13.7 C
Sant Gervasi
| Dimarts 26 d'octubre de 2021 |
Publicitat

El carrer del Capità Arenas o el Sarrià Nou

La Comandancia General de Ingenieros va sol·licitar posar el nom de Capità Arenas al carrer, que es va començar a construir a les Corts

Publicitat
Publicitat
Jesús Mestre
Historiador, especialitzat en la història de la ciutat de Barcelona. Director de la revista L'Avenç els anys 1988 i 1989, i de Plecs d'Història Local des de 1989 fins al 1997. Com editor, he coordinat obres col·lectives com ara el Diccionari d'Història de Catalunya (1992), l'Atles d'Història de Catalunya (1995), entre altres, publicades a Edicions 62. Col·laboro en la constitució de l'Associació Cultural Casa Orlandai, de la que vaig ser el primer president, el 2007. He escrit els llibres L'Abans. Barcelona Vila de Sarrià, recull gràfic 1874-1975 (2012) i Sant Gervasi de Cassoles (2013). El 2014 vaig fundar El Jardí, aventura en què persisteixo

Nomenclàtor

Jesús Mestre

El carrer del Capità Arenas és una via que uneix Sarrià amb Les Corts: de Manuel Girona cap a dalt correspon a Sarrià, i la part baixa, a les Corts. Fins a mitjans del segle XX es coneixia com el “carreró de Senillosa”, ja que no estava urbanitzat i s’utilitzava com a reguerot, una mena de desguàs de l’aigua sobrant que, quan plovia, baixava de la vila pel carrer de Fontcoberta. El carreró estava delimitat per les tanques de grans finques: de nord a sud, a la part de llevant, la finca Fontcoberta i la de la comtessa de Vallcabra, que després passà a Ermenegild Miralles. A la part de ponent, la finca de la Vil·la Elena, propietat d’Elena Girona vídua de Folch; a sota hi havia la propietat de la família Compte, i tot seguit la finca de Can Raspall, d’Eusebi Güell i Bacigalupi. Aleshores, el carrer de Manuel Girona era conegut com la carretera particular de la casa Güell o el camí de la font dels Ocellets.

El 1920 s’aprovà un primer projecte d’alineacions, promogut pels propietaris de les finques, però no seria fins al 1930 quan es va aprovar el projecte definitiu d’urbanització. La dedicació del carrer també és d’aquests anys, quan la Comandancia General de Ingenieros va sol·licitar posar el nom al nou carrer, en la part de les Corts, de Manuel Girona a la Diagonal, on hi havia una caserna i una residència de militars. Félix Arenas Gaspar, nascut a Puerto Rico el 1891, va ser un militar del cos d’enginyers que va participar en la campanya del Marroc, en la guerra contra el cabdill rifeny Abd el-Krim. El capità Arenas va morir el 1921 a Tistutín: defensava amb un fusell una posició militar, envoltat d’enemics.

A partir del 1949, s’anomena també Capità Arenas la part sarrianenca del carrer, i cap a finals dels anys 50 s’hi van començar a construir habitatges de caràcter residencial. La primera illa urbanitzada va ser la delimitada pels carrers de Santa Amèlia i Manuel de Falla, també la primera que va començar a formar el que avui es coneix com a Sarrià Nou. La fotografia, feta per Eusebi Navarro, mostra un bloc de cases acabat d’edificar a principis dels anys 60. Navarro va fer la foto des de la cruïlla de Manuel de Falla amb Riu de l’or, i ens ensenyava l’edifici on vivia ell amb la seva família.

Fes-te subscriptor

Et vols comprometre amb el periodisme de proximitat, rigorós i cooperatiu? Fes-te subscriptor per només 5€ al mes i passa a formar part de la comunitat El Jardí

Publicitat
Publicitat

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.