Societat
Sergi Alemany
L’Associació Mercat Cultural de Vallvidrera treballa perquè l’espai de l’antic mercat del barri, que s’ha de convertir en un equipament cultural, pivoti sobre tres eixos: cultura de proximitat, transició ecosocial i participació veïnal. Tot i que la previsió inicial era acabar les obres de l’edifici al juny, Districte ja ha dit que no estaran acabades fins a l’octubre i l’entitat assumeix que no serà fins al 2022 que s’obrirà una nova etapa en aquest espai històric, inaugurat com a mercat l’any 1953 i que va deixar de prestar aquest servei l’any 2009.
La idea de l’Ajuntament és concedir el projecte com a gestió ciutadana, però remarca que des d’un punt de vista “professional” els seus responsables tindran unes obligacions a complir com qualsevol altre equipament de la ciutat: tindran “deures” deia el conseller tècnic Blas Navalón en el darrer Consell de Barri de Vallvidrera. L’Associació Mercat Cultural de Vallvidrera, que fa mesos que es reuneix amb Districte per avançar en com serà el nou espai, ha explicat a El Jardí que l’equipament comptarà amb treballadors a sou, a través d’una subvenció municipal. La intenció, a la llarga, és que el projecte sigui econòmicament sostenible.
Que esdevingui un punt de cultura per al desenvolupament de tot tipus d’arts és un dels objectius que es van plantejar inicialment, però degut al moment de crisis multidimensional que vivim, i aprofitant la ubicació de l’equipament, també es vol convertir l’espai en un pal de paller d’iniciatives d’agroecologia i sostenibilitat ambiental posades en marxa des dels diferents barris de muntanya ━no només Vallvidrera━ i que puguin ser d’interès pels mateixos barris i la seva gent, així com per la resta de la ciutat.
Recuperar l’antiga funció dels mercats: l`àgora
En conversa amb El Jardí, Laura Tey, membre de l’associació, com a integrant de l’associació Can Pujades i del Cor del Bosc, explica que moltes iniciatives que han germinat als barris de muntanya costa que prosperin per falta d’un espai que afavoreixi la comunicació entre el veïnat dels diferents barris. Amb el nou mercat s’hi espera poder centralitzar aquesta informació i que tota aquesta “energia de la gent” s’acabi concretant en coses reals: recuperar l’intercanvi d’experiències i el safareig… el que es feia als pobles.
Tey considera que “hi ha múscul i gent per fer-ho” i no amaga que la Casa Buenos Aires és un referent: “no és el mateix, perquè no és un centre autogestionat, però l’energia vibracional sí que és semblant”. Es tracta de fer comunitat i escoltar les propostes i necessitats de la gent de la muntanya. Defensa que la gestió comunitària d’un bé comú (el Mercat) té un gran potencial transformador de la societat que l’envolta, precisament per estar aquesta gestió en mans de qui coneix millor que cap empresa el propi teixit veïnal. Així mateix, comenta que hi ha una estreta relació amb la resta d’equipaments de la muntanya i que la idea és seguir sumant.
Un espai de tots els barris de muntanya
Segons Laura Llamazares, també membre de l’Associació Cultural Mercat de Vallvidrera, com a representant del veïnat de Mas Sauró, el repte més gran és “que la resta de barris de muntanya es facin seu l’espai”, encara que físicament estigui ubicat a Vallvidrera.
“Les activitats que necessitin un espai físic es faran al mercat, però moltes passaran a fora, també perquè la gent ens vegi”, explica a El Jardí Llamazares, que deixa clar que no es deixarà ningú de banda, tampoc a les entitats ja existents com poden ser les escoles Nabí i Xiprers o la fundació Aspasim, que treballa per a persones amb discapacitat intel·lectual.
Segons el regidor del districte, Albert Batlle, quan el Centre Cívic de Vallvidrera – Vázquez Montalbán estigui tancat, serà l’espai de l’antic mercat el que podrà donar cabuda a les entitats que fan allà les seves activitats.
L’Associació Mercat Cultural de Vallvidrera té habilitat el correu amcvallvidrera@gmail.com per rebre consultes i propostes i aviat posarà en marxa un procés participatiu.