política articulada per dones que tenint consciència de les discriminacions que pateixen, es rebel·len contra el patriarcat, des d’una perspectiva de classe, raça i gènere, per acabar amb el sexisme, l’explotació sexista i l’opressió.
Participes d’alguna entitat feminista? Què hi fas?
INÉS: No, mai he participat en una entitat feminista perquè les entitats que he conegut no m’han convençut, atès que tenien una tendència ideològica partidista molt marcada.
CESCA: Formo part de la Comissió Feminista del CP La Tecla que treballa la feminització de l’espai on militem, l’apoderament de la dona i l’acció feminista al barri. També milito a l’AJC, un col·lectiu de joves del barri feminista, antifeixista, socialista i independentista.
Quins són els teus referents feministes? Per què?
INÉS: Marie Curie, Margaret Thatcher i la Mare Teresa de Calcuta. Aquestes dones han destacat en molts àmbits, gràcies a la seva tenacitat i al seu valent esperit. Gràcies a aquestes aptituds van fer demostrar al món sencer que la dona és capaç de desenvolupar qualsevol tasca malgrat els prejudicis de la societat.
CESCA: D’una banda, les companyes amb qui milito són un pilar fonamental per mi i una font d’aprenentatge constant. D’altra banda, les aportacions d’Angela Davis, Simone de Beauvoir, Bell Hooks i Rosa Luxemburg són molt significatives tant a nivell teòric com pràctic.
Com a dona, quines problemàtiques t’has trobat en el teu camí en l’escala familiar, al carrer, a l’escola o a la feina?
INÉS: Al llarg de la meva vida he tingut la sort de no trobar-me amb gaires problemàtiques, però tinc amigues que han patit algunes problemàtiques que van més enllà de comentaris sexistes, encara ens queda molta feina a fer a tots. En la nostra societat encara moltes dones són assassinades, sense el compromís de tota la societat no serem capaços de solucionar-ho.
CESCA: Les dones estem subjectes a una opressió estructural donada per les dinàmiques patriarcals que ens afecten de diferent manera depenent de la nostra classe, raça o gènere. Jo sóc víctima d’aquesta estructura dominant; he patit la construcció hegemònica de la masculinitat, el silenciament i invisibilització de les dones en espais mixtes, els rols de gènere… tant en l’esfera pública com en la privada.
Què faràs el 8 de març? (Entrevista feta abans del 8M)
INÉS: El dia 8 de març no faré vaga, aniré a la Universitat com qualsevol altre dia. No donaré suport a la vaga atès que lamentablement s’ha acabat polititzant per culpa d’alguns partits polítics que no entenen que aquesta lluita no és una lluita únicament de les dones anticapitalistes sinó de tota la societat en general.
CESCA: Des del Comitè de Vaga del barri el 8 de març posem al centre les cures, el consum, el treball i la vida estudiantil i associativa per trencar els privilegis de la societat patriarcal, capitalista, racista i heteronormativa, organitzant-nos a escala local, des d’una perspectiva (inter)nacional.
Quines diferències veus entre el feminisme socialista i anticapitalista i el feminisme liberal? Creus que ambdues són bones maneres de defensar el feminisme?
INÉS: El gran error del feminisme socialista és considerar el capitalisme com a responsable del masclisme. Proclames que titllen a la nostra societat de racista i que criden a la confrontació, no ajuden en la defensa d’uns objectius clars que ens ajudin a avançar en la igualtat. Hem de defensar un feminisme que no estigui polititzat i que lluiti per la igualtat, però tenint en compte que sense la implicació d’homes i dones en conjunt, no aconseguirem res.
CESCA: El feminisme liberal es conforma a aconseguir les mateixes oportunitats a un sector concret de dones que els homes, sense posar en dubte el model socioeconòmic ni les diferències de classe. En canvi, el feminisme radical sosté que totes les desigualtats operen sota el paraigües del patriarcat, sistema segons el qual els homes ostenten el poder sobre les dones i la seva propietat arran del naixement de la propietat privada. Així doncs, la corrent liberal no posa en dubte el Patriarcat i el Capital i, per tant, l’alliberament de la dona no pot produir-se.